این طرح شما شکست خورد! حجاب سمبل بی حقوقی زن است!

(گزارشی درباره شکست نمایشگاه نقاب)

خانم زلینا پفرونر (Selina Pfrüner) مستند ساز و عکاس  ساکن شهر کلن آلمان، ماه گذشته در نمایشگاه لباس و مد در شهر فرانکفورت حضور یافت و به همراه همکاران و حامیان خود به تبلیغ و  بازاریابی برای حجاب این سنبل فرودستی زن پرداخت. ایشان همه توان و تلاش خود را بکار گرفت که برای حجاب و نقاب و برقه آبرو بخرد و آنها را یک پوشش کاملا عادی برای زنان جلوه بدهد. این اقدام وی اما با اعتراض وسیع فعالین جنبش زنان، سازمان اکس مسلم، تشکل “زنان ایران آلمان- فرانکفورت” و حضور فعالین حزب کمونیست کارگری ایران رو  روبرو شد و شکست خورد.

برگزاری نمایشگاه در فرانکفورت با اعتراض زنان و مردانی که از کشورهای اسلام زده فرار کرده و اکنون در آلمان زندگی میکنند، رو به رو شد. پس از شکست در فرانکفورت، اینبار خانم”زلینا پفرونر” بخت خود را در شهری که خود او ساکن است یعنی در کلن آزمایش میکند. اینبار با پشتوانه مقامات استانی و سازمانهای اسلامی و با دریافت کمک های مالی نمایشگاه خود را در کلن دایر کرد.

بلافاصله  تشکل اکس مسلم ، زنان ایران آلمان کلن و چهره های شناخته شده فعال عرصه زنان و همچنین هنرمند  همچنین حضور فعال اعضا و کادرهای حزب کمونیست ایران در شهر کلن هم  پس از انتشار آفیش تبلیغی این نمایشگاه، چندین نامه اعتراضی و سرگشاده برای ایشان و همچنین اداره فرهنگ و علوم استان کلن ارسال شد. معترضین در نامه های خود  اقدام به برگزاری این نمایشگاه را که با هدف عادی سازی حجاب و بیرون بردن آن از زیر تیغ منتقدین اسلام سیاسی است به باد انتقاد گرفتند. در این نامه ها تاکید شد که این اقدام خانم زلینا پفرونر مهر تائیدی بر بی هویتی و بی چهره کردن زنانی است که از کشورهای اسلام زده به آلمان گریخته اند. و نکته مهمتر این است که ایشان با این اقدام خود تلاش میکنند بحث ممنوعیت حجاب کودکان را- که اکنون در آلمان داغ است- به حاشیه برانند. اقدام به برگزاری نمایشگاه نقاب تقلایی بود برای جو سازی و مخالفت با بحث ممنوعیت حجاب کودکان. از اینرو معترضین با شدت به برگزاری این نمایشگاه به مقابله برخاستند.

مسئولین فرهنگ و علوم استان کلن که مجوز برگزاری این نمایشگاه را صادر کرده بودند بشدت تحت فشار قرار گرفته اند. از اینرو اعلام کردند که مجوز برگزاری نمایشگاه برقع و نقاب در چهار چوب “کار فرهنگی و آزادی بیان” صادر شده است. گند ماجرا وقتی برملا شد که مشخص شد  خانم عکاس برای برگزاری نمایشگاه خود از همین اداره در شهر کلن و همچنین از ایالت “نوراین وستفالن” در مجموع 11 هزار یورو پول گرفته است! بعلاوه، چند سازمان و جریان اسلامی و مرکز اسلامی در آلمان این پروژه را حمایت مالی کرده اند.

هر سال از سوی دولت و نهادهای شهری و استانی در آلمان میلیونها یورو خرج طرح ها و برنامه های انتگراسیون (جذب) مهاجرین میشود. راه اندازی چنین نمایشگاه هایی در چارچوب این سیاست است. سیاستی که شکست خورده است. کمک های مالی از سوی دولت و نهادهای استانی برای جذب مهاجرین، اساسا خرج نهادهایی ارتجاعی و از جمله نهادهایی میشود که تلاش دارند اسلام را بخشی از فرهنگ جامعه معرفی کنند و به خورد مردم دهند. امری که مردم را به خشم آورده است.

روز اول برگزاری نمایشگاه، بر اساس گفته پلیس، بیش از 100 نفر در محل حضور یافتند و با ابتکارات و اقدامات جالبی انزجار خود را از این حرکت اعلام کردند. حضور سولماز وکیل پور یکی از فعالین حقوق زنان با گروه خود که عمدتا آلمانی هستند به شکل برهنه و نیمه‌برهنه به حمایت دولتی از نمایشگاه نقاب و برقع اعتراض کردند، که تن خونین این هنرمندان و تیمش توجه زیادی را به خود جلب کرد. آنها بطور سمبلیک نشان دادند که حجاب و برقع یعنی بی حقوقی زن، یعنی دست درازی به حقوق زنان، یعنی بی چهره و بی هویت کردن زنان!

چند سخنران و از جمله نگارنده این گزارش که از کشورهای اسلام زده گریخته اند از درد و رنجی که زنان با آن مواجه هستند صحبت کردند و تاکید کردند که حجاب صرفا یک تکه پارچه نیست، بلکه سمبل خشونت علیه زنان و بی حقوقی آنهاست. آنها در سخنرانی خود اشاره کردند که مبارزه علیه حجاب اجباری و قوانین ضد زن در کشورهای اسلام زده گسترده است. سخنرانان تصریح کردند که چنین نمایشگاهی را ضد زن و ارتجاعی میدانند و با شدیدترین وجه به مقابله با آن برخواهند خاست.  رعنا احمد که خود از عربستان گریخته است پس از ایراد سخنرانی با پرت کردن عبا و نقاب و برقع توجه زیادی را به خود معطوف کرد. حاضرین با سر دادن شعارهایی اعلام کردند که حجاب فقط یک تکه پارچه ای نیست بلکه پرچم  و سنبل یک جنبش سیاه و ارتجاعی وبی نهایت ضد زن است. علاوه بر انتقادات تندی که علیه برگزار کننده و عکاس این نمایشگاه شد، نقدهای تندی علیه سیاستگذاران دولت آلمان نیز بیان شد.

تجمعات  اعتراضی در مقابل این نمایشگاه همچنان ادامه دارد. قرار است روز 30 ام ماه ژوئن ( 10 تیر) در محل نمایشگاه پانلی برگزار گردد و در باب “موفقیت نمایشگاه و حجاب” صحبت شود. تشکل زنان ایرانی و آلمانی، تشکل اکس مسلم، تشکل علیه جنگ برای صلح نیز در مقابل این فراخوان، اقدام به برگزاری یک کنفرانس آلترناتیو در خارج از سالن کرده اند. در داخل سالن قرار است 4 الی 5 سخنران حضور یابند. در کنفرانس آلترناتیو در خارج از سالن سخنرانهایی متشکل از مردان و زنان آزادیخواه  سخنرانی خواهند کرد!

اسلام سیاسی و موضوعاتی چون حجاب و حقوق زنان و کودکان  در محیط های اسلامی اکنون یک موضوع داغ در کشورهای غربی و از جمله آلمان شده است. به این خاطر اعتراض ما بازتاب خبری وسیعی در رسانه های سراسری و بزرگ و همچنین سایت های آنلاین و مدیای اجتماعی داشته است و توجه وسیعی را به خود معطوف کرده است. به یمن تلاش های و اعتراضاتی که صورت گرفت، مضحکه نمایشگاه نقاب با شکست روبرو شد!

در پایان لازم میدانم تاکید کنم که نقش مینا احدی در شکست این پروژه بسیار با اهمیت بود. وی با صدور فراخوان خطاب به مردم کلن و مردم استان نورراین وسفالن توجه زیادی را به برگزاری این نمایشگاه و اعتراضاتی که در مقابل آن شد جلب کرد. نقش وی در این پروسه غیره قابل انکار است. مینا احدی روز یکشنبه در تجمع اعتراضی مقابل این نمایشگاه نیز حضور یافت و اعلام کرد: “این طرح شما شکست خورد! تا زمانی که ما هستیم نخواهیم گذاشت با سمبل حجاب برای اسلام سیاسی آبرو بخرید!”.

لازم به ذکر است این اعتراضات همچنان ادامه دارد. همینجا از تمامی زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب تقاضا میکنم در تجمع روز یکشنبه 30 ژوئن در مقابل این نمایشگاه در شهر کلن آلمان به ما بپیوندند!*

انترناسیونال 822

 

 

اینرا هم بخوانید

بمناسبت هشت مارس روز جهانی زن.ایسکرا میپرسد، نسرین رمضانعلی  پاسخ میدهد

 ایسکرا: هشت مارس روز جهانی زن در راه است. زنان طی چهار دهه حاکمیت سیاه …