تلویزیون کانال جدید صدا و قدرت انقلاب

وقتی طوفان درگرفت و زمینِ زیر پای جانیان اسلامی لرزید، جنگ رسانه ای با حاکمان جلاد جمهوری اسلامی نیز در خدمت خیابان قرار گرفت. قدرت رسانه ها، این قیام، این موج، این شورش هدفمندِ “هیچ بودگان” را همچون بادی که در کوره آتش دمیده می شود از دور افتاده ترین نقاط بی نام نشان تا قلب بزرگ شهرهای ایران و جهان بُرد.

   مردم قدرت و عظمت مبارزه خود را در ابعاد وسیع به چشم دیدند و از گستردگی و دامنه خشم خود نیرو گرفتند و بزرگترین نبرد تاکنونی خود علیه چهار دهه حاکمیت حکومت اسلامی را خلق کردند. در یک دست سنگ و در دست دیگر موبایل سلاحِ مردم شد. ادوات جنگی ای که کمر رژیم را شکست. یک بار دیگر مدیای اجتماعی و شبکه های ماهواره ای تلویزیونی و رادیویی نشان دادند که در عصر حاضر گسترش و همه گیر شدن انقلاب رابطه تنگاتنگی با این ابزارهای مدرن تبلیغی و سازماندهی اجتماعی دارد.

   رسانه ها اما همچون همه ابزارهای تبلیغی و سیاسی دنیای نوین،  تیغ دو لبه هم هستند. همانطور که بازتاب دهنده اخبار و مبارزات مردم اند به همان اندازه هم می توانند سد مبارزات رادیکال، عمیق و بنیان کن قیام کنندگان نیز باشند.

   هدف از این یادداشت بررسی نقش تلویزیون کانال جدید در دل قیام مردم در آبان ۹۸ است.

   ما همچنان دسترسی به آمار دقیق تعداد بینندگان کانال جدید نداریم. به این دلیل ساده که از طریق ماهواره دسترسی به چنین آماری ممکن نیست. اما طی روزهای اولیه که اعتراضات به اوج خود رسیده بود تماس های تلفنی از سراسر ایران با ما به اوج رسید. از همه شهرهای درگیر قیام با ما در تماس بودند. راه می خواستند و راهکار می دادند. رهبر می خواستند و هشدار می دادند. در سنگر دیگر، کانال جدید با یک بسیج و تمرکز نیرو در سطح بالایی بحث و مناظره و میزگرد سازمان داد و افق پیروزی در برابر مردم گذاشت. کانال جدید با همه توان در خدمت پیشروی انقلاب مردم قرار گرفت. شبکه های ماهواره ای دیگر اگر چه با امکانات عظیم مالی که دولت ها در اختیارشان قرار داده اند خبر رسانی کرده اند و این خبر رسانی نیز در خدمت پیشبرد مبارزه مردم علیه نظام اسلامی قرار گرفت، اما در سنگر دیگر تماما در تلاش بوده و هستند که یک راه حل غیر انقلابی و راست را به افق مبارزه مردم تبدیل کنند. در هر پیشروی مردم علیه نظام رویای نظام پادشاهی و سلطنت را در کوره دمیدند. خیل رنگارنگ این شبکه ها هر چند وانمود می کنند که رسانه هایی بی طرف اند اما تا توانستند آگاهانه و هدفمند جریانات چپ و خصوصا و مشخصا تاثیر حزب کمونیست کارگری در دخالتگری سیاسی را بایکوت سیاسی و خبری کردند. در صدد بر آمدند از کم تاثیر ترین اتفاقات و شعارهای چند نفره مهندسی افکار کنند. این و آن دیکتاتور را از گور در آوردند و بشارت گذشته را به آینده دادند. گفتند! اما جامعه راه خود را رفت. این بی تاثیری افکار سازی و جنبش سازی ارتجاعی اما در ایران نمی توانست به بار بنشیند و این هم قابل پیشبینی بود.

   یک اتفاق نادر و کم نظیر، این چیدمان سیاسی رسانه ای را بر هم زد. رسانه ای با ۱۵ سال فعالیت منظم و بی وقفه و با دنیایی از کار هدفمند و سازمان یافته در خدمت انقلاب و رهایی جامعه قرار گرفت. کانال جدید، تلویزیون حزب کمونیست کارگری ایران، این انحصار رسانه ای راست و طبقات دارا و نمایندگان یک درصدی مفت خور طبقه حاکم را برهم زد. این کانال در خدمت جامعه قرار گرفت و صدای جامعه شد. صدای محرومان و صدای همه کسانی که کرامت انسانی را فریاد می زنند. در این روزهای سخت و نفس گیر از چهار گوشه ایران تماس های تلفنی با مرکز ارتباطات کانال جدید برقرار شد. نه تنها از ایران که از افغانستان کانال جدید به پلی برای بحث و تبادل اطلاعات و تبادل نظر تبدیل شد. شاید به یک معنی این حجم زیاد تماس ها و ارتباطات برای مسئولین این شبکه در خدمت انقلاب نیز دور از انتظار بود.  کانال جدید یک تلویزیون مبارزاتی و یک اسلحه حدادی شده برای شکست جمهوری اسلامی و ساختن یک دنیای آزاد و برابر است. دنیایی که در آن تبعیضی نباشد. ستم و نابرابری ای نباشد. خفقان و استبداد و دیکتاتوری در آن جامعه ای که بر ویرانه ای جمهوری اسلامی بنا شده است دود شود و به هوا برود. اینها البته اصلا تصادفی نیست. فرهنگ و منش و خط فکر شده و حساب شده ای بر کار کرد این شبکه حاکم است. یک شبکه ایديولوژیک نیست. با مردم زندگی می کند و به زبان جامعه آشنا است. چپ را اجتماعی می بیند نه محصول تفکر گروه ها و فرقه های ایدئولوژیک و به این دلیل رادیکالیسم را عمومی و مردمی کرده است.

   ایران دیگر صحنه تاخت و تاز احزاب و جریانات راست نیست. این دیگر انقلاب ۵۷ نیست که بی بی سی خمینی را به ماه ببرد و از آنجا همچون هیولایی بر زندگی مردم فرود بیاورد. انقلاب ایران صدای مستقل خودش را دارد. تلویزیون ۲۴ ساعته و پر قدرت کانال جدید و حزب کمونیست کارگری برای پیروزی تمام عیار و همه جانبه انقلاب حضور پر قدرتی دارند. این دو مولفه سیاسی تضمین کننده یک پیروزی باشکوه و تاریخ ساز در ایران است. رنسانی که بشریت را از این دنیای تاریک کاپیتالیستی بیرون می کشد و شروع عصر روشنایی در زندگی بشری می شود.

کیوان جاوید

انترناسیونال ۸۴۵

اینرا هم بخوانید

ساخت توالت عمومی بجای مسجد – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …