ادعای دادستان تهران در باره پرونده های آرش صادقی و نرگس محمدی

داستان حکومت در تهران:”نگهداری ۷۰ محکوم به جاسوسی” در زندان‌های تهران

جعفری دولت آبادی دادستان حکومت در باره پرونده آرش ثادقی مدعی شد: در رابطه با پرونده آرش صادقی یکی از محکومان امنیتی به شفاف‌سازی در زمینه اعطای مرخصی به این زندانی و ماجرای اعتصاب غذای وی پرداخت و اظهار کرد: آرش صادقی که قبلاً اعتصاب غذا اقدام کرده بود، چندین اتهام امنیتی دارد که به همین دلیل به ۷ سال و نیم حبس محکوم شده است.  نماینده دادستان تاکنون چند نوبت با وی ملاقات کرد ه و تأکید شد. برای موافقت با مرخصی باید از اعتصاب غذا دست بردارد ولی یک مرتبه مشاهده می‌شود که در تویی‌تر و سایر شبکه‌های اجتماعی از نماینده مجلس گرفته تا برخی از اعضای شورای شهر از این محکوم امنیتی حمایت می‌کنند.

ویبا بیان اینکه برخی نمایندگان در پرونده نرگس محمدی نیز به همین نحوه عمل کردند افزود: چگونه برخی می‌توانند با تضعیف دستگاه قضایی، انگ عدم رعایت حقوق زندانیان را وارد می‌کنند.در رابطه با مرخصی خانم نرگس محمدی نیز اقدام شد اما وی عنوان کرد که فرزندانش در ایران نیستند.

وی در تشریح روند اعطای مرخصی به آرش صادقی ادعا کرد: در تاریخ ۹/۱۰/۹۵ مدیرکل زندان‌های استان تهران در رابطه با این محکوم امنیتی درست‌‌ همان روزی که فضاسازی‌ها با این فرد افزایش یافت، به دادستانی نامه نوشت و با اعلام شکسته شدن اعتصاب غذا خواستار مرخصی وی شد. هم چنین در آخرین ملاقات آرش صادقی با نماینده دادستان تهران درخواست مرخصی وی اخذ شد تا با توجه به فک اعتصاب در مسیر اقدام قرار گیرد.وی در همین رابطه اعلام کرد با درخواست مرخصی همسر آرش صادقی موافقت شده است.

وی در باره “پرونده های امنیتی” ادعا کرده : دامن زدن به نارضایتی­‌ها، بمب‌گذاری‌ها، جرایم امنیتی، تلاش‌های گروهک‌ها و جریان ضد امنیتی در حوزه‌های مختلف، تجمعاتی که صبغه امنیتی دارد، تلاش برای نفوذ در ارکان نظام از طریق نفوذ در مسؤولیت‌ها و جاسوسی و رشد جریان‌های انحرافی مانند عرفان‌های نوظهور را از جمله تهدیداتی امنیتی برشمرد و با بیان اینکه ۷۰ نفر محکوم به جاسوسی در زندان‌های تهران تحمل حبس می‌کنند، ادامه داد: این افراد اطلاعات کشور را در حوزه‌های مختلف، اتمی، نظامی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی به دشمنان ارائه کرده‌اند.

در دادسرای شهید مقدس پرونده‌های زیادی در رابطه با مسائل امنیتی تشکیل شده و قضات این دادسرا تلاش زیادی انجام می‌دهند اما آنچه که این روز‌ها در رسانه‌ها و مطبوعات منعکس شد، حمایت برخی از نمایندگان و مسؤولین از برخی محکومان امنیتی است که تحت عنوان، دل‌سوزی، حمایت از حقوق شهروندی و تذکر به قوه قضائیه مطرح می‌شود.

 

دادستان تهران با طرح این سؤال که چگونه می‌شود برخی از مسؤولان بدون اطلاع از محتویات پرونده‌ها از محکومان امنیتی حمایت می‌کنند، اظهار کرد: برخی از مسؤولان طوری از این افراد حمایت کرده و نامه نگاری می‌کنند که گویا با نامه و پیگیری‌­های آن‌ها به این فرد مرخصی اعطا خواهد شد این در حالی است که نماینده دادستان تاکنون چند بار با این محکوم ملاقات داشته و عنوان کرده است که برای اعطای مرخصی باید اعتصاب غذا شکسته شود این فرد ادعا می‌کند که به همسرش ظلم شده است در حالی که باید گفت با تداوم اعتصاب غذا مشکل همسرش حل نمی‌شود.

 

دادستان تهران با تأکید بر اینکه دادستانی مسؤول اجرای حکم است، خاطرنشان کرد: اگر به حکم صادره اشکال وارد است می‌تواند با ارسال لایحه اقدام کند.

 

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به جوسازی‌های صورت گرفته در رابطه با پرونده یکی دیگر از محکومان امنیتی اظهار کرد: این فرد با رسانه ضد انقلاب مصاحبه کرده و پس از مرخصی غیبت کرده بود و حالا باز درخواست مرخصی دارد و نهادهای امنیتی نیز با اعطای مرخصی به وی مخالف هستند و برخی افراد بدون توجه به این امور، از این‌گونه محکومان حمایت می‌کنند.  مسؤولان باید ابتدا از وضعیت پرونده محکومان اطلاع داشته باشند و سپس بعد حمایت و یا اظهار نظر کنند.

برخی مسؤولین بدون اطلاع از پرونده‌ها از محکومین حمایت‌می‌کنند که امری نادرست است و مورد سوءاستفاده دشمن قرار می‌گیرد. همین حرفی که از زبان برخی مسؤولان در رابطه با برخی محکومان امنیتی شنیده می‌شود توسط برخی سازمان‌های حقوق بشری نیز عنوان می‌گردد. او با اشاره به اظهار نظرهای یکی از اعضای شورای شهر در رابطه با یکی از محکومان امنیتی توصیه کرد بهتر است این عضو شورای شهر به انجام وظایف اصلی خود بپردازد.دادستان تهران افزود: برای محکومان امنیتی دادیار ویژه تعیین شده و نماینده دادستان به نحو منظم با محکومان امنیتی ملاقات دارد بنابراین باید مراقب باشیم که صداهای دشمن در کشور از زبان برخی مسؤولان شنیده نشود. برگرفته از ایلنا

——————

اخبار دیگر در مورد آخرین وضعیت  پرونده آرش صادقی

وکیل‌مدافع گلرخ ایرایی اعلام کرد که موکلش پس از تودیع وثیقه به مرخصی آمده است.

امیر رییسیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یک ساعت پیش گلرخ ایرایی به مرخصی آمد و عرفا این مرخصی‌ها 5 یا 6 روزه است، البته قابل تمدید نیز هست.

وی افزود: آرش صادقی نیز امشب به بیمارستان منتقل می‌شود و روند درمان را طی می‌کند.

رییسیان اظهار امیدواری کرد که ان شاءالله گلرخ ایرایی تا پایان درمان آرش صادقی در بیرون از زندان باشد و دیوان عالی کشور هم دستور توقف حکم را بدهد.

به گزارش ایسنا، امیر رییسیان وکیل مدافع آرش صادقی و همسرش 11 دی ماه به خبرنگار ایسنا گفت: امروز از دادستانی اطلاع دادند که موکلانم با قرار وثیقه می‌توانند به مرخصی بروند.

وی با بیان اینکه قرار است وثیقه را ارائه دهیم، افزود: ما درخواست اعاده دادرسی کرده‌ایم ولی پرونده همچنان در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور متوقف مانده و موکلم (آرش صادقی) هم از زمانی که همسرش بازداشت شده اعتصاب کرده است.

رییسیان ادامه داد: آرش صادقی به اتهامات اجتماع و تبانی، نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام به ۱۰ سال حبس (به دلیل تعدد جرم) محکوم شده و چهار سال هم از قبل محکومیت داشت که قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محکومیت وی را به یک و نیم برابر تبدیل کرده و مجموع محکومیت موکلم ۱۵ سال حبس می‌شود.

وکیل مدافع آرش صادقی افزود: دیگر موکلم – گلرخ ایرایی همسر آرش صادقی – نیز به اتهام توهین به مقدسات به پنج سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده که جمعا شش سال می‌شود.

——————

 

آرش صادقی، زندانی سیاسی، با مرخصی همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی از زندان، اعتصاب غذای خود را پس از ۷۱ روز شکست. مقام‌های قضایی برای خانم ابراهیمی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه تعیین کرده بودند که پس از سپردن این وثیقه خانم ابراهیمی از زندان مرخص شده است.

امیر رئیسیان، وکیل آقای صادقی، ابراز امیدواری کرده است که او تا ساعاتی دیگر به بیمارستان منتقل شود. او به خبرگزاری ایسنا گفت امیدوار است “گلرخ ایرایی تا پایان درمان آرش صادقی در بیرون از زندان باشد و دیوان عالی کشور هم دستور توقف حکم را بدهد.”

گلرخ ابراهیمی به جرم توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان محکوم شده است. به گفته فعالان حقوق بشری یکی از مستندات اتهامی او نوشتن داستانی منتشرنشده درباره سنگسار بوده است.

پس از از انتقال خانم ابراهیمی به زندان، آرش صادقی، همسر او که ۱۹ سال محکومیت خود را در اوین می‌گذراند، در اعتراض به حکم زندان گلرخ ابراهیمی ایرایی اعتصاب غذا کرد.

طولانی شدن اعتصاب غذای آرش صادقی باعث نگرانی بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی شد. روز دوشنبه شماری از حامیان آرش صادقی مقابل زندان اوین تجمع کردند.

به جز آقای صادقی چند زندانی سیاسی دیگر نیز در ایران اعتصاب غذا کرده‌اند. علی شریعتی و سعید شیرزاد دو نفری هستند که در روزهای اخیر فعالان سیاسی از آنها خواسته‌اند به اعتصاب غذایشان پایان بدهند.

علاوه بر این دو نفر محمدرضا نکونام، روحانی منتقد، مهدی کوخیان، فعال سیاسی اهل استان آذربایجان شرقی و محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه زندانیان سیاسی و عقیدتی دیگری هستند که گروه‌های حقوق بشری در روزهای اخیر از اخبار اعتصاب غذایشان ابراز نگرانی کرده‌اند.

گزارش‌‎هایی از اعتصاب غذای حسن رستگاری مجد، شهروند ترکیه‌ای ایرانی تبار و نزار زکا، شهروند لبنانی هم منتشر شده است.بی بی سی

 

 

اینرا هم بخوانید

وزیر کشور آلمان در مورد خطرات نهادهای جمهوری اسلامی در آلمان هشدار داد

وزیر کشور آلمان در مورد خطرات نهادهای جمهوری اسلامی در آلمان هشدار داد پس از …