بیانیه ۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا: سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار دهید!

در دوره چهارساله دولت روحانی شمار اعدام‌ها در ایران افزایش یافته و بیش از سه هزار نفر اعدام شده‌اند.این هفته ۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا در بیانیه‌ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و سپاه پاسداران را متهم به دخالت در درگیری‌های متعدد منطقه‌ای کردند. این نمایندگان خواستار گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی شدند.بیانیه معتقد است:. سپاه در سوریه و در دفاع از رژیم اسد شرکت داشته و در بیشتر جنگ های گروه های تروریستی در منطقه دخالت داشته و یک عامل بی ثباتی در منطقه می باشد.

نویسندگان این بیانه در باره وضعیت نقض حقوق بشر و افزایش اعدام ها، نوشته اند:دوره چهارساله دولت روحانی شمار اعدام‌ها در ایران افزایش یافته و بیش از سه هزار نفر اعدام شده‌اند. در این بیانیه شمار بالای اعدام‌ها، ازدواج دختران خردسال و نیز وضعیت زنان در ایران مورد انتقاد گرفته، به وزیر دادگستری در ایران، مصطفی پورمحمدی اشاره کرده و او را یکی از اعضای “هیأت مرگ” در تابستان سال ۱۳۶۷ دانسته است. نمایندگان پارلمان اروپا از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و شورای حقوق بشر خواسته‌اند تا کمیته‌ای برای بررسی اعدام‌های سیاسی سال ۶۷ در ایران تشکیل دهند.در بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا تصریح شده که کشورهای اروپایی “باید” روابطشان با ایران را مشروط به توقف اعدام ‌و نیز پیشرفت چشمگیر وضعیت حقوق بشر و حقوق زنان در این کشور کنند.

همزمان با صدور این بیانیه موضوع تصویب و اجرای تحریم های جدید غیر هسته ای علیه حکومت در هیات حاکمه امریکا جریان دارد. این تحریمها بدنبال آزمایشات موشکی و موشک پرانی جمهوری اسلامی به سوریه در دستور دولت ترامپ قرار گرفته است. در کنار این سیاست، دولت ترامپ در ماجرای “بحراق قطر” فشار بر جمهوری اسلامی و ایزوله کردنش را منطقه تشدید کرده است.

تا آنجایی که به این بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا بر میگردد، به نظر می رسد  که” گروههای حامی اعمال فشار به جمهوری اسلامی” در پارلمان اروپا، بدنبال تغییر و تحولات جهانی بعد از سر کار آمدن ترامپ،ناچار از همسویی با سیاست های ترامپ،اعمال فشار به جمهوری اسلامی را در دستور خود گذاشته اند.

سیاستهای اتحادیه اروپا در مماشات و لاس زدن به جمهوری اسلامی، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران،همیشه ادامه داشته است. اتحادیه اروپا و سیاستهای خارجی اش، جمهوری اسلامی را “قدرت منطقه ای” می داند که از نظر این اتحادیه باید در پروسه “مبارزه با تروریسم و گفتگوها پیرامون مسائل و معضلات” خاورمیانه، شرکت داده شود. این موضع  اتحادیه اروپا مورد “انتقاد آمریکا”، بویژه بعد از روی کار آمدن ترامپ شده است.

در کنار صدور بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا، روز گذشته ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه سفر اروپایی اش با نمایندگان دولت ها گفتگوهایی کرده است. در این میان دولت آلمان که از لابی ها و حامیان دولت روحانی می باشد، ناچار شده از زبان گابریل وزیر امورحارجه اش”نگرانی هایش” از اوضاع منطقه را طرح کرده و از ایران درخواست نماید، برای “حل بحران منطقه” با اروپا همکاری نماید.

سیاست مماشات و توجیه گسترش روابط با ایران و کنار آمدن با جمهوری اسلامی یک سیاست رسمی دولت مرکل و همه دولت ها در آلمان بوده است. آلمان در تلاش است جمهوری اسلامی را به عنوان”متحد اروپا” در تقابل با سیاستهای ترامپ در منطقه بحرانی خاورمیانه علم نماید. اما علیرغم این تقلاهای دولت آلمان برای لابیگری به نفع جمهوری اسلامی، گروه کشورهای موافق “اعمال فشار به ایران”، به نظر میرسد که در این اتحادیه در حال دست بالا پیدا کردن می باشند. بیانیه ۲۶۵، اظهارات فرانسه و موضعگیریهای سایر کشورها، نشانه هایی از تغییراتی در آینده نزدیک در سیاست اتحادیه اروپا در برخورد به جمهوری اسلامی می باشد که یک دلیل آن سیاست های آمریکا بعد از انتخاب ترامپ می باشد.

بیانیه ۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا و در خواست محکومیت جمهوری اسلامی، بویژه خواست قرار دادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی، حداقل در این مورد یک چرخش در سیاست های برخی کشورها و نمایندگان احزاب پارلمان اروپا در برخورد به جمهوری اسلامی می باشد. هر چند این بیانیه قدرت اجرایی بطور واقع ندارد، اما نشان از گسترش اعمال فشار به ایران در این دوره می باشد.

سیاست های اتحادیه اروپا  و بویژه دولت آلمان در گسترش روابط با دولت روحانی و تقلاهایش برای از “ایزوله خارج کردن ایران”، سیاستی ارتجاعی و برعلیه مبارزه مردم بر علیه حکومت می باشد. تصورجمهوری اسلامی بدون اعدام و سرکوب، بدون حمایت از تروریسم اسلامی که از ارکان اصلی سیاستهای ایران میباشد، پوچ است.دولت روحانی کماکان اعدام؛ سرکوب و سانسور،  حمایت از دار و دسته های تروریست اسلامی در منطقه را در دستور خود دارد. خامنه ای که سکان حکومت را در دست دارد، در کنار روحانی و همه مقامات بلند پایه سیاسی و نظامی حکومت، از مسئولان و سازماندهندگان بیش از سه دهه سرکوب، جنایت و اعدام می باشند. هر گونه گسترش رابطه با حکومت حامی تروریسم اسلامی، مماشات اتحادیه اروپا با این حکومت، حمایت از تداوم و برقراری سرکوب مبارزات کارگران و مردم ایران برای رهایی از شر جمهوری اسلامی، می باشد. در خواست قطع  روابط اتحادیه اروپا با ایران و اخراج همه سفرای رژیم اعدام و ترور، یک خواست برحق مردم ایران در مبارزه برعلیه جمهوری اسلامی و اسلام سیاسی حامی تروریسم اسلامی  میباشد.

محمد شکوهی

7 تیر 1396 ،28 جون 2017

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …