“بیش از ۵ میلیون یا مستاجرند یا در پشت بام‌ها زندگی می‌کنند”- اظهارات وزیر مسکن و شهرسازی درباره کمبود ١٠ میلیون مسکن!

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی گفته است: “نیاز به ۱۰ میلیون مسکن جدید در کشور داریم. بیش از ۵ میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام کردند که عمده این افراد یا مستأجر هستند یا در پشت بام‌ها زندگی می‌کنند”. وی در باره راه  حل رفع مشکل کمبود مسکن مدعی شده “درنظر دارند سالانه یک میلیون مسکن بسازند و برای امسال بیش از ٨٠٠ هزار واحد تمام شده و در حال واگذاری به متقاضیان است”. طبق این سخنان وی تا ١٠ سال آینده ساخت ١٠ میلیون  واحد مسکونی قرار است تمام شود و مشکل حل خواهد شد!

وعده ای مانند همه وعده های توخالی حکومتیان که در آن استاد شده اند. وعده ای مانند وعده رئیسی که ظرف یک هفته مشکل فقر را حل میکنیم!

اینها در دو دهه گذشته “نهضت ساخت مسکن میلیونی” راه انداختند، دهها هزار میلیارد پول و اعتبارگرفته و خانه هایی با استانداردهای بسیار پائین، ناامن و بدون امکانات زیستی سرهم کرده، و با فروش آن به متقاضیان مسکن، سودهای چندین برابری نصیب شان شد. صنعت مسکن، نظیر تمام عرصه های مهم اقتصاد در دست باندهای قاچاق و مافیایی حکومت است که فکر و ذکرشان دزدی و غارت  است. مافیای مسکن حکومت  فقط یکی از مهمترین شبکه های دزدان بساز و بفروش در دست حکومت است. بسیاری از شرکت های مسکن که عمدتا وابسته به سپاه و مقامات و آقازاده های حکومتی است نیز اندوخته های بسیاری از مردم را بالا کشیدند و مسکنی به مردم تحویل ندادند و یا مسکن های بی کیفیت تحویل دادند. متقاضیانی که خانه دریافت کرده اند نیز می گویند علاوه بر پرداخت هزینه ماهانه میلیونی برای خرید خانه، هزینه های اضافی دیگری نیز به آنها تحمیل شده است.

بعد از دو دهه دولت و دست اندرکاران حکومتی اعتراف کردند که طرح های ساخت مسکن مهر و امید نتوانسته مشکل را حل کرده و خیلی از این طرح ها ناتمام رها شده است وبا توجه به افزایش جمعیت، کمبود میلیونی مسکن و عدم ساخت به موقع و تحویل خانه به متقاضیان، کمبود مسکن کماکان یک مشکل اصلی در کشور است.

کارتن خوابی، پشت بام خوابی، قبر خوابی و اتوبوس خوابی از محصولات سیاست های مسکن حکومت است. این حکومت در هیچ عرصه ای یک دستاورد کوچک هم برای مردم نداشته است. حل مشکل مسکن همراه با رفع سایر مشکلات اساسی مردم است و این تنها در گرو به زیر کشیدن این حکومت است.

محمد شکوهی

5 فروردین 1401، 25 مارس 2022

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …