آمریکا،جیمز متیس: نبرد با کره‌شمالی بدترین جنگ خواهد بود

همزمان با آزمایش موشکی امروز کره‌شمالی، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا گفته اگر بحران برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ از مجاری دیپلماتیک حل نشود جنگ با این کشور “فاجعه‌آمیز” خواهد بود.

ژنرال جیمز متیس که روز یکشنبه (۲۸ مه) در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود بعد از انتصاب به عنوان وزیر دفاع شرکت می‌کرد گفت با توجه به این واقعیت که در صورت بروز جنگ “سئول، یکی از پرجمعیت‌ترین پایتخت‌های جهان” در معرض خطر جدی از سوی پیونگ یانگ قرار می‌گیرد، هرگونه نبرد رویارو با کره‌شمالی تبعات “فاجعه‌آمیزی” به بار خواهد آورد.

آقای متیس تاکید کرده “رفتار پارانوئیدی کیم جونگ اون” رهبر کره‌شمالی، تهدیدی جدی و مستقیم برای ایالات متحده محسوب می‌شود و “لازم به یادآوری نیست که (پیونگ یانگ) برای کره‌جنوبی، ژاپن و چین” هم یک تهدید جدی است.

آقای متیس تاکید کرده که نگرانی جدی نسبت به تکرار پی‌درپی آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی دارد چرا که به گفته او پیونگ یانگ با انجام هر آزمایش در فناوری موشکی خود بهتر می‌شود.

سخنان وزیر دفاع آمریکا امروز در حالی از شبکه خبری ان‌بی‌سی پخش شد که کره‌جنوبی اعلام کرد پیونگ یانگ یک موشک بالستیک دیگر را آزمایش کرده است.

آزمایش امروز (یکشنبه) کره‌شمالی که نهمین پرتاب آزمایشی در ۶ ماه گذشته از سال جاری میلادی است، باعث شده دولت تازه بر سر کار آمده در کره جنوبی جلسه اضطراری تشکیل دهد.

ژاپن هم که موشک پرتاب شده در آبهای دریای این کشور فرود آمده، با محکومیت دوباره این اقدام کره شمالی، آن را “تحریک آمیز و غیرقابل تحمل” دانسته است.

هر دو کشور (کره جنوبی و ژاپن) از پشتیبانی آمریکا به عنوان متحد نظامی خود بهره می‌برند و امیدوارند واشنگتن بتواند با فشار بر چین، پیونگ یانگ را از پیشبرد برنامه موشکی و هسته‌ای‌اش بازدارند.

پیونگ یانگ می‌گوید توانسته دانش و فناوری موشکی خود را ارتقاء دهد و موشک‌های قاره پیما با قابلیت هدف دادن خاک ایالات متحده تولید کند.

موشکی که به گفته سئول، امروز در سواحل شرقی کره‌شمالی آزمایش شد از نوع میانبرد بوده است.

در ماه های اخیر با بالا گرفتن تنش میان واشنگتن و پیونگ یانگ کره شمالی تهدید کرده است که نقاطی در ساحل غربی آمریکا را هدف خواهد گرفت و آقای ترامپ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را دیوانه ای که سلاح اتمی دارد خطاب کرده.

کره شمالی سال گذشته دو آزمایش اتمی انجام داد و برنامه موشکی اش را هم شتاب داده است.

همه این تلاش ها علیرغم تحریم های شدید سازمان ملل علیه کره شمالی صورت می گیرد.

واشنگتن تاکنون به تحریم های بیشتر و فشار دیپلماتیک متوسل شده است و به خصوص از چین می خواهد پیونگ یانگ را مهار کند.

آمریکا در ماه جاری ناو هواپیمابر کارل وینسون را برای شرکت در یک مانور مشترک دریایی با کره جنوبی و ژاپن به دریای ژاپن فرستاد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

تمدید پنج ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

ایرنانوشت: تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به مدت پنج سال با در نظر گرفتن …