تاریخ نگاری کرونا

وقتی اولین زمزمه های وجود بیماری کرونا بوجود آمد، وقتی صداهایی از قم مبنی بر وجود بیماری به شکل گسترده به بیرون درز پیدا کرد، اولین واکنش جمهوری اسلامی فرستادن خبرنگار به قم و مصاحبه با مردم در خیابان و مسخره کردن شبکه های اجتماعی و متوهم نامیدن کسانی بود که مطمئن بودند بیماری کرونا در حال ایجاد فاجعه ای در ایران است. قاعده بر این بود که در ایران که کشوری توریستی نیست و حضور خارجی در آن بسیار کم و ناچیز است با سیاستی درست از همان ابتدا جلوی رشد بیماری گرفته میشد.

 اما برای برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن و برگزاری انتخابات مجلس، انکار، اولین اقدام جمهوری اسلامی در مقابل این قاتل جهانی بود. پزشکان و پرستاران حکومتی، آنهایی که حقوقشان به موقع پرداخت میشود و در تلویزیون ظاهر میشوند سعی در کوچک جلوه دادن بیماری کردند، هرگز استفاده از ماسک را ترویج نکردند و با انواع و اقسام اطلاعات غلط (خودم گرفتم، خوب شدم، یه شب تب میکنی، خوب میشی) با شوخی و خنده مسئله را لاپوشانی و مردم را گمراه کردند. در حالیکه تمام دنیا تعطیلی و کاهش ارتباطات اجتماعی را آغاز کرده بودند، دولتی ها و افسران جنگ نرم نظام در شبکه های اجتماعی قرنطینه را امری قرون وسطایی مینامیدند. تمام دنیا پروازهای چین را لغو کرده بودند، ایران همچنان پروازهایش به چین را ادامه میداد و مرکز ترانسفر چینی ها به تمام دنیا شده بود.

حکومتی که با علم و دانش روز هیچ سنخیتی ندارد، رهبرش در پیام نوروزی، کرونا را منتسب به کشورهای غربی برای ضربه زدن به ایران به کمک جن و انس کرد و ولایتمداران هر روز با یک ایده از شاش شتر تا روغن بنفشه و داروی امام کاظم  بر افزایش مرگ و میر کمک کردند. با سمپاشی کور در خیابان ها و معابر، نمایش میدادند و در بیمارستان ها برای مریض های بد حال که نیاز به استراحت دارند، روضه برپا میکردند. مشخص نشد که در لنگرود و لاهیجان به بهانه ضد عفونی چه بر سر مردم ریختند که تا چند روز همگی مشکل تنفسی داشتند. در این نمایش ها فرماندهان سپاه با مستعان ۱۱۰ وارد شدند. ویروس را شناسایی کردند و برای نابودیش مانور برگزار کردند، غافل از اینکه ویروس، انسان نیست که با گلوله از پای دربیاورند!

ماسک و الکل نایاب بود، هر بسته پنجاه تایی ماسک معمولی که تا قبل از کرونا بیست هزار تومن بود حالا به یک میلیون تومان رسیده بود. نیم لیتر الکل ۱۱۰هزار تومن توسط داروخانه دولتی فروخته میشد، در بازار آزاد که هرچه بیشتر بهتر. شنبه ای که قرار بود همه چیز به روال عادی برگردد هرگر نرسید، پس از گذشت چند ماه تازه حکومت پذیرفته بود که فاجعه ای در حال اتفاق است. در اقدامی کور تعدادی از اصناف تعطیل اعلام شدند اما اداره جات دولتی و شرکت های خصوصی همچنان پابرجا بود. کارمندان و کارگران مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس بودند و کرونا همچنان گسترش پیدا میکرد. رئیس جمهوری که یا از اوضاع اقتصادی مردم خبر ندارد یا اگر دارد خود را به نادانی زده بود مردم را تشویق به استفاده از تاکسی های اینترنتی با قیمت های سرسام آور میکرد، غافل از اینکه عموم مردم توانایی خرید ماسک و الکل را هم نداشتند.

در ادامه با تبلیغات از یک کمک معیشتی پرده برداری کردند. به حساب یارانه بگیران یک میلیون تومان واریز کردند اما همین پول را با سودش از یارانه هر ماه شروع به کم کردن کردند. نماز عید فطر را برگزار کردند، نمازی که بلای جان مردم در سیستان و بلوچستان و خوزستان شد و آمار کرونا را باز هم شدیدتر کرد. در این بین در تلویزیون و شبکه های اجتماعی در حالیکه هیچ عملکرد مناسبی برای مقابله با کرونا نکرده بودند گفتمان «مردم مقصرن» را استارت زدند. برگزاری هیئت های محرم ایرادی نداشت ولی رفتن به مسافرت با ماشین شخصی عامل اصلی کسترش کرونا اعلام میشد! کنکور برگزار شد، پزشکان بدون مرز اخراج شدند، چند هزار ساعت برنامه تلویزیون که میتوانست برای آگاهی مردم و روش های مقابله با کرونا و آموزش گردد صرف نگاه به آمریکا و شهید جرج فلوید و آمار آمریکا شد.

در چند روز اخیر نیز سیرک تولید واکسن راه انداخته اند. در حالیکه در کشورهای دیگر واکسن تایید شده مجامع بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی را در مقابل دوربین جهت بالا بردن روحیه مردم و اعتمادسازی تزریق میکنند، در ایران مرحله تست انسانی واکسن را در مقابل دوربین نمایش میدهند. نمایشی مضحکه آمیز که در اقدامی احمقانه برای زنی چادری از روی لباس و چادر واکسن تزریق میشود و با نادانی اعلام میکنند که نیازی به تایید بین المللی واکسن خود نداریم.

با توجه به تمام نمایش های حکومت در این مدت، مردم به این نتیجه رسیده اند که کرونا نعمتی برای جمهوری اسلامی است که مانع از به خیابان آمدن مردم شده و هرگز خواهان از بین رفتن آن نیست. از طرفی دیگر دولت تمام کاستی ها و فلاکت های پیش رو را نیز به گردن کرونا خواهد انداخت، غافل از اینکه مردم بارها با صدای بلند با هشتک #واکسن_بخرید ضمن اعلام عدم توانایی علمی و فن آوری جمهوری اسلامی، خواهان بازگشت به زندگی بدون کرونا همزمان با سایر مردم جهان شده اند که در صورت عدم دریافت پاسخی درست از طرف حکومت در شرایطی که جامعه رو به انفجار است، ویروسی که برای حکومت در حال حاضر نعمت است میتواند به فروپاشی آن منجر شود.

ژوبین زارع

انترناسیونال 902