تجمع بزرگ معلمان رودسر همزمان با محاکمه عزیز قاسم زاده معلم

روز ۲۱ اسفند به دلیل احضار عزیز قاسم زاده معلم معترض به دادگاه، به یک روز اعتراض و تجمع گسترده در رودسر تبدیل شد. در این روز معلمان فراخوان به تجمع و همراهی با عزیز قاسم زاده در اعتراض به دادگاهی شدن او را داده بودند.   در پاسخ به این فراخوان معلمان از  سراسر استان به رودسر آمده بودند. از ساعت هفت صبح شهر رودسر جو امنیتی بخود گرفته بود.  ماشین های نیروی انتظامی در میدان منتهی به دادگستری مستقر بودند و دادگاه رودسر به حالت تعطیل در آمده بود و به هیچ کسی اجازه ورود داده نمی شد. ماموران نیروی انتظامی به بهانه “رزمایش” به صورت چند لایه در جلوی دادگاه حضور داشتند. همچنین نیروهای یگان ویژه با صورت پوشیده در دو طرف بلوار مستقر بودند و رعب و وحشت ایجاد می کردند و با دیدن هر رهگذری که گوشی همراه داشت، موبایل او را ضبط می کردند.

هنگام حرکت این معلم و خانواده اش به سوی دادگاه اسلامی، نیروهای امنیتی با تعرض به خانواده او مانع همراهی آنها شده و تلفن برادر عزیز قاسم‌زاده را ضبط کردند و یکی از بستگان وی توسط نیروی انتظامی بازداشت شد.

اما علیرغم همه تمهیدات امنیتی، معلمان  به فراخوان همراهی عزیز قاسم زاده پاسخ داده و از همه سو عازم تجمع در محل شدند. بنا بر خبرها در صبح این روز پس از شکل‌گیری هسته اولیه تجمع معلمان نیروی انتظامی با خشونت اقدام به پراکنده نمودن معلمان کرد و با متوقف کردن خودروهای حامل معلمان از سایر شهرها تلاش کردند مانع پیوستن آنها به تجمع شوند. همچنین سرکوبگران حکومت تعدادی از معلمان  را که راهی محل تجمع بودند را سوار مینی بوس کرده و ابتدا آنها را به خیابان محل استقرار سپاه منتقل کردند و بعد هنگامی که معلمان از ماشین پیاده میشدند، آنها توسط نیروهای یگان ویژه که سر و صورت خود را پوشانده بودند مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند که در نتیجه آن  دو نفر از معلمان دچار آسیب بدنی شده و راهی بیمارستان شدند. در حرکت اعتراض این روز شماری از معلمان از جمله محمود بهشتی، مسعود فرهیخته، میرحسین آقاجان، محمود صدیقی پور،حسن نظریان، بهرام بخشی پور، مهدی اخوان و  صادقی بازداشت شدند. 

علیرغم این یورش وحشیانه، معلمان معترض پراکنده نشدند و در بیرون محل محاکمه عزیز قاسم زاده باقیمانده و به اعتراض خود ادامه دادند. حضور زنان در این تجمع چشمگیر بود. صحنه های جالبی از اعتراض را در این روز شاهد بودیم. از جمله هنگام بازداشت محمود بهشتی یکی از معلمان جلوی مامورین انتظامی ایستاد و اعتراض کرد. یکی از زنان معلم خطاب به یک مامور انتظامی فریاد زد ” برای خودم متاسفم که سی سال بهت درس دادم که امروز به من حمله ور میشی”. این فضا باعث عقب نشینی مامور متعرض شد.  

در میان چنین جو امنیتی و کشاکشی، عزیز قاسم زاده و  وکیل وی رامین صفر نیا به همراه چند مامور وارد محوطه دادگستری شدند. همانجا عزیز قاسم زاده به فضای امنیتی ای که ایجاد کرده بودند اعتراض کرده و گفت:”برای محاکمه یک معلم تمام شهر و دادگاه را تعطیل کردید”. اعتراض او با هجوم مامورین انتطامی به وی روبرو شد و عزیز قاسم زاده به اعتراض خود ادامه داد و گفت:” نمی توانید با جو امنیتی و ارعاب صدای معلم را خاموش کنید و ما را هراسی از شما نیست”. بدنبال این گفته  مامورین انتطامی او و رامین صفر نیا را با فشار زیاد به همراه چند مامور به شعبه رسیدگی بردند. در آنجا نیز ماموران زیادی مستقر شده  بودند.

بدنبال همه این ماجراها دادگاه کذایی تشکیل شد و اتهامات این معلم اعلام شد و عزیز قاسم زاده  اتهامات را رد کرد و رامین صفرنیا از موکل خود دفاع کرد. هنگام خروج عزیز قاسم زاده از دادگاه مردم همچنان پشت درهای دادگستری جمع بودند و از او استقبال کردند و وی از حضور گسترده آنها تشکر کرد.

بدین گونه معلمان در رودسر صحنه دادگاهی کردن همکار خود عزیز قاسم زاده را به صحنه اعتراضشان تبدیل کرده و یک روز فراموش نشدنی اعتراض را خلق کردند. قبل از آن نیز در هفدهم اسفند معلمان در خوزستان در اعتراض به دادگاهی شدن سه همکار خود فرنگیس نسیم‌پور،  علی کروشات، و پیروز نامی، به طرف دادگاهی که قرار بود محاکمه شوند  راهپیمایی کرده و در مقابل دادگاه تجمع کردند. روز نوزده اسفند نیز در قزوین اعتراض به دادگاهی شدن سه همکار خود مریم زیرک، اسماعیل فرهنگ منش و علی الله بخش مقابل دادگاه این شهر تجمع کردند.

اعتراض به دادگاهی کردن معلمان معترض و تبدیل صحنه دادگاهها به محل اعتراض علیه سرکوبگری های حکومت فصل جدیدی از مبارزات درخشان معلمان است که به کل جامعه راه نشان میدهد. معلمان بارها در بیانیه ها و قطعنامه هایشان اعلام کرده اند که با سرکوب نمیشود جلوی مطالبه گری ها را گرفت و امروز در رودسر در کف خیابان عزم خود را برای پیگیری مطالباتشان به نمایش گذاشتند. یک خواست فوری معلمان پایان دادن به پرونده سازی های امنیتی، مختومه اعلام شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده و آزادی تمامی معلمان زندانی و زندانیان سیاسی است و این مطالبه را بارها در تجمعات خود و در قطعنامه هایشان اعلام کرده اند. از خواستها و مطالبات معلمان باید قاطعانه حمایت کرد. معلمان زندانی  و تمام زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۱اسفند ۱۴۰۰، ۱۲مارس ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

میثاق تشکل‌ها به مناسبت اول ماه مه (12 اردیبهشت) ۱۴۰۳

زن، زندگی، آزادی سال ۱۴۰۳، سال پیگیری سرسختانه و ایستادن بر میثاقی است که در فریاد زن، …