بیانیه انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه در رابطه با حداقل مزد تعیین شده برای سال 97 توسط شورای عالی کار

پیش به سوی اعتصابات سراسری

شورای عالی کار پس از ده ها جلسه نهایتا بر حداقل مزد یک میلیون و یک صد ویازده هزار تومان مهر تصویب گذاشت. این اقدام به سیاق هر ساله بی شرمانه شورای عالی کار در حالی صورت گرفته است که طی سال گذشته دامنه اعتصابات و تظاهراتهای کارگران ایران بسیار وسیعتر از سالیان گذشته بوده و علاوه بر آن در دی ماه سال 96 تظاهراتهای مردم به جان آمده از فقر، بیکاری و گرانی در بیش از 100 شهر حاکمان را به وحشت انداخت و همان زمان سران و مقامات حکومتی را وادار به اعتراف به بلائی که سر اکثریت مردم آورده اند، کرد و همچنین به تکاپوی یافتن راه چاره برای مهار اوضاع از طریق برآورده ساختن بعضی مطالبات مردم از جمله افزایش حقوقها انداخت.
اما با فروکش کردن موقتی تظاهراتهای خیابانی، دولت یک بار دیگر مجال یافت که دستمزد چهار برابر زیر خط فقر قبل از پایان سال 96 را تحمیل کند. دستمزدی که بلافاصله با شدت گیری بحران اقتصاد در حال فروپاشی و گرانی دلار تا بیش از 6000 تومان ارزشش به 650 هزار تومان رسیده و عملا 5 برابر و نیم زیر خط فقر قرار گرفته است. از اینرو دولت امسال نه تنها حتی حفظ رقم 4 برابر زیر خط فقر سالیان قبل را برای کارگران روا ندانسته، بلکه با گرانی دلار که بخشی از سیاستهای فریبکارانه خود برای خالی کردن جیب مردم و از طریق آن جبران کسریهای مالی خود که در راستای منافع و اهدافی غیر از منافع و بهبود وضعیت معیشت کارگران و توده های محروم جامعه هزینه می گردند، دستمزد کارگران را به سطح 5 برابر و نیم زیر خط فقر تقلیل داده است.
این دهن کجی و یورش عظیم به سطح دستمزد کارگران که نه تنها کارگران شاغل، بلکه زندگی معلمان، مزدبگیران کم درآمد وعموم مردم محروم را باز هم بیشتر به ورطه تباهی کشانده است، برای ما کارگران قابل تحمل نیست و پاسخ درخور خود را با براه انداختن انواع شیوه های مبارزاتی خواهیم داد. ما بازهم و اینبار محکم تر برای مقابله با این گستاخی و لاابالیگری دولت در قبال تامین نیازهای معیشتی ما و با خواست افزایش فوری دستمزد 5 میلیون تومان به میدان خواهیم آمد. باید برای پایان دادن یکباره به فقر،گرانی و بیکاری اعتصابات سراسری بخش شاغل طبقه کارگر به موازات اعتراضات سراسری بیکاران و بقیه مردم در تنگای معیشتی قرار گرفته، در دستور کار قرار گیرد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه
۳۱ فروردین ۱۳۹۷

اینرا هم بخوانید

بیانیه شورای بازنشستگان ایران:جنگ علیه زنان، اعلان جنگ علیه زندگی و آزادی ست !

چند روزی است که خیابانها و میادین شهرهای بزرگ بویژه تهران به صحنه های جنگ …