اعتراضات گسترده علیه نشست “گروه جی 20 “در هامبورگ آغازشده است

 

130 میلیون یورو هزینه برگزاری نشست “گروه جی 20” در هامبورگ! 21 هزار پلیس و دهها هلی کوپتکر با ناوهای جنگی مشغول “تامین امنیت” این نشست می باشند.در روزهای اخیر چندین تظاهرات برعلیه این نشست برگزار شده است. پلیس به تظاهرات حمله کرده و دهها نفر دستگر شده اند. تظاهراتهای بزرگ برای روز جمعه و شنبه فراخوان داده شده است. دهها هزار نفر برای این تظاهرات در حال وارد شدن به هامبورگ می باشند. در هامبورگ عملا حکومت نظامی برقرار شده است

نشست سران کشورهای موسوم به“ گروه ۲۰” در روزهای جمعه و شنبه (۷ و ۸ ژوئیه/ ۱۶ و ۱۷ تیر) در هامبورگ برگزار می‌شود.شهر هامبورگ آلمان بیش از شش ماه مشغول آماده شدن برای برگزاری این نشست بوده است. به گفته سناتور داخله ایالت هامبورگ تا روز شنبه هفته گذشته بیش از130 میلیون یورو برای برگزاری این نشست “هزینه” شده است.

دمیزه وزیر داخله آلمان که این روزها بیشتر وقت در هامبورگ است؛ دستور داده است بیش از 21 هزار پلیس از سراسر آلمان برای “تامین امنیت این نشست” به هامبورگ منتقل شوند. دهها هلی کوپتر در شعاع 60 کیلیومتری بر بالای سر هامبورگ شب و روز در حال گشت زنی می باشند. وزیر داخله آلمان پیرامون هزینه کردن میلیونها یورو گفته است: ازجمله این هزینه ساخت سه زندان ویژه آخر این هفته برای دستگیر شدگان این اعتراضات می باشد. ظرفیت گنجایش این زندانهای سیار و ثابت بالای 400 نفر اعلام شده است. از جمله هزینه های دیگر کنترل کامل بندر هامبورگ و بستن تعداد زیادی از کاناهای آب شهر به دریا،حضور نیروی دریایی با ناوگان جنگی در بندر هامبورگ،کنترل بخش اصلی و مرکز شهر با نصب تابلوی “ورد ممنوع”،می باشند.

برگزار کنندگان این نشست دولت آلمان و ایالت هامبورگ به همراه سازمان اطلاعات و امنیت آلمان دو روز پیش اعلام کردند که صدها مامور مخفی سازمانهای اطلاعات و ضد اطلاعات کشورهای غربی وارد هامبورگ شده اند تا “امنیت نشست تکمیل تر” شود. بهانه و توجیه دولت آلمان جلوگیری از حملات”تروریستی” اعلام شده است.

اما ازهفته ها پیش که معلوم شد این نشست در هامبورگ برگزار خواهد شد.؛ دهها تظاهرات از طرف مخالفان این نشست فراخوان داده شده است. فقط در هفته گذشته بیش از 12 مورد تظاهرات در مناطق مختلف هامبورگ علیه  این نشست و سیاستهای آن برگزار شده است.برای این آخر هفته که نشست شروع میشود 15 تظاهرات اعلام شده است. برگزارکنندگان تظاهراتهای جبهه برزگی از نیروهای مخالف سیاستهای جهانی سازی، مخالفان آمریکا، اتحادیه های کارگری، مخالفان معاهده تجارت آزاد بین اروپا و کانادا و آمریکا، گروه های چپ و رادیکال مخالف سیاستهای کشورهای غربی و .. می باشند.

پلیس به بهانه “تامین امنیت” اکثر تظاهرات و تجمعات اعتراضی را به نقاط  دور تر ازمحل برگزاری این نشست منتقل کرده است. علیرغم تقلاهای پلیس برای محدود کردن اعتراضات و انتقال به مراکز دیگر، هزاران  نفر از مخالفان این نشست عمدتا جریانات چپ از مدتی قبل وارد هامبورگ شده و در صدد هستند در مناطق مختلف نزدیک به محل برگزاری این نشست، آکسیون های اعتراضی و تظاهرات برگزار بکنند. شهر هامبورک عملا در محاصر دهها هزار نفر از نیروهای امنیتی آلمان قراردارد و ورود و خروج به شهر و ایستگاههای راه آهن بشدت کنترل میشود. تاکنون صدها نفر توسط پلیس  دستگیر و به “خارج شهر” هامبورگ منتقل شده اند.

عصر روز چهارشنبه پلیس هامبورگ اعلام کرد که در مسیر اتوبانهای هامبورگ و اطرافش ایستگاههای سیار پلیس برای کنترل تطاهرکنندگان و شناسایی”چپ های افراطی” که قصد”خرابکاری” در هامبورگ را دارند،برپا کرده تا به موقع جلوی “خرابکاریها” را بگیرد.لازم به توضیح است نیروی هوایی آلمان با جنگنده هایش و با هواپیماهای آمریکایی کل منطقه شمال آلمان را “منطقه پرواز ممنوع” اعلام کرده اند.

از روز چهارشنبه که سران دولتها وارد هامبورگ میشوند، تظاهراتها همزمان در مناطق مختلف آغاز خواهد شد. روز چهارشنبه همزمان با ورد رئیس دولت چین به هامبورگ چندین تظاهرات در جریان بود. تظاهر کنندگان چین را به نقض حقوق بشرمتهم کرده و این کشور را یکی از عاملان اصلی گسترش آلودگی هوا در جهان می نامند. لازم به ذکر است سه شنبه شب در منطقه “شانزن فرتل” که سنتا محل تمرکز جریانات چپ بوده و در یک کیلومتری محل برگزاری نشست قرار دارد، تظاهرات بزرگی علیه نشست در جریان بود که پلیس به آن حمله کرده و دهها نفر دستگیر شده اند. به دلیل حساسیت این منطقه پلیس در صدد جابجایی جمعیت این منطقه می باشد که تا حالا موفق نشده است. این منطقه یکی از مراکز اصلی تظاهرات و تجمعات اعلام شده علیه نشست جی 20 می باشد.هامبورگ در این آخر هفته شاهد تظاهرات دهها هزار نفر ازمخالفان سیاستهای گروه جی 20  می باشد.

لازم به توضیح است علاوه بر برنامه های اعتراضی اعلام شده یک نشست آلترناتیو نیز از طرف سازمانهای مدافع حقوق انسانی، محیط زیست، عدالت وبرابری برای همه فراخوان داده شده است. در این نشست صدها نفر از فعالان مبارزات اجتماع، سیاسی، کارگری،آنتی کاپیتالیستها، سازمانهای زنان، حقوق بشری و سازمانهای مدافع  حق پناهندگی و…شرکت دارند که در این آخر هفته پیرامون مسائل و موضوعات مهم جهان امروز و راه های مقابله با سیاستهای ضد انسانی کشورهای بزرگ،به بحث و گفتگو خواهند پرداخت.

و در خاتمه در مورد نشست “جی 20”.سران 20 کشور در این نشست قرار است در باره مسائل و موضوعات “مهم” جهان امروز به بحث  گفتگو بپردازند. بخش هایی از دستور جلسه این نشست، موضوعات به جا مانده از دستور نشست سران کشورهای موسوم به “جی 7” می باشد. از جمله این موضوعات موضوع تغییرات اقلیمی و آب وهوا و آلودگی بویژه معاهده پاریس،سیاستهای مهار پناهندگی و مهاجرت توسط اتحادیه اروپا، گسترش ناتو،امنیت اروپا، تجارت اروپا و آمریکا و موضوع “مبارزه علیه تروریسم” در خاورمیانه و سیاستهای جهانی آمریکا و غرب در خارمیانه میباشد.

سیاستهای “جی “20 همان سیاستهای” جی 7 ” می باشد. سیاستهایی که جهانی سازی، غارت و چپاوول مواد اولیه و استثمار و سرکوب و فقر و فلاکت تمام عیار را در بیش از 100 کشور جهان تحمیل کرده است، می باشد. سیاستهایی که از یک طرف میلیونها کارگر را به بهانه سودآوری سرمایه و تکنیک از کار بیکار می کند، فعالین کارگری و مبارزات کارگران و مردم برای رهایی از سر سرمایه داری را سرکوب می کند،با صدور سلاح و حمایت ار رژیم های دیکتاتور و سرکوبگر، بخش بزرگی از جهان را تبدیل به میدان کرده است، می باشد. سیاستهایی که با حمایت از راست ترین و ضد انسانی ترین رژیم های وحشگی سرمایه داری، احزاب  دار و دسته های جنگ طلب، بویژه جریانات اسلامی و رژیمهای حامی اش در خاورمیانه و آفریقا، بربریت و تروریسم اسلامی را به جان وزندگی مردم انداخته است. نشست جی 20 در عین خال تلاش ها و تقلاهای قطب های مختلف و قدرت های نظامی می باشد که در صدد تغییر جغرافیای سیاسی و اقتصادی جهان برای تقسیم مجدد جهان بین این قطب ها می باشد. سیاستهایی که در صدد پاسخگویی به نیازیهای سرمایه داری گندیده و بی افق عصر ترامپیسم و شرکایش می باشد.

مخالفت های جهانی با این سیاستها، نه گفتن به تصمیات اتخاذ شده در نشستهای “جی 7 و جی 20 “مبارزه برعلیه این سیاست های خانمان برانداز سرمایه داری، بدرست یک جز ثابت مبارزه کارگران و مردم جهان شده است. مخالفت و مبارزه برعلیه” جی 7 و جی 20″ و ناتو و سایر نهادها قدرت های سرمایه داری، مدتهاست یک مبارزه جهانی شده است. سران دولت ها و کشورهای بزرگ سرمایه داری و شرکایشان هر کجا  که ظاهر میشوند، بدرست هدف اعتراض و مبارزه مردم آزادیخواه و برابری طلب قرار میگرند.این آخر هفته هامبورگ شاهد بخش هایی از این مبارزه مردم بر علیه همه سیاستهای قدرت های بزرگ سرمایه داری که عامل و بانی همه مصائب و مشکلات امروزی هستند، می باشد.

محمد شکوهی

14 تیر 1396 ، 5 جولای 2017

 

 

اینرا هم بخوانید

گرانی‌ها و محرومیت بیش از ۹ میلیون سالمند از بهداشت و درمان- محمد شکوهی

وب‌سایت حکومتی اقتصاد ۲۴ در گزارشی خبر از افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم پزشکی و …