رضا شکیبا
پرده هایِ سینماییِ حذفِ تلگرام
یکشنبه, ۱۶ام اردیبهشت, ۱۳۹۷  
اشتراک گذاری

*کم نیستند فیلم ها و رمان هایی که ایده اصلی شان از وقوع جنایت در پیش چشم یک «شاهد» شکل می گیرد. چالش دراماتیک ژانر یاد شده حول رودررویی کاراکترهای متضاد پیش می رود؛ کاراکترهایی که تلاش می کنند «شاهد» را حفظ کنند و کاراکترهایی که بقای خودشان را در گرو کشتن «شاهد» می بینند.  «پیام رسان تلگرام» در ایرانِ نقش همان «شاهد» را دارد؛ شاهدی که ۹۹ درصد مردم برای حفظ آن می جنگند و سهامداران حکومت دینی برای کشتن آن!

 

*استمرار بی دغدغه مناسبات غیرانسانی و مخوف سرمایه داری به خاموش کردن شاهدان و پیام رسان های معترض مشروط است. درونمایه فیلم«قول های شرقی» همین است؛ مافیای روس هزاران دختر آرزومند را از لوکیشن های بی فروغِ اروپای شرقی به بهشت موعودِ کافه های اروپای غربی و نهایتاً به تن فروشی می کشاند!  نقش شاهد معترض در فیلم را دختری بازی می کند که همه مصائب زندگی اش را در دفتر خاطراتی ثبت کرده است. «شاهد»به قتل می رسد اما دفتر خاطراتش جایِ شاهد و پیام رسانِ مقتول را می گیرد.

 

* لوکیشنِ اصلیِ فیلم تابوشکنِ «انجمن شاعران مُرده» – مدرسه ای است که با اصول سه گانه سربزیری، اطاعت و تسلیم در برابر ارزش های سنتی اداره می شود. با ورود یک معلم ادبیات( رابین ویلیامز) که به تاثیرات خلاق و انقلابی  ادبیات رمانتیک  اعتقاد دارد- نظمِ کلاسیکِ مدرسه به هم می ریزد. معلم تازه وارد مثل پیام رسانی چالشگر و انقلابی عمل می کند. پیام های صریح و افشاگرِ او بسیاری از دانش آموزان را از این رو به آن رو می کند. به زودی هر دانش آموز خود به پیام رسانی ساختارشکن متحول می شود.  

 

* میلوش فورمن خالق فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» برخوردِ امواجِ دو پیام رسانِ متضاد را درونمایه فیلم اش می سازد؛ سرپرستاری در یک بیمارستان روانی از اصول لجوجانه ای دفاع می کند؛ او بیمار را در کانون تاثیرپذیری بی اراده از پیام های آرام بخش و قرص های مسکن قرار می دهد و اجازه هر نوع خودباوری را از بیمار می گیرد. بیمار تازه ای ( جک نیکلسون) پا به بیمارستان می گذارد. او به خاطر روحیه اعتراضی ای که دارد به اینجا رانده شده تا با نسخه های سرپرستار به عنصری سازگار و خوشبین و بی اعتراض تنزل کند. از این پس امواج پیام های متضادی که از سوی سرپرستار و عنصر معترض به طرف بیماران صادر می شود آنها را به تردید در حقانیت پیام های سرپرستار و شکستن قفس بیمارستان ترغیب می کند.      

 

* چند خبرنگار جسور در فیلم Spotlight وارد افشاء اعمال کشیش هایی می شوند که صدها مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان را در پرونده شان دارند. پیام رسان های خاموش کننده از سوی عُلَمای اعلام و لابی های حکومتی به کار می افتند که خبرنگاران را به گوشه انفعال و ناپیگیری سوق دهند اما آنها به میلیون ها صدای انسانی پیام رسانی گوش می دهند که از سوی کودکان مورد تجاوز قرار گرفته و مردم صادر می شوند و راه خود را تا محاکمه عُلَمای متجاوز  ادامه می دهند.    

نسخه چاپی    
 
نظر دهید--(راهنما)
 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

 
 
 
حزب کمونیست کارگری ایران     /     سازمان جوانان کمونیست     /     کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری     /     کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری     /     تلویزیون کانال جدید

نشریه انترناسیونال     /     نشریه کارگر کمونیست     /     وبگاه منصور حکمت     /   وبگاه حمید تقوایی / آرشیو روزنه تا سال ۲۰۱۷

کمپین برای آزادی کارگران زندانی     /     نهاد کودکان مقدمند     /     کمیته بین المللی علیه اعدام     /     سازمان زن آزاد     /     کمیته دفاع از زندانیان سیاسی     /     فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی

 درباره روزنه  تماس با ما  خوراکها روزنه قدیمی Rowzane.com