استراتژی دفاع در برابر تهاجم

خبر: اوکراین در چهار روز گذشته شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

آیا میشود انتظار داشت کشوری چون اوکراین با یک جمعیت ۴۰ میلیونی در برابر ارتش تا دندان مسلح روسیه تاب مقاومت داشته باشد و رویای پیروزی دولت روسیه را به کابوس تبدیل کند؟ آری ممکن بود اما پیش شرطی استراتژیکی و ساده دارد.

یک جامعهِ برابر و آزاد و خوشبخت اولین تضمین و نیروی بازدارنده هرگونه تهاجم است. اگر در اوکراین نیز یک طبقه دزد و مافیای اقتصادی و دولت سرمایه داران در قدرت نبود و سیستم در قبال تامین زندگی همه شهروندان به بهترین و انسانی ترین وجه ممکن مسئول بود و به این اعتبار بخش هر چه وسیعتری از مردم را با اعتماد کامل می توانست از نظر نظامی آموزش داده و در صورت حمله نظامی مسلح کند، بدون اینکه وحشت داشته باشد اسلحه علیه دولت خودی بکار آید، طبعا کمتر مهاجمی جرات می کند به فکر جنگ در چنین کشوری بیافتد.

راه حل دوم جهانی است و این هم به اعتبار همان شرایطی داخلی می تواند وسیعا بسیج کننده باشد. اگر در تمام دنیا وسیع ترین موج انسانی به کمک مردم اوکراین بیاید که در همین شرایط فعلی هم انتظار همین است، در این صورت دولت فاشیست پوتین در دو جبهه بسیار تعیین کننده تهاجم را باخته است. دولت اوکراین می توانست یک ارتش مردمی ۵ میلیونی را مسلح و بسیج کند، اگر دولتی برای همه مردم بود.

مندرج در ژورنال شماره ۴۵

اینرا هم بخوانید

ساخت توالت عمومی بجای مسجد – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …