بمناسبت ۱۰ اکتبر روز جهانی علیه مجازات اعدام

دو روز پیش ۱۰ اکتبر روز جهانی علیه اعدام بود. ۲۴سال قبل منصور حکمت “لغو مجازات اعدام” را بعنوان یکی از بندهای برنامه حزب کمونیست کارگری نوشت. او در نوشته ها و سخنرانی های خود از اعدام بعنوان قتل عمد دولتی نام برد. در  آن زمان برای کمتر کسی قابل تصور بود که این بند چه تاثیرات سیاسی و اجتماعی عمیقی در ایران خواهد گذاشت برای پیشبرد این بند از برنامه حزب بود که کمیته بین المللی علیه اعدام بوجود آمد و کمپین بزرگی را آغاز شد که زندگی بسیاری را نجات داد و وحشی ترین حکومت قرن حاضر را ناچار به عقب نشینی های بسیار کرد.از جمله مجبور شد سنگسار یعنی جنایتکارانه ترین نوع اعدام را در عمل پایان دهد.

جمهوری اسلامی اعدام از همان اولین روزهای به قدرت رسیدن دست به کشتار مخالفین خود زد. در آن دوران جرایمی همچون خواندن و یا بهمراه داشتن یک کتاب و یا یک اعلامیه، پوشیدن کفش ورزشی و به همراه داشتن کاندوم از جمله جرایمی بود که به مقتولین و یا اعدام شدگان نسبت داده میشد وبهانه هایی برای صدور احکام قتل های سیاسی در محاکمات چند دقیقه ای رژیم بود. اعدام هایی هم که الان انجام میشود حتی کشتن افراد غیر سیاسی نظیر متهمین به قاچاق مواد مخدر یا نظیر آنها نیز بدون رعایت کمترین ضوابط و معیارهای قضایی و حقوقی پذیرفته شده در جهان استاین “اعدام” ها به قصد ایجاد رعب و وحشت در جامعه انجام میشود و حکومت اسلامی هر زمان که در مقابل مبارزات مردم در موضع ضعف قرار میگیرد، دست به انجام “اعدام” می زند.

در زمان تصویب برنامه حزبو بعد از آن بسیاری از احزاب و شخصیت های سیاسی حتی کسانی که خود را سوسیالیست میدانند، این بند از برنامه را غیر قابل قبول و اعدام را یک امر بدیهی و حتی لازم می انگاشتند و بعضی مجازات اعدام را برای “جرایم” غیر سیاسی تائید می کردند. اما امروزکمپین “علیه اعدام” نه تنها به بخش جدایی ناپذیر و یک خواست مهم در مبارزات جنبش پیشرو و مترقی مردم علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده بلکه در برنامه بسیاری از احزاب و شخصیت های سیاسی نیز گنجانده شده است.برای چندین سال “مجازات اعدام” مهمترین سوالی بود که در مقابل احزاب و گروهها و شخصیت های سیاسی قرار داده شد و اکثریت آنها ناچار به پاسخگویی و نفی مجازات اعدام شدند و تعدادی از آنها ها اعدام را قتل عمد دولتی مینامند. این پیروزی برای جنبش علیه اعدام اهمیت زیاد دارد. مخالفت با اعدام چهره انسانی و مدرن انقلاب آتی مردم ایران را به جهانیان نشان میدهد.

نمی توان از مبارزه با اعدام و سنگسار صحبت کرد و از تلاش های کمیته بین المللی علیه اعدام و چهره برجسته و خستگی ناپذیر آن مینا احدی اسم نبرد. این تلاشها افشاگر جنایات جمهوری اسلامی در سطح جهان بود و چهره کثیف و دستان خون آلود حکومت اسلامی را در معرض دید مردم دنیا قرار دهد. دهم اکتبر روز جهانی علیه اعدام روز تاکید بر لزوم گسترش و تقویت جنبش جهانی علیه مجازات اعدام و اعتراض به این قانون ضد انسانی است، همچنانکه روز قدردانی از تلاشهایی است که توسط هزاران انسان شریف و آزادیخواه در جهت پایان دادن به قتل عمد دولتی انجام میشود.

اینرا هم بخوانید

پیرامون نمایش مضحکه انتخاب خامنه ای در مجلس خبرگان

در گرماگرم طغیان و به خیابان آمدن مردم در سراسر ایران علیه جمهوری اسلامی فیلمی …