بازی پوتین با کارت برجام!

رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، بیانیه‌ای مشترک داده اند که اعلام میکند ایران باید درباره سه مکان مشکوک به فعالیت‌‌های پنهان هسته‌ای «توضیحات کتبی» بدهد. آژانس هم گزارش نهایی را تا «پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱» ارائه خواهد داد. گروسی همچنین گفته است که احیای برجام بدون حل و فصل مسائل تهران با آژانس امکان‌پذیر نخواهد بود.

مقامات جمهوری اسلامی که تا چند روز پیش از خواست مختومه اعلام کردن پرونده این سه سایت مشکوک کوتاه نمی آمدند، مجبور شده اند پیش از جلسه شورای حکام کوتاه بیایند تا خطر قطعنامه علیه حکومت اسلامی رفع شود. معلوم است دارند برای یک “نرمش قهرمانانه” دیگر آماده میشوند.

اما این وسط اتفاق دیگری رخ داد. وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است که تحریم‎‌های وضع شده علیه کشورش در بحران اوکراین، مانعی بر سر راه توافق هسته‌ای ایجاد کرده است. وی هشدار داده است که در این قضیه منافع ملی روسیه باید مورد توجه قرار گیرد و آمریکا باید در این مورد”تضمین کتبی” بدهد!

معلوم است خوشرقصی اخیر خامنه ای و رئیسی برای پوتین کار نکرده است. پوتین دارد موش دوانی میکند و با کارت برجام برای “منافع ملی” خودش بازی می کند. میخواهد برجام به گل بنشیند و نمی خواهد که نفت و گاز ایران با ورود بیشتر به بازار جهانی، نیازغرب به این صادرات روسیه را کم کند و این امر امروز با توجه به تحریمهای اقتصادی وسیع غرب علیه روسیه، مهمترین اهرم در دست پوتین است.

مندرج در ژورنال شماره ۵۱

اینرا هم بخوانید

تنها راه “تعامل” با طالبان نابودی آن است- محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …