آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌های یکجانبه «۲۰۰ هزار دلار کمک از چین دريافت کرده است»

آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در روزهای ٧ تا ١٨ اردیبهشت به ایران سفر کرده بود تا “آثار تحریمها” را بررسی بکند. وی با مقامات جمهوری اسلامی نیز دیدار و گفتگو کرده بود. وی در پایان سفرش به ایران در کنفرانس مظبوعاتی گفته است :” بیش از ٧٠٠ فرد و نهاد در فهرست تحریم‌های ضدایرانی قرار دارند. علاوه بر این، کانادا تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده و بیش از ٢٠٠فرد و نهاد ایرانی را در فهرست تحریم های خود قرار داده است. وی خواستار آزاد سازی دارایی های مسدود شده جمهوری اسلامی که به گفته وی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار است، شده بود.

سفر آلنا دوهان به ایران در حالی صورت گرفت کە جمهوری اسلامی ایران در نزدیک به سه دهه گذشتە درخواست‌های مکرر “گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران” را برای انجام سفر به ایران رد کردە است. همان موقع چندین نهاد حقوق بشری به این سفر اعتراض کردند.


و حالا این خبر رادیو فردا:آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌های یکجانبه «۲۰۰ هزار دلار کمک از چین دريافت کرده است».«دیده‌بان سازمان ملل» که دفتر مرکزی آن در ژنو است در بیانیه‌ای گفت اسنادی که در سازمان ملل ثبت شده نشان می‌دهند که خانم دوهان در سال گذشته ۲۰۰ هزار دلار کمک مالی از چین دريافت کرده است.

ماموریت و فعالیت‌های خانم دوهان بحث برانگیز بوده و گروه‌های مدافع حقوق بشر او را متهم کرده‌اند که با مقصر جلوه دادن تحریم‌های غرب به عنوان دلیل مشکلات در کشورهای هدف تحریم، به تبلیغات حکومت‌های خودکامه دامن می‌زند.

او طی دو سال اخیر از کشورهایی نظیر ونزوئلا و زیمباوه که هدف تحریم‌های غرب هستند دیدار کرده و روز چهارشنبه در پایان سفر خود به ایران گفت: «تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا غیرقانونی است و باید لغو شوند».او تاکید کرد که این تحریم‌ها از نظر حقوق بشری برای جامعه ایران پیامدهای ویرانگری دارند.

«دیده‌بان سازمان ملل» می‌گوید خانم دوهان پارسال در دو مناسبت دیگر در مورد تحریم‌های غرب شرکت کرده بود که علاوه بر حکومت چین، دولت‌های روسیه، بلاروس، ایران و ونزوئلا از برگزاری آن حمایت کرده بودند.رئیس این نهاد در بیانیه‌ای گفت: «واقعا شرم‌آور است که یک کارشناس به اصطلاح مستقل حقوق بشر می‌تواند از حکومت‌ها پول دریافت کند و همزمان در مناسبت‌هایی که هدف آن سرپوش گذاشتن بر جنایات است شرکت کند».

اینرا هم بخوانید

دستگیری سه نفر به اتهام “توهین‌ به نظام و مقدسات اسلامی” در فضای مجازی در بروجرد

ایرنا به نقل از مهدی مهدوی‌کیا فرمانده انتظامی بروجرد نوشت روز چهارشنبه هشتم فروردین از …