برای نجات جان حمید رضا اژدری، گزارشی به مردم!

روز دوم ماه مه ، خانواده حمیدرضا با دوستان ما تماس گرفته و تقاضای کمک برای نجات جان فرزند خود را کرده بودند. من با مادر و پدر و خواهر او تلفنی صحبت کردم و در جریان کل پرونده قرار گرفتم و مطلع شدم که ممکن است روز یکشنبه ٨ ماه مه او را اعدام کنند. برای کسانی که حمیدرضا اژدری را نمی شناسند باید بگوییم که او فرد محکوم به اعدام در زندان عادل آباد شیراز است که تقریبا دو سال و دو ماه است در زندان است. بنا به گفته خانواده اش او در سن هفده سالگی بازداشت شد و متهم است فردی را به قتل رسانده است.

خانواده وی می گوید که پسرشان زیر فشار و شکنجه مسئولیت قتل را پذیرفته است ولی متهم اصلی کس دیگری است.خبر قریب الوقوع بودن اعدام وی بسیار دردناک بود و تصمیم درست این بود که مسئله رسانه ای شود تا از اعدام وی جلوگیری شود. کمیته بین المللی علیه اعدام یک اطلاعیه مطبوعاتی صادر کرد در همان روز دوم ماه مه و من در برنامه تلویزیونی که در کانال یک دارم با مادر او خانم مهین عسکری مصاحبه کردم و فریاد مادر او را به گوش مردم در ایران و در دنیا رساندیم. خانواده با نهادهای دیگر مدافع حقوق انسان هم تماس گرفته و در نهایت این موضوع رسانه ای شد. در بی بی سی فارسی و رادیو فردا و رسانه های مختلف در فیس بوک و اینستاگرام و در کانال جدید و شبکه های مختلف در این مورد گفتگو شد و در نهایت ما خبردار شدیم که خانواده حمید رضا با خانواده مقتول قبلا ارتباط داشته و حتی یکبار ترتیب سفر آنها به مشهد داده شده بود و آستان قدس هم در این پرونده دخالت کرده و ظاهرا در حضور آنها با خانواده مقتول توافق شده بود که مبلغی به این خانواده داده شود و جان این پسر از اعدام نجات یابد.

خانواده و مادر حمیدرضا فراخوان به کمک مالی دادند و مردم تا حدی که می توانستند شروع به کمک کردن کردند. خوشبختانه سه روز قبل یک نفر در ایران هم تقبل کرد که کمک کند کل مبلغ مورد نیاز تهیه بشود و وکیلی هم که در ایران از چند روز قبل پیگیر این پرونده بود، با تماس با دادگستری، مطلع شد که اجرای حکم به تعویق افتاده و تاریخ مجدد برای اجرای حکم هم اکنون اعلام نشده است. ما در عین حال خبردار شدیم که حکومت اسلامی و دستگاههای ذیربط در این موضوع ، خانواده و بقیه را تحت فشار گذاشته اند که با رسانه ها تماس نگیرند و حتی خانواده حمیدرضا را چنان دچار وحشت کرده بودند که فقط بدلیل این ارتباطات ممکنست حمیدرضا را زودتر اعدام کنند. بهمین دلیل خانواده ارتباط خود با ما را قطع کرده است.

طبق آخرین خبری که ما دریافت کرده ایم هفته آینده قرار است شورای زندان جلسه ای با خانواده مقتول داشته و در مورد میزان پولی که آنها درخواست میکنند و همچنین دادن رضایت و همراهی نکردن با حکومت اسلامی برای قتل یک جوان، رسما نظر خود را اعلام کنند. آنچه که برای ما مهم است تداوم اعمال فشار برای لغو حکم اعدام حمیدرضا از راههای مختلف و منجمله پیگیری و بازتاب رسانه ای و مطبوعاتی اخبار این پرونده است. به این امید که واقعا حمیدرضا نجات یابد و او از زندان آزاد شود.

در مقابل تشبثات حکومت اسلامی و یا حتی تحت فشار گذاشتن خانواده مقتول و تهدید خانواده حمیدرضا و ایجاد تنش و تشنج در این پرونده باید ایستاد و باید کاری کرد که با توجه به اینکه مبلغ مورد نیاز تقریبا فراهم شده است، موجبات بخشش حمیدرضا از طرف خانواده مقتول و آزادی او را فراهم کرد. اعدام راه حل هیچ معضلی در جامعه ایران نیست بجز قدر قدرتی حکومتی که به طناب دار تکیه زده و مردم ایران را با این جنایات ساکت میکند. برای نجات جان حمید رضا اژدری، دست به دست هم دهیم و یک جوان را از اعدام نجات دهیم.

مینا احدی – کمیته بین المللی علیه اعدام ١٠ ماه مه ٢٠٢٢

https://telegra.ph/No-Execution-05-10-3#

حمیدرضا_اژدری#اعدام_نکنید

اینرا هم بخوانید

تلاش‌ جمهوری اسلامی برای جلوگیری از فعالیت استارلینک در ایران ادامه دارد

گزارش‌های تازه حکایت از ادامه تلاش و پیگیری جمهوری اسلامی برای قطع اینترنت ماهواره‌ای استارلینک …