ایسنا:عضو هیأت مدیره خانه سینما تأکید کرد: هیچ صنفی نمیتواند به تنهایی برای خانه سینما تعیین تکلیف کند و اگر عدهای از اعضای خانه سینما تصور میکنند مسیر این خانه غلط است، حق ندارند برای دیگر صنوف تعیین تکلیف کنند.
به گزارش ایسنا، گروهی از مستندسازان که نسبت به نحوه همکاری و ثبت صنف خود در خانه سینما اعتراض دارند، صبح سهشنبه (16 خردادماه) در مقابل خانه سینما تجمع کردند و اعتراض خود را با پلاکاردهایی در دست که روی آنها نوشته شده بود «خانه مستندسازان کجاست؟» مطرح کردند.
این گروه طبق خواست مدیران خانه سینما دعوت شدند که داخلِ ساختمان خانه سینما در خیابان بهار شوند، اما ترجیح دادند که بیرون از ساختمان و در خیابان بایستند.
با این حال همایون اسعدیان در گفتوگویی با خبرنگاران درباره این ماجرا اظهار کرد: اینکه گروهی از مستندسازان میخواهند برای خانه سینما تعیین تکلیف کنند درست نیست، چون هیچ صنفی نمیتواند چنین کاری کند و اگر عدهای حتی تصور میکنند مسیر خانه سینما غلط است میتوانند با اعضای صنوف و شوراهای مرکزی صحبت کنند و تقاضای مجمع عمومی را ارائه کنند.
او افزود: در آن صورت اگر نظر مجمع برگشت و گفت مسیر را اشتباه رفته است که ثبت قانونی در وزارت کار درست نبوده، میتواند همانند قبل به وزارت ارشاد بازگردد.
وی ادامه داد: ما به دوستان مستندساز احترام میگذاریم، چون همکار ما هستند، اما به خلاف گفته شده که از خانه سینما بیرون شدهاند چون مستندسازان در خانه سینما حضور دارند و برای من جالب است که کسانی معترض هستند که خودشان جزو موسسین انجمن صنفی مستندسازانی که در وزارت کار ثبت قانونی شد، هستند و هنوز اسامی آنها در آنجا موجود است.
اسعدیان افزود: اما آنها اکنون نظرشان برگشته و فکر میکنند باید اساس خانه سینما را زیر سوال ببرند اما قطعا خانه سینما و هیأت مدیره صنوف چنین اجازهای را نمیدهد.
اسعدیان اظهار کرد: پس از بازگشایی خانه سینما، به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد که صنوف در وزارت کار به طور قانونی ثبت شوند. این وظیفه به عهده هیأت مدیره خانه سینما محول شد تا مراحل پیگیری و ثبت را انجام دهند. هیأت مدیره دو دوره قبل چهار سال این کار را انجام داد و در آن مدت حدود ۱۵ صنف در وزارت کار ثبت قانونی شدند و یکی از اولین صنوف هم مربوط به مستندسازان بود. به جز آن حدود ۱۵ صنف دیگر باقی مانده که آن هم در حال انجام شدن است، اما بعضیها مشکلاتی دارند، چون مثلا طبق قوانین وزارت کار باید حداقل ۵۰ عضو داشته باشند، اما بعضی صنوف مثل «ویژوئال افکت» (جلوههای ویژه) این تعداد عضو ندارد.
او تأکید کرد: از نظر خانه سینما به دلیل آنکه این مصوبه همچنان پابرجاست، وظیفه به هیأت مدیره جدید محول شده و صنوفی که در وزارت کار ثبت قانونی شده باشند در خانه سینما رسمیت پیدا میکنند و دیگر صنوفی که هنوز مراحل ثبت را طی نکردهاند فعالیت میکنند، اما مراحل ثبت نیز پیگیری میشود تا به محض آنکه ثبت نهایی صورت گرفت، دیگر با دو گروه روبرو نباشیم. الان در خانه سینما هم انجمن تهیهکنندگان مستند هست و هم انجمن کارگردانان مستند.
اسعدیان یادآور شد: اینکه برخی دوستان ما به اشتباه تصور میکنند خانه سینما به ۶۴ صنف تبدیل میشود، یعنی ۳۲ صنف ثبت قانونی هستند و در کنار آنها ۳۲ انجمن فرهنگی هم وجود خواهد داشت اشتباه است، چون اساسا لغت انجمن فرهنگی را همان گونهای به کار میبرند که آقای شمقدری به کار میبرد.
وی گفت: حتی آنهایی که ادعای انجمن فرهنگی دارند انجمن فرهنگی نیستند، چون باید در وزارت ارشاد ثبت شوند و هیأت موسس تشکیل دهند، آن هم هیأت موسسی که ابدی است و قابل عزل شدن نیست. در حالی که انجمن فرهنگی میتواند تعداد زیادی باشد. مثلا انجمن علاقهمندان به سینمای مستند یا علاقهمندان به مستند اجتماعی یا حیات وحش. اما در خانه سینما باید یک صنف وجود داشته باشد که هم فعالیت صنفی و رفاهی اعضایش را انجام میدهد و هم طبق اساسنامه کار فرهنگی میکند.
اسعدیان همچنین درباره اینکه گفته شده بود اتاق مستندسازان در خانه سینما قفل شده گفت: ما اتاقی را قفل نکردیم، چون آن اتاق متعلق به انجمن صنفی مستندسازان است که در خانه سینما هستند.
به گزارش ایسنا، در ادامه تجمع مستندسازان در مقابل خانه سینما همایون اسعدیان به بیرون ساختمان رفت تا با آنها گفتوگو کند و خطاب به آنها ضمن ارائه دوباره توضیحاتی که به خبرنگاران داده بود تأکید کرد: متأسفم که آقای مختاری راه آقای شمقدری را میرود و من این توضیحات را میدهم تا اطلاعات غلط به مطبوعات ندهید. البته مستندسازان نسبت به ورود پیدا نکردن به ساختمان خانه سینما معترض بودند که با وجود دعوت اسعدیان به داخل نیامدند و یکی از آنها پس از خواندن بیانیهای که پیش از این منتشر شده بود، تأکید کرد که نامهنگاریهایی با خانه سینما، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد انجام شده که اگر جواب لازم را نگیرند، در مقابل وزارت ارشاد تجمع خواهند کرد.
این تجمع با صحبتهای بینتیجه معترضان و همایون اسعدیان به پایان رسید و «ناهید رضایی» به عنوان یکی از حاضران در این تجمع بیان کرد: مجمع عمومی ۲۲ خردادماه در محلی خارج از خانه سینما یعنی در یک گالری برگزار میشود، چون به آنها اجازه داده نشده تا مجمع خود را در خانه سینما برگزار کنند.
او با دعوت از همکاران خود تأکید کرد که در صورت به نتیجه نرسیدن موضوع، تجمع بعدی در وزارت ارشاد و پس از آن در مقابل مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
یکی از اعتراضات مستندسازان به تابلوی ورودی خانه سینما هم بود که میگفت، باید این تابلو به جامعه کارگری تهران تغییر کند؛ چون مرکز جامعه صنفی مستندسازان نیست و مستندسازان شهرستان را هم در برنمیگیرد که در اینباره همایون اسعدیان توضیح داد: ۳۰ سال در ایران عادت به هیأتی کار کردن وجود داشته و تشکلی که پیش از این نامگذاری شده، شکل دیگری داشته و الان برای اصولی کردن فعالیتها اقدامات ثبت انجام میشود. ضمن اینکه در شهرستانها هم فعالان میتوانند انجمنهایی تشکیل داده و به کانونهای خود بپیوندند.
همچنین حضور پلیس اگرچه به دخالت منجر نشد، اما با این کنایه مستندسازان همراه بود که از حضور پلیس تشکر میکنیم اما دعوایی نداریم و آنها را هم خبر نکردهایم که همایون اسعدیان هم پاسخ داد: خانه سینما هم با پلیس تماسی نگرفته است.
جمعی از مستندسازان حاضر در این تجمع محسن استادعلی، هوشنگ میرزایی، ناهید رضایی، مهدی قربانپور، ارد زند و محمدرضا وطندوست بودند.