اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۹ تیر ۱۴۰۰ / ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱
تهیه و تنظیم، مینا بهروزی

ثریا حق دوست عضو سازمان انسان در مریوان بازداشت و به زندان سنندج منتقل گردید
این فعال مدنی روز پنج شنبه بیست و هفتم خردادماه، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید.
او پس از بازداشت به زندان سنندج منتقل گردیده است.

آزادی صفیه مامش‌پور با تودیع قرار وثیقه همزمان با تمدید قرار بازداشت گلاله مرادی
روز یکشنبه سی‌ام خردادماه، یک شهروند زن به نام “صفیه مامش‌پور” اهل شهرستان پیرانشهر با تودیع قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد. این شهروند با تودیع قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است.همزمان با آزادی موقت صفیه مامش‌پور، قرار بازداشت موقت “گلاله مرادی” به مدت بیست روز دیگر تمدید شده است.

آمار
با خودکشی یک دختر ۱۸ ساله در شهرستان نقده، شمار دخترانی که طی ۶ ماه گذشته در شهرهای مختلف کُردستان به زندگی خود پایان داده و سن آنها کمتر از ۱۸ سال بوده به ۱۶ مورد رسید.
منبع: مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو

ضوانه احمد خان بیگی از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شد
چهارشنبه ۲ تیرماه، رضوانه احمدخانبیگی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین به مرخصی استعلاجی کوتاه مدت اعزام شد. بنا بر اخبار منتشر شده، وی به بیماری صرع و تشنج مبتلا است و اعزام او به مرخصی جهت اقدامات درمانی فقط به مدت ۵ روز صورت گرفته است. علیرغم سپری شدن ۲۳ ماه از مدت محکومیت ۵ ساله او و همچنین ارائه اسناد پزشکی، با آزادی مشروط وی موافقت نشده است.

مسئول مستقیم مرگ خبرنگاران فقط و فقط جمهوری اسلامیست
مهشاد کریمی از خبرگزاری ایسنا و ریحانه یاسینی از خبرگزاری ایرنا دو خبرنگار محیط زیست جان باختند. ساعت ۱۸ روز چهارشنبه دوم تیرماه دو خبرنگار محیط زیست بر اثر واژگونی اتوبوس در استان آذربایجان غربی جان باختند، گزارش رسانه‌های ایران حاکی از این است که این دو خبرنگار بر اثر واژگونی اتوبوس مستهلکی که حامل خبرنگاران عازم دریاچه ارومیه در نزدیکی شهرستان نقده بود کشته شدند. فرمانده انتظامی شهرستان نقده نیز به خبرگزاری تسنیم گفته که «ماموران، علت این حادثه دردناک را نقص فنی و ترمز اتوبوس حامل خبرنگاران عنوان کردند.»
مهشاد کریمی، خبرنگاری که پس از واژگونی اتوبوس حامل اهالی رسانه جان خود را از دست داد، یک فعال محیط زیست و نامی آشنا در عرصه مبارزه با تخریب محیط زیست ایران توسط سپاه تروریستی بوده است.وی اخیرا از برگزاری مانور نظامی سپاه پاسداران در روز پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت در تالاب “سولدوز” دریاچه ارومیه انتقاد کرده بود. این مانور موجب آتش‌سوزی تالاب‌ها همزمان با فصل تخمگذاری و جوجه آوری پرندگان شد.
گمانه زنی ها در شبکه های اجتماعی توسط کاربران، به عمدی بودن این فاجعه توسط عوامل سپاه است.

زنان ولایت «جوزجان» در شمال افغانستان در مقابل تروریسم اسلامی سلاح به دست گرفتند
در پی کشته شدن ۳۶ شهروند جوزجانی توسط افراد وابسته به گروه تروریستی داعش، زنان این ولایت سلاح به دست گرفتند. به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مقامات محلی ولایت جوزجان در شمال افغانستان اعلام کردند: تعدادی از زنان در شهرستان «درزاب» این ولایت برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی مانند طالبان و داعش مسلح شدند. والی جوزجان افزود: زنان مسلح کسانی هستند که عضوی از خانواده‌ آنها توسط مخالفان مسلح کشته شده‌اند. محمد‌رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان نیز اظهار داشت: ۱۵ نفر از زنان شهرستان درزاب برای مقابله با گروه طالبان و داعش سلاح برداشتند.
هفته گذشته بیش از ۳۰ غیرنظامی ولایت غور توسط افراد وابسته به گروه تروریستی داعش کشته شدند.
شماری از نمایندگان، فعالان مدنی و بازماندگان قربانیان حادثه نیز به حکومت وحدت ملی هشدار دادند که در صورت ادامه بی‌توجهی دولت، برای تامین امنیت ولایت غور سلاح به دست می‌گیرند.
والی فاریاب نیز در پی گسترش ناامنی در این ولایت گفت که خیزش‌های مردمی ساکنان محلی ولایت فاریاب نیز آماده همکاری با نیروهای امنیتی و نظامی مستقر در این ولایت هستند تا به حملات احتمالی طالبان پاسخ دهند.

زنان مبارز این بار در افغانستان
سلیمه مزاری فرماندار مزار شریف سال ۵۹ در تهران متولد شده و فارغ التحصیل جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی است؛ سلیمه این روزها در خط مقدم مبارزه با طالبان است:” تا زنده باشم میجنگم. اگر دیدید بدست طالبان افتادم تیربارانم کنید”
زنان علیه ارتجاع
همبستگی زنان علیه طالبان
جنبش نوین زنان با پیکارهای مداوم در مبارزه با اسلام سیاسی در ایران و افغانستان و تمامی کشورهای اسلام زده، شکل ویژه ای از تلاشها برای تغییر سرنوشت زنان و همه جامعه را نشان میدهد.
زنان خاورمیانه که بزرگترین جمعیت تحت ستم با سرنوشتی مشترک از سوی قوانین اسلامی و فرهنگ اسلامی هستند، به عنوان پیشروان و رهبران مبارزه با تروریسم اسلامی در جبهه ها علیه ارتجاع میجنگند و این سندی ست بر اینکه اسلام سیاسی هرگز نتوانست زنان را سرکوب و حذف کند بلکه نتیجه ستم بر زنان ناشی از تحمیل دین و سیاست های سود محور، باعث شده ارتشی از زنان صف بکشد که مخالف هرگونه نابرابری و خشونت هستند و با آن مقابله می کنند.
ارتجاع و تروریسم اسلامی در ایران و تمام خاورمیانه با رهبری زنان پیشرو برچیده و جارو خواهد شد و به جای آن قوانین برابر، انسان محور و سکولار جایگزین خواهد شد. انقلاب علیه تبعیض ها این بار انقلابی زنانه خواهد بود.

برجا ماندن تبعیض های جنسیتی در امتحانات ورودی دانشگاها
سازمان سنجش: سهمیه‌ها در کنکور ۱۴۰۰ بدون تغییر است
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سهمیه‌ها در آزمون سراسری ۱۴۰۰ همانند سال ۹۹ و بدون تغییر اعمال می‌شود. فاطمه زرین‌آمیزی درباره تغییرات احتمالی در کنکور امسال اظهار داشت: “هیچ تغییری از نظر سهمیه در این آزمون اعمال نمی‌شود و سهمیه‌ها مانند سال گذشته خواهد بود. لایحه ساماندهی سهمیه‌ها که سال ۹۸ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد، هنوز بررسی نشده است و به همین دلیل هیچ تصمیم جدیدی گرفته نشده است و بنابراین هیچ تغییری در سهمیه‌ها وجود ندارد.”
سازمان سنجش و آموزش کشور در امتحانات ورودی دانشگاه ها با توزیع انواع سهمیه ها ی حکومتی قومی و جنسیت زده سبب توزیع نابرابر امکانات تحصیلی برای داوطلبان و متقاضیان رشته های دانشگاهی میشود.
به عنوان مثال بعد از اینکه زنان توانستند با کسب حد نصاب نمرات برای رشته هایی صندلی های بیشتری از آن رشته را به دست آورند، سازمان سنجش و آموزش کشور با سهمیه ۵۰ درصدی به مردان سبب شد که” زنانی با کسب نمرات بیشتر” از مردانی که در همان رشته نمراتی با حدنصاب کمتر به دست آوردن” از ورود به آن رشته منع شوند و جا بمانند.” از طرف دیگر دانشگاه ها در برخی رشته های خاص خواهان تعداد بیشتری از مردان هستند در صورتی که در همان رشته متقاضیان و داوطلبان زن به همان نسبت داوطلبان مرد وجود دارد.
هر نوع بخشنامه و قوانین تبعیض آمیز زن ستیز و جنسیتی فوراباید لغو شود. زنان و به طور کلی تمام داوطلبان ورود به دانشگاه حق دارند مطابق استعدادها و توانایی های خود فرصت تحصیل در رشته انتخابی خود را داشته باشند.

سانسور سبک آرایش زنان در برنامه های تولیدی جمهوری اسلامی
هانیه توسلی در صفحه اینستاگرام خود با نشر دو عکس و تفاوت رنگ آرایش در این دو به دستکاری شدن رنگ آرایشش در برنامه «همرفیق» واکنش نشان داده است.
این بازیگر ایرانی با نشر دو عکس در استوری‌های اینستاگرام تفاوت رنگ آرایشش را با آنچه که در برنامه نشان داده شد به نمایش گذاشت. به نظر میرسد رنگ‌ها با نرم‌افزاری دستکاری شده و تیره‌تر و مات‌تر شدند.
برنامه هم رفیق با اجرای شهاب حسینی از شبکه نمایش‌ خانگی پخش می‌شود و پیش از این هم در چند مورد به دلیل اعمال تغییراتی در محتوای ضبط ‌شده مورد انتقاد قرار گرفته بود.
سانسورِ زنان همواره بخش عمده ای از سانسورهای اعمال شده در تولیدات رسانه ای حکومتی از جمله تولیدات نمایش خانگی و همینطور صدا و سیما را تشکیل می دهد . حکومت جمهوری اسلامی همواره در تلاش است تا یک تصویر غیر واقعی از زنان ارائه دهد و سانسور یکی از راه های آن است که البته با واکنش پیوسته ی زنان مواجهه شده و حکومت نتوانسته زنان در ایران را سرکوب و پنهان کند.
ما این دست از سانسورها را توهین و نادیده گرفتن به زنان می داند و خواهان این است که سانسور بدن و آرایش زنان متوقف شود.

تداوم بی خبری از وضعیت درسا دهقانی شهروند بهائی بازداشت شده
درسا دهقانی شهروند بهایی ساکن شیراز، در حالی که عازم سفر بود، در ایستگاه قطار شیراز عصر روز دوشنبه ۲۴ خرداد ماه بازداشت شده است. از محل بازداشت درسا هیچ اطلاعی در دست نیست. خانواده‌ی درسا دهقانی برای به سکوت واداشته شدن، تهدید شده‌اند. تا زمان تهیه این گزارش هیچ نهادی پاسخگوی خانواده‌ ی درسا دهقانی نبوده است. اقلیت های مذهبی و بالاخص بهائیان همواره در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی مورد فشار از سوی حکومت قرار گرفته اند و به بهانه های مختلف از ابتدایی ترین حقوقی که حتی در چارچوب سیستم ناکارآمد آن تعریف شده هم برخوردار نبودند و همواره مورد ستم مضاعف قرار گرفته اند. رویکرد جمهوری اسلامی به بهائیان فارغ از اینکه فعالیت سیاسی و تبلیغاتی داشته باشند یا خیر سرکوبگرانه بوده و مداوما حقوق اولیه انسانی آنها نقض شده. بهائیان همواره هدف خشونت جمهوری اسلامی بوده اند. از اعدام و شکنجه گرفته تا ممانعت از تحصیل. جمهوری اسلامی برای بقای خود در ایران مردم را تنها با زبان کشتار و سرکوب به عناوین مختلف مورد حمله قرار داده و شهروندان بهایی علاوه بر این مداما مورد یورش اوباشان حکومتی و ضبط و تصرف اموال آنها و برای تغییر عقایدشان در زندان‌ها تحت شکنجه قرار میگیرند.
درسا دهقانی و تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی باید فوری و بی قید و شرط آزاد شوند. حکومتی که در مقابل مخالفین فقط زبان سرکوب را می شناسد علاجش سرنگونی است.

از صفحه اینستاگرام منیره عربشاهی
بخشی از پست اینستاگرامی منیره عربشاهی فعال حقوق زنان و از معترضین به حجاب اجباری در واکنش به انتصاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران چنین می باشد؛
“درخواست اکثریت ایرانیان از جوامع بین الملل عدم به رسمیت شناختن یک جانی به عنوان رئیس جمهور ایران است.” ما نیز ضمن حمایت تمام قد از مبارزات سرنگونی طلبانه جامعه ایران و فعالین عرصه های مختلف از جوامع بین الملل خواستار بایکوت جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت متحجر، قاتل و تحمیلی به مردم ایران میباشد و اعلام میکند هرگز این حکومت نماینده ی مردمِ ایران نیست بلکه نماینده قاتلین مردم ایران است.

کمپین معلولان در ارتباط با آزار جنسی زنان معلول
آزار جنسی زنان دارای معلولیت/چرا این زنان نمی‌توانند «نه» بگویند؟
خشونت علیه زنان دارای معلولیت به ندرت گزارش می‌شود و هنگامی هم که گزارش می‌شوند، موانع متعددی اجرای عدالت را تهدید می‌کند؛ همچنین به نظر می‌رسد مسئولان اجرای قانون، ابزار و تجهیزات لازم برای مقابله با خشونت علیه این زنان را ندارند.
رویکردهای مشترک حقوق معلولیت، حقوق زنان و برابری جنسیتی هنوز به طور متمرکز زندگی زنان دارای معلولیت را مورد نظر قرار نداده است. نهاد زنان سازمان ملل هنگام مشاوره‌ها به این نتیجه رسیده است که این زنان در مسیر عدالت‌خواهی با موانع مضاعفی روبرو می‌شوند.
«مارین کروس میکر» در کتابش با عنوان «درهای قفل شده، سوءاستفاده‌های جنسی بنیادی» نوشته است: «قدرت و عوامل دیگری وجود دارد که خطرات سواستفاده را برای افراد دارای معلولیت افزایش می‌دهد.
به عنوان مثال، اگر این افراد به طور مداوم در مراقبت شخصی، مانند استحمام و لباس پوشیدن کمک دریافت کنند و یا اینکه ارزیابی‌های بدنی و درمان‌های معمولی شامل لمس را زیاد تجربه کنند، ممکن است نسبت به لمس شدن بی‌حس و بی‌تفاوت شوند.
حتی در درمان‌های نظارت‌شده هم، افراد دارای معلولیت در معرض خطر بیشتری هستند؛ چرا که نمی‌دانند آیا می‌توانند به لمس‌های دردناک یا مشکوک به سوءاستفاده جنسی نه بگویند؟ به عنوان مثال یک زن دارای معلولیت، نمی‌داند در تماس با فرد کمک کننده‌ای که خود را دوست می‌خواند ولی از مرزها عبور می‌کند و خواستار بوسه است و او را نوازش جنسی می‌کند باید چه برخوردی کند.
نابینایان عموما مورد لمس‌های ناخواسته و حرف‌های درگوشی جنسی قرار می‌گیرند و ناشنوایان شاهد حرکات جنسی با زبان اشاره و یا «لب زدن» آزارگرانند. آنطور که ائتلاف کالیفرنیا علیه تجاوز جنسی (CALCASA) در توصیه‌نامه‌ای که برای مراکز بحران تجاوز در آمریکا تهیه کرده نوشته، اگر فرد مبتلا به ناتوانی ذهنی و شناختی در سنین پایین مورد آزار قرار گیرد و هیچ کس مداخله نکند، این سوءاستفاده می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد.
آزار و اذیت جنسی در بازار کار و دانشگاه‌ها، تحقق حقوق اساسی از جمله حق اشتغال در محیطی بدون خشونت و حق تحصیل را تضعیف می‌کند.
با نقض چنین حقوقی، بسیاری از زنان دارای معلولیت، دسترسی کامل به دنیای کار یا تحصیل ندارند. محیط‌های کاری و دانشگاه‌ها موظف به جلوگیری از آزار جنسی هستند و باید آگاه باشند که تبعیض ساختاری مانع احساس اطمینان و امنیت زنان در راستای گزارش آزار جنسی می‌شود.
/ منبع کمپین معلولان
ضمن حمایت از همه انسانهایی که ناتوانی جسمی دارند، طبق همین یک گزارش با توجه به وجود حکومت آپارتاید جنسی و عدم وجود “قوانین حمایتی” از آزار دیدگان جنسی، وضعیت آزار جنسی و خشونت جنسی علیه معلولان در ایران را بدتر از کشورهای اروپایی و آمریکا باید ارزیابی کرد.
دولتها موظفند با تصویب “قوانین حمایتی” از معلولان برای رفع تبعیض ها و همینطور محافظت و فراهم کردن امنیت و همینطور درمان جلوی بسیاری از آزارهای مطرح شده را بگیرند. زندگی همراه با کرامت انسانی حق معلولان است همانطور که حق تمامی شهروندان است و تا جایی که به ایران مربوط است این تنها با سرنگونی حکومت بی مسئولیت و ناکارآمد و زن ستیز و انسان ستیز و جایگزینی آن با حکومتی که بر مبنای قوانین مدرن و انسان محور بنا شده باشد امکان پذیر است.

ایسکرا ۱۰٩۹

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل