اروپا برای قطع وابستگی به انرژی روسیه ۳۰۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری می‌کند

کمیسیونر انرژی کمیسیون اروپا می‌گوید این اتحادیه در نظر دارد برای قطع وابستگی به منابع انرژی وارداتی از روسیه، تا پنج سال آینده ۲۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری اضافی انجام دهد.

کادری سیمسون روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در نشست خبری گفت: اتحادیه اروپا برای امسال در نظر دارد که واردات گاز از روسیه را دو سوم (۱۰۰ میلیارد متر مکعب) کاهش دهد و تا سال ۲۰۲۷ کلا خرید گاز از این کشور را متوقف کند.

اعضای کمیسیون اروپا همچنین توافق کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۸ تولید برق از منابع تجدیدپذیر را ۷۲۵ گیگاوات افزایش داده و به بیش از دو برابر رقم فعلی برسانند. در مجموع قرار است تا پایان دهه جاری، منابع تجدیدپذیر سهمی ۴۵ درصدی در تولید برق اتحادیه اروپا داشته باشد که پنج درصد بیشتر از اهداف قبلی است.

آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا پارسال ۴۷ گیگاوات به ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر خود اضافه کرده است. اسپانیا، فرانسه، لهستان و آلمان بیشترین سهم را در رشد تولید برق پاک این اتحادیه داشته‌اند.

در کل قرار است ۱۱۳ میلیارد یورو در انرژی‌های پاک و ۶۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری اضافی در پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی این اتحادیه انجام شود. بقیه سرمایه‌گذاری‌ها صرف اتصال شبکه برق اعضا، توسعه پایانه‌های گاز مایع، خطوط لوله گازی جدید و منابع جایگزین نفت و گاز روسیه خواهد شد.

انتظار می‌رود که تا پایان دهه جاری حدود ۳۰۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری اضافی برای رهایی از وابستگی اتحادیه اروپا به منابع نفت، گاز و زغال‌سنگ روسیه هزینه شود.

تا قبل از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد از گاز و زغال سنگ و همچنین ۲۵ درصد از نفت و محصولات نفتی مصرفی خود را از روسیه تامین می‌کرد. از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

مقام اسرائیلی: حمله در اصفهان انجام شد. صدای انفجار در تبریز. ادعای رسانه های حکومتی

*اسرائیل می گوید به اهدافی در اصفهان حمله کرده است. انفجار در وادی رحمت تبریز …