بورل: ‘روسیه نمی‌خواست تحریم نفت ایران برداشته شود’

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید ‘به رغم برطرف شدن مانع‌تراشی روسیه ‘، مانع ایجاد شده به وسیله ایران پیشرفت در مذاکرات احیای برجام را متوقف کرده است.

بورل که دوشنبه پس از بازگشت از سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس در پارلمان اروپا صحبت می‌کرد، گفت: “در حالی که به حصول توافق این قدر نزدیک شده ایم، باعث تاسف است کهبه توافق دست پیدا نکنیم. نمی توانم تضمین دهم که توافقی وجود خواهد داشت.”

او در ادامه گفت:‌ ”دو هفته پیش به نظر می‌آمد که در حال رسیدن به توافق هستیم. اما بعد با مانع تراشی روسیه مواجه شدیم. ”به گفته بورل روسیه قصد داشت از توافق بر سر احیای برجام به عنوان اهرم فشاری علیه غرب در جنگ با اوکراین استفاده کند و مانع از لغو تحریم های مربوط به صادرات نفت ایران شود.

قای بورل گفت: “اگر ایران تولید نفت را از سر بگیرد،‌ عرضه بیشتری در بازارهای جهانی وجود خواهد داشت و این به نفع روسیه نیست.”

جوزپ بورل در ادامه گفت روسیه با دریافت تضمین‌های لازم از مخالفت دست کشید اما بروز اختلاف های دیگر از جمله تاکید ایران بر خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا باعث توقف در پیشرفت مذاکرات شده است.

بورل پیش‌تر در حاشیه اجلاس دوحه در قطر از بالا بودن احتمال توافق ابراز اطمینان کرده بود.این خوشبینی پیش از سفر انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به ایران و دیدار با مقام های این کشور عنوان شده بود.

RadioFarda

اینرا هم بخوانید

واکنش ها به حملات رژیم به زنان به بهانه بی حجابی

حملات رژیم در روزهای اخیر به بهانه بی حجابی به زنان افزایش یافته است. رژیم …