اطلاعیه ۳- شرکت واحد:ادامه اعتصاب رانندگان بی آری تی و اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف

از اولین ساعات بامداد امروز ۲۷ اردیبهشت اعتصاب رانندگان شرکت واحد  در سامانه ها ی خطوط بی آرتی ادامه یافت و کارگران واحدهای تعمیرگاه و پنجری وتوقفگاهها هم به اعتصاب پیوستند. بنا بر گزارشات اولیه رانندگان توقفگاه غرب و سامانه های ۲ ،  ۴ و ۵ حاضر به رفتن به خط نشدند و با فشار پلیس مجبور به ترک توقفگاه گردیدند. این اعتصاب سراسری است و جمهوری اسلامی تحت عنوان آلودگی هوا و به دلیل هراس از گسترش اعتراضات، مدارس و ادارات چند استان کشور از جمله تهران، البرز، لرستان و … را تعطیل کرده است. علیرغم این تعطیلی ها با توجه به اینکه این کارگران روزانه یک میلیون و نیم مسافر را در تهران جا به جا میکنند اعتصاب آنها در سطح شهر  کاملا محسوس است. اعتصاب کارگران اتوبوسرانی بی آر تی آنهم در دل اعتراضات مردمی و در شهر بزرگی مثل تهران یک رویداد پر سر و صدای سیاسی تبدیل شده است.

حکومت در تلاش است که هر قیمتی به اعتصاب کارگران بی آر تی خاتمه دهد. روز گذشته شماری از رانندگان و کارگران بازداشت شدند و همچنان در بازداشت بسر میبرند. عوامل حکومتی در سطح توقفگاه‌ها در حال آمد و رفت هستند و  با ایجاد رعب و وحشت و بعضا دستگیری و تحت تعقیب قرار دادن کارگران تلاش می‌کنند اعتصاب را بشکنند.  تصمیم شهرداری نیز عوض نشده و حاضر به قبول افزایش حقوق کارگران مطابق مصوبه شورایعالی کار نشده است.  از شهر کرج سی راننده به پارکینگ استادیوم آزادی یعنی توقفگاه غرب سامانه یک بی‌آرتی فرستاده شده است. یکی دیگر از تلاشها در همین جهت آموزش شبانه تعدادی پاسدار و بسیجی به عنوان راننده بود که بنا بر گزارشات این تلاش عبث بود و موجب  خسارات زیادی به اتوبوسها شده است.  اما رانندگان اعتصابی اعلام کرده اند که  تا افزایش حقوق قطعی و آزادی همکاران بازداشتی به  اعتصاب ادامه خواهند داد.

رانندگان بی آر تی به عدم افزایش حقوق ها بر اساس مصوبه مزدی شورایعالی کار که خود چند بار زیر خط فقر است اعتراض دارند. بعلاوه کار پیمانی و شرایط نامناسب کار از موضوعات دیگر اعتراضات این کارگران است.

افزایش حقوق بر اساس مصوبه مزدی شورایعالی کار نه فقط در قبال  کارگران اتوبوسرانی بی آری تی، بلکه در قبال  بخش های دیگر شهرداری از جمله آتش نشانان، کارگران مترو و  دیگر کارگران شهرداری اجرایی نشده است و زمزمه های شروع اعتراضات در میان این بخش های کارگری نیز شنیده میشود. اینها همه بخش های خدماتی جامعه هستند که اعتصاب آنها کل جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد.  همچنین علاوه بر شهرداری کارگران قرارداد موقت نفت نیز با همین معضل روبرویند و همانطور که قبلا گزارش کردیم  کارگران قرارداد مدت موقت شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و نفت و گاز مارون اهواز در اعتراض به همین موضوع روز گذشته  مقابل ساختمان مرکزی مناطق نفتخیز جنوب تجمع داشتند و اعتراضات در میان این بخش از کارگران نفت گسترش یافته است.

حزب کمونیست کارگری بر آزادی همه کارگران و رانندگان بازداشت شده تاکید میکند و ضمن اعلام حمایت قاطع خود از اعتصاب کارگران بی آرتی، بر اتحاد مبارزاتی همه این بخش های کارگری و بویژه کارگران بخش های مختلف  شهرداری که با مشکلات واحدی چون سطح نازل حقوقها، سونامی گرانی، قراردادهای موقت پیمانی و تعویق پرداخت دستمزدها روبرویند تاکید میکند.  حزب همچنین بر اتحاد و همبستگی مبارزاتی بخش های مختلف کارگری تاکید دارد. اعتصابات کارگری در کنار اعتراضات مردمی در کف خیابان علیه گرانی ها سیر پرشتاب جامعه را بسوی اعتصابی عمومی و همه گیر به نمایش میگذارد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷ مه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

اجرای «طرح نور» در اینستاگرام؛ ۲۱ صفحه پرمخاطب مسدود شد!

کیومرث عزیزی فرمانده نیروی انتظامی غرب استان تهران گفته است : «در جریان اجرای طرح …