امواج جنبش ضد راسيستى مجسمه ادوارد کلستون در بريستول انگليس را به زمين انداخت

(چرا مجسمه ادوارد کلستون در شهر بريستول پائين کشيده شد)
ادوارد کلستون (۲ نوامبر ۱۶۳۶ – ۱۱ اکتبر ۱۷۲۱) یک تاجر و عضو پارلمان انگليس بود. او بعد از مدتى تجارت شراب، ميوه و پارچه به تجارت برده روى آورد و به عضويت هيئت مديره کمپانى رويال آفريقا، که انحصار تجارت برده از آفريقا را داشت، پيوست. او در سال۱۶۸۹ معاون فرماندار اين کمپانى شد. در مدت زمان همکارى کلستون با شرکت رویال آفریقا از سال ۱۶۸۰ تا ۱۶۹۲ تخمین زده می شود که این شرکت حدود ۸۴۰۰۰ مرد، زن و کودک را به عنوان برده از غرب آفريقا به جزاير کارائیب و بقیه قاره آمریکا منتقل کرده است. ۱۹۰۰۰ نفر از اين انسانها بخاطر طولانى بودن راه و شرايط وخيم کشتى ها جان خود را قبل از رسيدن به مقصد از دست دادند. کلستون بعد از کناره گيرى از کمپانى رويال آفريقا بطور خصوصى به تجارت برده ادامه داد. او همچنين تجارت شکر از آمريکا به انگلستان را هم بدست گرفت. او که وارثى نداشت بخشى از ثروت کلان کسب شده از تجارت برده و تجارت شکر توليد شده بوسيله اين بردگان را صرف امور خيريه، از جمله ساختن چند مدرسه و بيمارستان در شهر بريستول کرد. و بهمين خاطر بعد از مرگش بعنوان فردى خير معرفى شد و مجسمه اى از او در وسط شهر بريستول نصب گرديد.
اگر چه مخالفت با ماندن مجسمه کلستون در وسط اين شهر از سالهاى ۱۹۹۰ به اينطرف بشکل قويتر و گسترده تر طرح شد و کمپين هايى وجود اين مجسمه را مايه ننگ توصيف کردند و خواهان پايين کشيده شدن آن شدند، هنرمندان و فعالين ضد نژادپرستى با کارهاى هنرى و تبليغات گسترده اسم کلستون را با برده دارى مدرن گره زدند، ولى اين در نهايت، موج طوفان قدرتمند ضد نژادپرستى، که با مرگ جورج فلويد سياهپوست بدست پليس فاشيست دولت ترامپ شروع شده است، بود که مجمسه کلستون در شهر بريستول انگليس را در روز يکشنبه 7 جون سال ۲۰۲۰ پائين کشيد. بدنبال پايين کشيده شدن مجسمه کلستون در شهر بريستول، اکنون اکتيويستهاى ضد نژادپرستى در انگليس از لزوم پايين کشيده شدن ۶۰ مجسمه ديگر بعنوان نمادهاى افتخار امپرياليسم بريتانياى کبير ياد ميکنند و خواهان پايين کشيده شدن آنها هستند.


پايين کشيده شدن اين مجسمه ها انعکاس صداى بشريت امروز است که اعلام ميکند نمودهاى ننگ در تاريخ بشر نميتوانند و نبايد بعنوان نمادهاى افتخار در ميدانهاى شهرها و در جلو چشمان انسانهاى قرن ۲۱ نصب شوند.

جليل جليلى
۱۰ جون ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

بحثى در رابطه با مقوله انقلاب و انقلاب جارى در ايران- جلیل جلیلی

مقدمه: بحثهاى زياد و نظرات گوناگونى در مورد انقلاب، بويزه انقلاب جارى در ايران، در …