بازتاب جهانی اعتراضات ایران: خواست معترضان سرنگونی جمهوری اسلامی است

اعتراضات سراسری در ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

ای‌بی‌سی نیوز روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در گزارشی با تأکید بر این که «اعتراضات خونین در ایران فقط نسبت به قیمت مواد غذایی نیست»، نوشت که صدها تن از مردم ایران در اعتراض به وضعیت فلج‌کننده سیاسی و اقتصادی در شهرهای سراسر کشور به خیابان‌ها آمده‌اند.

ای‌بی‌سی با استناد به اخبار غیررسمی گزارش کرد که نیروهای امنیتی دست‌کم چهار نفر را کشته‌اند و معترضان از همه اقشار جامعه، شعارهایی علیه مقامات ارشد نظام مذهبیون از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، سر می‌دهند.

ایندیپندنت نیز روز سه‌شنبه با بازتاب شعار «مرگ بر رئیسی» گزارش داد که اعتراضات به گرانی در ایران به‌سرعت سیاسی شده و در جریان تظاهرات مداوم کارگری و معیشتی دست‌کم یک نفر کشته شد و تعدادی دیگر نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و زخمی شده‌اند.

روزنامه واشنگتن تایمز روز دوشنبه در گزارشی به حمایت دولت ایالات متحده از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران پرداخت و نوشت، ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضان عکس‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را سوزانده‌اند.

روزنامه واشنگتن پست هم در پوشش این اعتراضات در شماره روز یک‌شنبه خود در گزارشی از گسترش اعتراض‌ها به سراسر ایران خبر داد و نوشت که اعتراضات به دلیل کاهش یارانه‌های دولتی، با شعارهایی مبنی بر گناره‌گیری رهبران ارشد، سیاسی شده و گزارش‌های تأیید نشده از کشته شدن دست‌کم چهار معترض مخابره شده است.

واشنگتن پست در این گزارش با تأکید بر افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت‌ کالاهای اساسی برای مردم ایران که نیمی از جمعیت ۸۵ میلیونی آن زیر خط فقر هستند، اضافه کرد: «اکنون معترضان خواسته‌های خود را گسترش داده‌اند و خواهان پایان دادن به جمهوری اسلامی و سقوط رهبران آن هستند.»

هم‌زمان، خبرگزاری رویترز در گزارشی از اعتراضات جاری در ایران بر اساس ویدئوهای انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی نوشت، معترضان تصاویر رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای را سوزاندند.برگرفته از رادیو آمریکا

 اعتراضات سراسری ایران، اردیبهشت ۱۴۰۱

اینرا هم بخوانید

آرژانتین خواستار دستگیری احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی به اتهام بمب گذاری در بوئنوس آیرس شد

آرژانتین خواستار دستگیری احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی شدشده است. او متهم بوده است …