امنیت جهانی چگونه قابل تضمین است؟

در وهله نخست اگر هرگونه تجاوزی از سوی هر کشوری علیه کشور دیگر محکوم و مردود شمرده نشود نمی توان تحلیل، بررسی و ارزیابی درستی پیرامون دلایل آن و راه حلی برای عدم تکرار تجاوز ارائه داد. برای ایجاد گارد محکم توسط افکار عمومی و مردم متمدن دنیای امروز در مقابل تجاوز پوتین و ارتش روسیه، باید آنرا محکوم کرد و در مقابل آن ایستاد.

اما آنچه که طی این مدت بر بستر حمله ارتش پوتین به مردم اوکراین سایه شوم خود را بر سر مردم جهان گسترانیده است، وجود سلاحهای کشتار جمعی در زرادخانه پوتین و پیمانهای نظامی دولتها طی هفتاد سال اخیر بوده است. تا قبل از یورش پوتین و ارتش او به اوکراین، پیمان نظامی ناتو جنازه ای بیش نبود اما با تجاوز پوتین و ارتش او به اوکراین که حتی مغایر با کمترین موازین و تعهدات بین المللی، با حمله هوایی به منازل مسکونی، به بیمارستانها که به گرفتن جان غیر نظامیان و کودکان منجر شده است، شاهد این هستیم که کشورهای حایل بین غرب و شرق و برای “تضمین امنیت” کشورهایشان و مهار پوتین و قدرقدرتی عقب مانده ترین ساختار دیکتاتوری روسیه، به این فکر افتاده اند که خود را به زیر چتر ناتو انتقال دهند.

باید گفت اگر اعضای ناتو به دوبرابر و سه برابر کنونی هم برسد تا زمانیکه سایه شوم سلاحهای کشتار جمعی و بمب اتم در میان کشورهای دارنده این سلاح ها بر سر مردم سنگینی می کند کمترین تضمینی برای رفع ناامنی توسط بلوک اتمی روسیه متصور نیست.

بیت رهبری پوتین با مجهز شدن به سلاح کشتار جمعی، با در اختیار داشتن بمب اتم بازمانده از دوران پیمان ورشو در زمان جنگ سرد و همچنین مجهز شدن کمپ رقیب به همین سلاحها در ناتو، اگر عملا بکار گرفته شوند چیزی جز پایان زندگی انسان بر روی کره زمین را رقم نخواهد زد. بر بستر داشتن این سلاحها است که امروز پوتین و ارتش تا دندان مسلح او نه تنها مدنیت در اوکراین را به عصر حجر تبدیل کرده اند بلکه بازتاب و پیامدهای این عربده کشی زندگی بشر در دنیا را هم دستخوش نا امنی کرده است.

پس امنیت جهان در مقابل سلاحهای کشتار جمعی را چگونه می توان تضمین کرد؟ برای مصون نگه داشتن بشریت و تداوم حیات انسانی باید اصل صورت مسئله یعنی برچیده شدن سلاحهای کشتار جمعی و الغای پیمانهای نظامی که تنها به دلیل تقسیم سود و ثروت در جهان از سوی قطب ها و بلوک بندی های رقیبان سرهم بندی شده اند را به مشغله اعتراض جهانی و به خواست میلیونها انسان ضد جنگ تبدیل کرد. برای لحظه ای تصور کنید که بمب اتم و سلاح کشتار جمعی از حیطه قدرقدرتی دولتها کنار گذاشته شود و پیمانهای نظامی بین دول کوچک و بزرگ رخت بربندند، در چنین شرایطی است که زندگی هشت میلیارد انسان ساکن بر زمین با اینگونه تهدیدات روبرو نخواهد بود و به سادگی می توان مانع تجاوز نظامی کشوری به کشور دیگر را در نطفه خفه کرد.

وظیفه جبهه سوم، مردم مترقی، متمدن و ضد جنگ در دنیا است که همزمان با اعتراضات ضد جنگ علیه پوتین و دارودسته اش، خواست برچیدن سلاحهای کشتار جمعی را نیز فریاد بزنند. جمهوری اسلامی که سالها است به عنوان پادو پوتین و روسیه در صف مجهز شدن به سلاح کشتار جمعی است.

کلید مهار و افسار زدن جمهوری اسلامی، ناکام گذاشتن و به زیر کشیدن جنایتکاران اسلامی در دستان مردم ایران است. کلید مهار سلاحهای کشتار جمعی و پایان دادن به پیمانهای نظامی قطبهای رقیب و برچیدن فجایع جهانی در دستان جبهه سوم، جبهه مردم مترقی و متمدن دنیا است.

عبدل گلپریان

۱۵ اسفند ۱۴۰۰

۵ مارس ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …