برادران رجبیان با قید وثیقه از زندان اوین به مرخصی آمدند

مهدی و حسین رجبیان، دو هنرمند جوان ایرانی که با اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام» به زندان محکوم شده‌ بودند، با قید وثیقه به مرخصی آمدند.

این دو با احتساب ایام بازداشت انفرادی حدود یک سال و نیم را در زندان اوین سپری کردند و حال تا زمان نهایی شدن تصمیم شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر انقلاب استان تهران، از زندان مرخص شده‌اند.

وکیل این دو امیدوار است که با استفاده از ماده ۱۳۴ و با صدور رای نهایی، این مرخصی منجر به آزادی قطعی آنها شود. ماده ۱۳۴ مقرر می‌کند که اگر جرایم فرد محکوم بیش از یک مورد باشد، تنها بالاترین مجازات اعمال شود و نه مجموع آنها.

مهدی رحبیان نیز روز جمعه دوم تیر ماه با تایید این موضوع در صفحه فیسبوک خود نوشته است که با توجه به ماده ۱۳۴ احتمالا ادامه دوران حبس آنها به حالت تعلیق دربیاید.

مهدی رجبیان، آهنگساز و نوازنده، ۲۸ سال دارد و در زمینه موسیقی سنتی پژوهش می‌کند. او همچنین در حال تحصیل در رشته موسیقی بود که پس از دستگیری از ادامه تحصیل بازماند. مهدی رجبیان بنیانگذار سایت «برگ موزیک»، است که از مشهورترین و فعال‌ترین وب‌سایت‌های موسیقی آلترناتیو در ایران به شمار می‌آید.

حسین رجبیان ۳۲ ساله، نیز فیلمساز و عکاس است و در زمان بازداشت در حال اتمام مراحل ساخت اولین فیلم بلند خود «مثلث واژگون» بود.

برادران رجبیان مهر ماه سال ۱۳۹۲ در دفتر کارشان به همراه یک آهنگساز دیگر به نام یوسف عمادی (که دوران زندان خود را در اوین می گذارند) بازداشت و به بند دو الف زندان اولین منتقل شدند. پس از حدود سه ماه حسین و مهدی رجبیان به قید وثیقه آزاد شدند.

پرونده این دو در تابستان سال ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه بررسی شد و آنها به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم شدند.

این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد، و هر دو برادر در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵خود را به زندان اوین معرفی کردند.

زندانی شدن این هنرمندان با اعتراض‌های متعدد بین‌المللی روبرو شد. از آن جمله انجمن دفاع از آزادی بیان در موسیقی، به همراه ۹ نهاد بین‌المللی دیگر با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ایران و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، خواستار تبرئه این هنرمندان شده بودند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

تمدید پنج ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

ایرنانوشت: تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به مدت پنج سال با در نظر گرفتن …