اعتراضات و اعتصابات در اردن

در طول هفته گذشته، یکی از خبرهای داغ رسانه های مختلف،اعتصابات و اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف اردن، بخصوص شهر امان پایتخت این کشور بوده است. پادشاهی اردن سنتا یکی از متحدان آمریکا در منطقه، و ظاهرا کشور نسبتا با ثباتی در بین کشورهای عربی بوده است. اما این اواخر با موجی از اعتصابات و اعتراضات کارگری و گسترش اعتراضات عمومی مواجه بوده است.

ظاهرا شروع اعتراضات در هفته گذشته با طرح بانک جهانی برای دردستور گذاشتن افزایش مالیات های عمومی به میزان ٥ درصد برای کارگران و کارمندان دولت و همچنین بین ٢٠ تا ٤٠ درصد برای کسبه و تجار خرده پا درپارلمان این کشورآغاز شد.کشور پادشاهی اردن از نرخ بیکاری ١٨ و نیم  درصد و فقر نسبتا مطلق ٢٠ درصدی برخوردار است و با توجه به قروض این دولت از بانک جهانی بمبلغ ٧٢٣ ملیون دلار، از سال  ٢٠١٦یکی از کشورهای مقروض در منطقه است.

با وجود باینکه این کشور از حمایت بالنسبه خوبی از بعضی از کشورهای عربی نفت خیز نظیر عربستان و امارات متحده عربی برخورداراست، اما بحران اقتصادی روبه گسترش اخیر و خیزشها و اعتراضاتی که مستقیما علیه دولت و حکومت به جریان افتاده است موجودیت حکومت را به طور   جدی به خطر انداخته است. شعار مردم همان شعار مشهوری است که در انقلابات تونس و مصر مردم فریاد میزدند یعنی “الشعب یرید اسقاط النظام” (مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند).

اعتصابات و اعتراضات که شروع اولیه آن در روز های ١٤-١٥ خرداد بود با شعارهایی نظیر، نان آزادی و عدالت اجتماعی در امان پایتخت اردن آغاز شد و بسرعت به اکثر شهرهای اردن  کشیده شد. با گسترش این اعتراضات پایتخت این کشور عملا به تعطیلی کشیده شد. بازاریان شهر نیز به حمایت از کارگران اعتصابی و تظاهر کنندگان با نصب نوشته هایی نظیر”من هم به اعتصاب می پیوندم” عملا در کشیدن شدن شهر به تعطیلی نقش بازی کردند. اما نقش اصلی را اتحادیه های کارگری این کشور ایفا میکنند.

بلاخره بعد از چند روز اعتراضات و اعتصابات گسترده، ملک عبداله پادشاه اردن تحت فشار این وضعیت تصمیم گرفت که نخست وزیرفعلی، یعنی هانی المقلمی را برکنار و از طرق قانونی فرمان تشکیل کابینه جدید را به عمر الرزاز اعلام کند. این عقب نشینی در واقع عملا به معنای پس گرفتن عملی لایحه افزایش مالیات ها نیز میباشد. باید دید که آیا مردم با این حد از عقب نشینی کوتاه می آیند و یا جنبش سرنگونی به گسترش و تعمیق خود ادامه میدهد.

انترناسیونال 768

اینرا هم بخوانید

بحران کرونا و روی آوری به تشکل های کارگری

این روزها شاهد پدیده های استثنایی و درعین حال جالبی هستیم که فی نفسه و …