ترامپ خروج آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس را اعلام کرد

دونالد ترامپ اعلام کرد که آمریکا – یکی از بزرگ‌ترین کشورهای آلاینده محیط زیست جهان – معاهده تغییرات اقلیمی پاریس را ترک می‌کند. آقای ترامپ خواهان مذاکره مجدد درباره این معاهده یا گفتگو با کشورهای دیگر برای رسیدن به یک توافق جدید “منصفانه” شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در کارزار انتخاباتی سال گذشته بارها وعده داده بود که اگر قدرت را در دست بگیرد، ایالات متحده را از توافق پاریس – که در پی تلاش دیپلماتیک دولت باراک اوباما و در سال ۲۰۱۵ میلادی برای کاهش انتشار گازها‌ی گلخانه‌ای منعقد شد – خارج کند.

ترامپ روز پنجشنبه (یکم ژوئن) در محوطه کاخ سفید اعلام کرد که معاهده مذکور محدودیت‌های اقتصادی شدیدی برای شهروندان آمریکا ایجاد می‌کند و به بهبود وضع محیط زیست منجر نمی‌شود.

دونالد ترامپ گفت: “این معاهده توزیع عظیم ثروت آمریکا به کشورهای دیگر است.”

وی افزود معاهده پاریس به سطح زندگی و کسب کار مردم آمریکا ضربه سنگینی وارد می‌کند زیرا چین و هند همچنان می‌توانند تا چند سال آینده صنایع زغال سنگ خود را توسعه بدهند اما آمریکا چنین اجازه‌ای ندارد.

هدف اصلی این معاهده گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است زیرا میزان انتشار گاز دی اکسید کربن از عوامل مهم در پدیده تغییرات اقلیمی به شمار می رود. توافق پاریس کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای به میزان ۳۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ دعوت می‌کند.

فقط سوریه و نیکاراگوا به این معاهده محلق نشده‌اند. بیش از ۱۹۵ کشور به توافق پاریس پیوسته اند.

اکثر متحدان واشنگتن از جمله بریتانیا از این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا حمایت نمی‌کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به تازگی اعلام کرده بود که در نشست سران گروه هفت بحثی “جنجالی” با دونالد ترامپ انجام شد و دیگر اعضای گروه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان تلاش کردند که آقای ترامپ را قانع کنند به توافق‌نامه اقلیمی پاریس پایبند باشد.

لی که‌چیانگ، نخست‌وزیر چین، روز پنجشنبه اعلام کرد که پکن به تعهدات خود در رابطه با تغییرات اقلیمی پایبند می ماند.

نخست‌وزیر چین در سفر به آلمان گفت که مقابله با تغییرات اقلیمی برای خود چین نیز سودمند است و انتظار دارد کشورهای دیگر هم این تصمیم را دنبال کنند.

اریک سولهایم، مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت که حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد به معاهده پاریس پشت کند، ائتلاف مقابله با تغییرات اقلیمی شکسته نخواهد شد.

آقای سولهایم به بی‌بی‌سی گفت با توجه به اینکه چین، اروپا و هند پیشگام پایبندی به معاهده تغییرات اقلیمی شده‌اند، تصمیم دونالد ترامپ در این رابطه اهمیت چندانی ندارد.

نخست‌وزیر چین گفت که این کشور برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی “مسئولیت جهانی” دارد.

روسیه هم اعلام کرد که به تعهدات خود در رابطه با تغییرات اقلیمی پایبند خواهد ماند، با این حال سخنگوی کرملین گفته است که معاهده پاریس تحت تاثیر کناره‌گیری احتمالی آمریکا قرار خواهد گرفت.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفت که که از احتمال کناره‌گیری آمریکا از معاهده تغییرات اقلیمی “نگران” شده، اما با این حال باور دارد که آقای ترامپ “واقعا به این معضل فکر می‌کند.”بی بی سی

————–

رادیوآمریکا ترامپ: آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس خارج می‌شود چون عادلانه نیست

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، تصمیم آمریکا به خروج از توافق تغییرات اقلیمی پاریس را اعلام کرد. آقای ترامپ دقایقی پیش در باغ رز کاخ سفید ضمن اعلام این تصمیم گفت: این توافق عادلانه نیست چون آمریکا را محدود می کند اما به کشورهای آلوده کننده مثل چین بیش از ده سال فرصت می دهد.

توافق تغییرات آب و هوایی یا اقلیمی در سال ۲۰۱۵ میان ۱۹۵ کشور جهان در پاریس امضا شد. دولت باراک اوباما آن را از طرف آمریکا امضا کرد. آن زمان، همه کشورها غیر از نیکاراگوئه و سوریه پیمان را امضا کردند.

اما رئیس جمهوری آمریکا از زمان تبلیغات کاندیداتوری منتقد آن بود و می گفت این توافق مشاغل زیادی را در آمریکا از بین می برد.

آقای ترامپ در سخنان خود در کاخ سفید، عصر پنجشنبه ۱۲ خرداد گفت «آمریکا از پیمان پاریس خارج می شود اما به مذاکرات برای معامله بهتر در این زمینه ادامه می دهد.»

 آقای ترامپ اعلام کرد برای تامین منافع مردم آمریکا، ایالات متحده از توافق اقلیمی پاریس بدینوسیله خارج می شود.

کاخ سفید پیشتر در بیانیه ای گفت: «پیمان پاریس، معامله ای بد برای آمریکایی ها است و اقدام امروز رئیس جمهوری عمل به وعده انتخاباتی او در اولویت قراردادن نیروی کار آمریکایی است.» بیانیه کاخ سفید همچنین گفت: «دولت اوباما درباره این پیمان ضعیف مذاکره کرده و آن را از روی ناچاری امضا کرده بود.»

آقای ترامپ گفت تصمیم آمریکا به خروج از توافق پاریس به صنایع نفت و ذغال سنگ آمریکا کمک می کند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: بخش های غیر الزام آور توافق اقلیمی پاریس را اجرا نمی کنیم و محدودیت های انرژی و سوخت را نمی پذیریم.

اشتباه نکنید، آمریکا همچنان طرفدار محیط زیست است و پرچمدار مبارزه با آلودگی محیط زیست می مانیم

مخالفان این تصمیم می گویند خروج از پیمان پاریس به معنای خلع رهبری آمریکا در مقابله با این چالش بین المللی است.

واشنگتن پست می گوید رکس تیلرسون وزیر خارجه و ایوانکا ترامپ فرزند و مشاور آقای ترامپ او را به ماندن در توافق ترغیب کرده و گفته بودند که بخشی از مذاکرات بودن، ابزار نفوذی برای آمریکا خواهد بود.

استیون بنن مشاور ارشد استراتژیک آقای ترامپ و اسکات پروت رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا خواستار خروج آمریکا از پیمان پاریس شده بودند.

پیشتر آنتونیو گوترس دبیرکل سازمان ملل متحد از ترامپ خواست تا از پیمان خارج نشود. او گفت حمایت آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان از پیمان پاریس حیاتی است.

آقای ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود توافق اقلیمی پاریس را کشنده مشاغل در آمریکا خواند و وعده داد از آن کناره گیری کند. او گفت: «من برای برداشتن محدودیت ها بر انرژی آمریکا و پایان دادن به دخالت دولت در این بخش و لغو مقرراتی که مشاغل را از بین می برند ، گام های تاریخی بر خواهم داشت.»

مخالفان و موافقان

پیش بینی می شود که تصمیم خروج از توافق پاریس مورد تحسین جمهوریخواهان هوادار دونالد ترامپ قرار گرفته و خشم طرفداران محیط زیست و متحدان آمریکا را سبب شود.

برخی از شهرداران شهرهای بزرگ آمریکا در مخالفت با تصمیم به خروج از توافق پاریس گفته اند به آن پایبند خواهند ماند.

شهردار لس انجلس در توییتی نوشت این توافق را به اجرا خواهد گذاشت. شهردار نیویورک نیز نوشته است که با صدور یک فرمان اجرایی شهرش را موظف به رعایت توافق خواهد کرد.

رئیس سازمان محیط زیست سیئرا در ایمیلی به صدای آمریکا نوشت خروج از توافق اشتباهی خواهد بود که نوادگان ما خواهند گفت چگونه یک رهبر جهانی می توانست تا این حد از واقعیات و اخلاقیات فاصله گرفته باشد.

رهبران اتحادیه اروپا که هفته پیش با پرزیدنت ترامپ در اجلاس جی-۷ گفتگو کردند ، مخالفت خود را با تصمیم خروج از توافق اعلام کرده اند.

ژان کلو یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت رهبران اروپا تلاش کردند که پیچیدگی خروج از توافق را برای پرزیدنت ترامپ توضیح دهند: «اروپا باید برای آمریکا روشن کند که کناره گیری از توافق اقلیمی پاریس روندی آسان نخواهد بود و خرج کامل از آن سال ها زمان خواهد برد.»

گروهی از بیست و دو سناتور جمهوریخواه در نامه ای از دونالد ترامپ خواستند از توافق کناره گیری کند زیرا باقی ماندن در آن عواقب حقوقی بسیاری برای آمریکا خواهد داشت.

سازمان آزادی کار نیز در بیانیه ای گفت رعایت توافق برای آمریکا گران تمام می شود و می تواند به از بین رفتن حدود چهارصد هزار شغل و زیانی بیش از دو تریلیون دلار بینجامد.

یکی از تحلیلگران در بنیاد هریتیج می گوید خروج از توافق پاریس برای پرزیدنت ترامپ که افزایش دمای زمین را غیرواقعی خوانده، بسیار آسان است.رادیوآمریکا

————-

رادیو فردا،دونالد ترامپ آمریکا را از معاهده اقلیمی پاریس خارج کرد

رییس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۱ خرداد اعلام کرد که ایالات متحده از توافق آب‌وهوایی پاریس خارج می‌شود. خروج از این معاهده بخشی از وعده‌های انتخاباتی او بود.

دونالد ترامپ در عین حال گفت:‌ «ما از این معاهده خارج می‌شویم، ولی مذاکرات خود را شروع کرده و منتظر می‌مانیم تا ببینیم آیا می‌توانیم یک معاهده منصفانه داشته باشیم».

وی که سخنرانی‌اش از رز گاردن کاخ سفید به صورت زنده از تلویزیون‌های خبری پخش می‌شد، اظهار داشت‌:‌ «از امروز، ایالات متحده اجرای تمام موارد غیر الزام‌آور معاهده پاریس و هزینه‌های سنگین مالی و اقتصادی که این توافق بر کشور ما تحمیل می‌کند را متوقف می‌سازد».

ترامپ این معاهده را «هزینه‌بر برای مردم آمریکا» خواند و افزود که اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون شغل را از بین خواهد برد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت این معاهده برخلاف منفعتی که برای دیگر کشورها دارد سودی برای ایالات متحده ندارد.

وی تاکید کرد:‌ «مسئله تغییرات آب‌وهوایی کمتر اهمیت دارد و نکته مهمتر این است که دیگر کشورها نسبت به آمریکا بیشتر از نظر مالی بهره‌مند می‌شوند».

ترامپ به محدودیت‌ها در زمینه استفاده از زغال‌سنگ در ایالات متحده اشاره کرد، آن هم در حالی که چین و اروپایی‌ها همچنان اجازه ساخت تاسیسات فرآوری زغال سنگ می‌دهند.

رییس‌جمهوری ایالات متحده افزود:‌ «مشاغل مربوط به بخش زغال‌سنگ از بین نمی‌روند، این مشاغل تنها از آمریکا به سایر کشورها منتقل می‌شوند».

خروج آمریکا از این توافق در حالی صورت می‌گیرد که رهبران چین، کانادا، اتحادیه اروپا، آلمان وهند در روزهای اخیر بر تعهد خود مبنی بر احترام به توافق و اجرای آن بار دیگر تاکید کردند.

ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپایی، روز چهارشنبه گفته بود که «آمریکایی‌ها نمی‌توانند فورا از معاهده حفاظت از تغییرات آب‌وهوایی خارج شوند. آقای ترامپ این طور فکر می‌کند چون از جزئیات خبر ندارد».

معاهده تغییرات آب‌وهوایی پاریس در سال ۱۳۹۴ و با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور، درباره محدود کردن گرمایش زمین با کاهش تولید دی اکسید کربن و کاهش سوزاندن سوخت‌های فسیلی به امضاء رسید.

با اعلام دونالد ترامپ، آمریکا به دو کشور نیکاراگوا و سوریه پیوست که خارج از این معاهده هستند.

 

اینرا هم بخوانید

دستگیری سه نفر به اتهام “توهین‌ به نظام و مقدسات اسلامی” در فضای مجازی در بروجرد

ایرنا به نقل از مهدی مهدوی‌کیا فرمانده انتظامی بروجرد نوشت روز چهارشنبه هشتم فروردین از …