ترامپ یا بایدن؟ماندن جمهوری اسلامی – ادامه بدبختی مردم یا نابودی اسلام سیاسی؟

نه سرمایه داری جهانی و نه دولت آمریکا به فکر کارگران و مردم ایران نیستند. دلیل اصلی سرکارآوردن خمینی و تقویت اسلام سیاسی در ایران جلوگیری از نفوذ چپ و کوبیدن انقلاب بوسیله ضد انقلاب بود.  ایران بعنوان یک کشور حاصلخیر کشاورزی و تولید نفت یکی از کشورهای ثروتمند خاورمیانه است.  مدل کار ارزان و کارگر خاموش و پشتیبانی ازحکومتهای سرکوبگر در منطقه  و بخصوص در ایران سیاست سرمایه داری جهانی است.

دولت آمریکا در ۱۳۸۸ به خوبی نشان داد که حامی تغییر و تحول اساسی و بنیادی نیست طوری که مناسبات اقتصادی سرمایه داری بهم بریزد و مردم در قامت شوراها سرنوشت خودشان را بدست خودشان رقم بزنند. تا امروز جمهوری اسلامی بهترین گزینه آمریکا و کشورهای جی ۷(۲۰) است.

در این میان جناح راست بورژوازی سرنگونی طلب برای بازگشت سلطنت یا فرم دیگری از سرمایه داری به آمریکا و عربستان چشم دوخته است و توهم پراکنی می کند که شاید دولت ترامپ کار جدی برای حذف جمهوری اسلامی بکند. ترامپ در ژاپن گفت که اگر جمهوری اسلامی رام شود مشکلی باهاش ندارد و نمی خواهد سرنگونش کند. ترامپ در فکر مقاصد سیاسی و اقتصادی آمریکا و سرمایه داری جهانی است. ما به این توهم نداریم. مگر ناسیونالیست پرو غرب ایرانی و اپوزسیونی که نمی خواهد انقلاب شود، ساختار سیستم سرمایه داری در ایران تغییر کند، ، ارتش و سپاه  دست نخورد ( فقط سرانشان – تندروها حذف شوند). اعدام لغو نشود و مذهب رسمی کشور همان شیعه اثنی عشر بماند. به قول منصور حکمت در کنگره ۳ : ” ما که شما را می شناسیم به محض اینکه کارگر اعتصاب کند پلیس را میفرستید که سرکوبش کنید”.

مگر بایدن غیر از این می خواهد. مگر بایدن می خواهد جمهوری اسلامی را سرنگون کند؟ نه بایدن می خواهد جمهوری اسلامی بماند، برجام را بر گرداند و اسلام سیاسی را تقویت کند. کسی که در مقابل فاشیسم ترامپ پشت بایدن می رود خاک به چشم مردم گرسنه و معترض ایران می پاشد. عمر جمهوری اسلامی را مثل اوباما دراز( بلند) می کند.

این شعار طیف به اصطلاح چپ است: مرگ بر فاشیسم ترامپ، زنده باد بایدن . اگربایدن بخواهد برجام را برگرداند و مثل اوباما یک فروند هواپیمای پر از دلار به جمهوری اسلامی بدهد تا برای چند صباحی دیگر نجاتش دهد، و بار دیگر نویدها اعدام شوند و کارگر هفت تپه خودکشی کندو پول نداشته باشد برای فرزندش شیر بخرد، عده ای که پشت سر این سیاست رفته اند عملا خاک به چشم مردم می پاشند. خاک به سر این سیاست و این چپ از جمله باب آواکیان، نایاک و مریم زمانی. فکر می کنند آن پول به جیب کارگران می رود. مگر این سیاست با حرفهای روحانی که گفت، هر چه لعنت دارید به کاخ سفید بفرستید و تقصیر ترامپ است، فرق هم دارد؟ گویا  اصلا تقصیر اسلام سیاسی نیست. اصلا فرض کنیم گروهای نیابتی حزب الله لبنان، حشد الشبی، سپاه فاطمیون و زنبیون و حوثی ارتباطی با جمهوری اسلامی ندارند. به بهانه جنگ جمهوری اسلامی در خاورمیانه بر علیه ” امپریالیسم آمریکاٰ” در کنار جمهوری اسلامی قرار می گیرند. آیا توانش را دارید و جراتش را دارید هم با اسلام سیاسی جمهوری اسلامی بجنگید و هم بر علیه ” فقط آمپریالیسم آمریکا” بجنگید؟ نه امپریالیسم انگلیس، روسیه و چین! تضاد عمده فعلا مبارزه با “امپریالیسم آمریکاست”.

مردم ایران و کارگران و پیشروان طبقه کارگر مطمئن هستند که هیچ کدام از کشورهای سرمایه داری جنگ جدی با جمهوری اسلامی ندارند. اگر جمهوری اسلامی ازسیاست دخالتگری در منطقه و پشتیبانی سربازی، مالی و رایزنی نظامی از گروهای تروریست اسلامی دست بردارد، و اگر از غنی کردن اورانیم بیش از ۴/۵ یا ۵ درصد دست بردارد و اسرائیل را تهدید نکند، می تواند بماند. آمریکا و سران کشورهای دیگر مشکلی با حقوق کودک و کودکان کار، حقوق زن و حجاب اجباری، حقوق اقلیتهای قومی مثل کردها و مذهبی مثل بهایان ندارند. آنها چشمهایشان به روی تمام ترورهای خارج کشورو نیروهای اپوزسیون در کردستان عراق را بسته اند. آیا سازمانهای حقوق بشر از وضع اعدامها و زندانها و شکنجه ها و کشتار آبان خبر ندارند؟ 

آنچه مسلم است نیروهای چپ و آزادیخواه و کمونیستهای کارگری بویژه حزب کمونیست کارگری سرنگونی طلب با راستهای سرنگونی طلب دشمن مشترکی پیدا می کنند. و مبارزه دو جنبش متفاوت راست و چپ برای سرنگونی جمهوری اسلامی به معنای هیچ سیاست همه با همی نیست.

اما قوا و تبلیغات و متشکل کردن نیروهای مخالف رژیم از طرف هر کدام و نقاط مثبت و منفی هر کدام از این جنبشهای سرنگونی طلب فاکتور مهمی در سرنگونی جمهوری اسلامی دارد. پلاتفرم راستها مشخص است ، اما تنها نیرویی که در گرفتن قدرت سیاسی و شرکت در انقلاب مردم زحمتکش را دارد حزب کمونیست کارگری است. انقلابی که اکثریت مردم درآن شرکت خواهند کرد اما رهبری آن باید در دست کارگران باشد. تا بتواند برنامه خودش را پیاده کند. در غیر اینصورت راستها جایگزین رژیم خواهند شد و آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد شد. و باز طبقه کارکن باید از بام تا شام کار کند و آخر ماه شش اش گرو هفتش باشد.

سلیمان سیگارچی

زنده باد سوسیالیسم در ایران.

 اکتبر ۲۰۲۰

ایسکرا ۱ ۱۰٦

اینرا هم بخوانید

آتش سوزی در بازارچه اصغری در شهر مهاباد

به گزارش خبرگزاریهای روز جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ برابر با ۱۲ فوریه ۲۰۲۱ در ساعت …