تهدیدات نهان و آشکار حکومت اسلامی پس از محکومیت حمید نوری- بهرام رحمانی

دادگاه حمید نوری،‌ دادیار سابق و شکنجه‌گر قوه قضاییه حکومت اسلامی ایران چهارشنبه 4 مه 2022- 14 اردیبهشت پس از 9 ماه و برگزاری ۹2 جلسه به پایان رسید.
این مقام سابق قوه قضاییه حکومت اسلامی که اکنون 61 ساله است،‌ آبان 1398- نوامبر 2019 در فرودگاه بین‌المللی آرلاندای استکهلم با حکم دادسرای این شهر به‌صورت موقت به زندان افتاد. نوری به‌دلیل مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت،‌ تابستان 1367، از سوی دادستان‌ها به «جنایت جنگی» و «قتل» متهم شد. دادستان‌ها در نهایت برای این مقام سابق قضایی خواهان «مجازات حبس ابد» شدند.
این اولین بار بود که طی بیش از سه دهه پس از کشتار جمعی زندانیان سیاسی در تابستان 1367، یکی از متهمان به دست داشتن در این جنایت در دادگاه محاکمه شد.

با پایان یافتن دادگاه حمید نوری در استکهلم پایان یافت و بده و بستان‌ها و کشمکش‌های نهان و آشکار حکومت اسلامی ایران و دولت سوئد به‌ویژه تهدیدات حکومت اسلامی بیش‌تر شده است.
در جلسه روز چهارشنبه ۴ دادگاه رسیدگی به اتهام‌های حمید نوری و ارائه آخرین دفاع موکلان او، در سالن 37 دادگاه استکهلم برگزار شد. در آغاز این جلسه قاضی توماس ساندر اعلام کرد که این آخرین جلسه دادگاه خواهد بود.
حمید نوری با کت و شلوار کرم و بولوز یقه اسکی زرد رنگ در دادگاه حاضر شد. او با شروع صحبت وکیلش، قرآنی که همراه دارد را به دست گرفت، از روی صفحه‌ای زیر لب خواند، آن را بست و بوسید، روی دست گرفت و شروع به تکان تکان دادن خود کرد.
آخرین جلسه دادگاه حمید نوری، در حالی به پایان رسید که او در اظهارات پایانی خود در سخنان عجیبی گفت: «آشتی آشتی آشتی، با هم برویم تو کشتی.»
این در حالی است که امروز برخی از رسانه‌های ایران اعلام کردند که اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهش‌گر ایرانی-سوئدی تا آخر اردیبهشت در دستور قرار گرفته است.
در جلسه این روز که در استکهلم برگزار شد و نود و دومین جلسه این متهم به «جنایت علیه بشریت» و «قتل عمد» بود، آخرین دفاعیات موکلان او انجام شد و سپس خود حمید نوری سخن گفت و بارها چاپلوسانه از رییس دادگاه در سخنانی با بیان عجیب تشکر کرد.
دادستانی سوئد هفته گذشته برای این متهم تقاضای حبس ابد کرده بود. اما رای نهایی هنوز اعلام نشده است. قرار است حکم دادگاه در تاریخ 14 ژوئیه 2022 -23 تیر 1401‌ صادر شود. طبق تصمیم دادگاه حمید نوری تا اعلام حکم نهایی در زندان خواهد ماند.
حمید نوری به دست داشتن در کشتار و اعدام زندانیان سیاسی در سال 1367 متهم است.
وکیل حمید نوری، در جلسه امروز اظهارات برخی از شاهدان را زیر سئوال برد و گفت که در پایان جلسه موارد تناقض و خود تناقض‌ها را برای هیات رییسه دادگاه می‌فرستد.
حمید نوری نیز در این دادگاه صحبت کرد و گفت که دید و انرژی‌اش مثبت است و فکر می‌کند که رای این دادگاه و دادگاه استیناف مثبت خواهد بود.
وی تاکید کرد: «رایی که صادر می‌شود باید رایی باشد که دشمنی یا کینه میان دو ملت ایران و سوئد را کم کند و از بین ببرد.»
نوری خطاب به قاضی دادگاه گفت: «امیدوارم رای شما و رای دادگاه استیناف صلح و دوستی را میان مردم جهان بیش‌تر کند.»
او در پایان در سخنانی عجیب با لحنی متفاوت گفت: «آخرین حرفم، یک ضرب‌المثل ایرانی است: دوستان! رفیقان! دوستتان داشتم، دوست‌تان دارم، دوست‌تان خواهم داشت. حرف معمولی ایرانی‌ها است. من از دست شما ناراحت نیستم…
او تصریح کرد: «شاید ظاهر حرفم خنده‌دار باشد اما حرفم کلی معنی دارد.»
نوری در پایان گفت: « حرف‌هایم تمام شد. خداحافظ مردم عزیز ایران…حمید نوری، معروف به حمید عباسی. کشور خوب سوئد. دادگاه استکهلم. چهاردهم اردیبهشت سال 1401 هجری شمسی. خدانگه‌دار ملت عزیز ایران. تمام!»
هزاران زندانی سیاسی در دهه ۶۰ خورشیدی به‌‌خصوص در تابستان سال 1367 در زندان‌های اوين و گوهردشت در تهران و زندان‌های مشهد، شيراز، اهواز و برخی دیگر از شهرهای ايران با فتوای آیت‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی و با تصمیم هیات‌هایی که به هیات‌های مرگ معروف بودند، از جمله ابراهیم رئیسی رییس جمهور کنونی حکومت اسلامی ایران نیز عضو این «هیات مرگ» بود، اعدام شدند.
آمار دقیقی از این اعدام‌ها وجود ندارد، اما بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، دست‌کم 4 هزار و 482 مرد و زن در فاصله دو ماه در تابستان سال 1367 ناپدید شده‌اند.

احضار سفیر سوئد در ایران به وزارت امور خارجه حکومت اسلامی در تهران
در آخرین تحولات مرتبط با محاکمه نوری، وزارت امور خارجه ایران یک‌شنبه 11 اردیبهشت 1401-‌یکم مه 2022، ماتیاس لنتز، سفیر سوئد در تهران را احضار کرد. وزارت خارجه حکومت اسلامی در اطلاعیه‌ای گفته است که مدیرکل وزارت خارجه ایران فرایند دادگاه و بازداشت حمید نوری را «کاملا غیرقانونی و تحت تاثیر اقدامات و القائات کذب و جعلی گروهک تروریستی منافقین‌(سازمان مجاهدین خلق ایران) قلمداد و فضاسازی معاندانه علیه جمهوری اسلامی ایران را قویا محکوم کرد». وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم‌چنین اتهامات دادستانی سوئد علیه حمید نوری را «بی‌پایه و ساختگی» خوانده و خواستار پایان دادن به دادگاه و آزادی حمید نوری شده است.

احتمال اعدام احمدرضا جلالی
هم‌زمان با روز آخر دادگاه حمید نوری، خبرگزاری ایسنا به نقل از منابعی بدون ذکر نام گفته است که حکم اعدام احمدرضا جلالی تا آخر اردیبهشت ماه اجرا می‌شود. خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نیز با استفاده از واژاه‌هایی مانند «مزدور» و «جاسوس رژیم صهیونیست» درباره جلالی نوشت: «اطلاعاتی که این مزدور از برنامه هسته‌ای کشور به سازمان جاسوسی-تروریستی موساد ارائه کرده بود منجر به ترور و شهادت دو دانشمند هسته‌ای کشور شد.»
بعد از تایید حکم اعدام آقای جلالی، تلویزیون ایران فیلمی به نام «تیشه به ریشه» پخش کرد که معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران آن را تهیه کرده بود.
در این فیلم ادعا شد که جلالی در یکی از دوره‌های آموزشی خارج ایران «در تور اطلاعاتی موساد» افتاده و اطلاعات او به این سازمان منجر به ترور «دانشمندان هسته‌ای» ایران شده است.
بعد از پخش این ادعاها ویدا مهران‌نیا، همسر جلالی در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهور وقت، فیلم پخش‌شده را «نمایشی و ضد و نقیض» و محصول «همدستی» بازجویان وزارت اطلاعات، صدا و سیما و قاضی صلواتی خواند.
خانم مهران‌نیا وکیل جلالی در این نامه از روحانی پرسید: «آیا انتخاب وکیل توسط متهم و خانواده وی از ارکان حقوق شهروندی جناب‌عالی نیست؟ با کدامین مجوز شرعی و قانونی وکیل انتخاب شده توسط وی و خانواده‌اش را عزل نموده‌اند؟»
دولت سوئد که بعد از تایید حکم اعدام جلالی به او شهروندی سوئد اعطا کرد، از آن زمان بارها به این حکم اعتراض کرده و خواهان آزادی جلالی شده است. بنابراین جلالی زمانی که در زندان بود شهروندی سوئد را دریافت کرد.
او گفته است که به‌خاطر خودداری از درخواست ایران برای جاسوسی در اروپا مجازات می‌شود. وکلای وی نیز گفته‌اند که پیش از تایید حکم اعدام در دیوان عالی ایران اجازه ارائه مستندات خود را نیافته بودند.

احمدرضا جلالی، پزشک و مدرس موسسه کارولینسکا در سوئد سال 2016 میلادی در سفر به ایران برای شرکت در یک کنفرانس علمی از سوی ماموران امنیتی بازداشت و سپس به اتهام جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل به اعدام محکوم شد.
احمدرضا جلالی متولد سال 1350 در سراب در استان آذربایجان شرقی، پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد است. او که پژوهش‌گر مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه است، اردیبهشت 1395 در حالی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

هلاله موسویان، وکیل جلالی در گفت‌وگوبا بی‌بی‌سی فارسی با ابراز تعجب از انتشار چنین خبری در یک خبرگزاری و در روزهای تعطیل رسمی در ایران، گفت که مقام‌های قضایی به او هیچ اطلاعی درباره این خبر نداده‌اند.
به‌گفته خانم موسویان، جلالی امروز در تماس تلفنی با خواهرش از زندان گفته است که خود او هم از چنین گزارش‌هایی بی‌خبر است.
موسویان به بی‌بی‌سی فارسی گفت که بعد از تعطیلات این موضوع را پی‌گیری خواهد کرد. وی می‌گوید تمام راه‌های قانونی و روندهای قضایی برای تجدید نظر در حکم آقای جلالی طی شده اما تا کنون بی‌نتیجه بوده است. با وجود این خانم موسویان گفت به‌عنوان وکیل پرونده آماده است تا در مراحل و روندهایی «فراتر» از آن‌چه تا کنون انجام شده، شرکت داشته باشد.

ویدا مهرا نیا: جان همسرم در خطر است اما با مبادله او با حمید نوری مخالفم
ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، پژوهش‌گر دوتابعیتی زندانی در ایران، در مصاحبه‌ای ضمن تاکید دوباره بر لزوم آزادی همسرش و در خطر بودن جان وی چنین نظر داد که با مبادله احتمالی همسرش با حمید نوری، دادیار سابق در دوران اعدام‌‌های تابستان 67، مخالف است.
در پاسخ به گمانه‌زنی‌هایی که اخیرا درباره تلاش حکومت اسلامی برای مبادله حمید نوری با جلالی مطرح شده، همسر جلالی در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا گفته که حاضر است همسرش با هر فرد دیگری جز حمید نوری مبادله شود.
وی به صراحت گفته با این که همسرش بی‌گناه است و هیچ مدرکی علیه وی وجود ندارد، با این حال حاضر نیست با فردی چون حمید نوری با این اتهامات مبادله شود

گفت‌و‌گوی تلفنیحسین امیرعبداللهیان، با همتای سوئدی خود، خانم آن لیند،
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجهحکومت اسلامی ایران، در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای سوئدی خود، خانم آن لیند، خواستار آزادی فوری حمید نوری شد که به اتهام دست داشتن در اعدام هزاران زندانی سیاسی ایران در سال 1367 در سوئد محاکمه و علیه او دادستان خواستار اشد مجازات، یعنی حبس ابد، شده است.
وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانم لیند دستگیری و محاکمه حمید نوری را غیرقانونی خواند.

عفو بین‌الملل به مقامات ایران: حکم اعدام احمدرضا جلالی را متوقف و او را آزاد کنید
سازمان عفو بین‌الملل افکار عمومی را به «اقدام فوری» برای نجات جان احمدرضا جلالی، زندانی دوتابعیتی سوئدی ایرانی، فراخواند.
در این فراخوان که روز پنج‌شنبه 15 اردیبهشت 2021 منتشر شد، با استناد به گزارش‌های متعدد رسانه‌های حکومت اسلامی ایران درباره به جریان افتادن اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی پیش از پایان اردیبهشت، تاکید شده است که این پژوهش‌گر ایرانی-سوئدی که به‌طور «خودسرانه» در زندان اوین تهران بازداشت و شکنجه شده است، «در معرض خطر اعدام قریب‌الوقوع قرار دارد..»
در این فراخوان که خطاب به غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه حکومت اسلامی نوشته شده، تاکید شده است که مقامات ضمن توقف هرگونه برنامه‌ریزی برای اعدام احمدرضا جلالی، باید فورا او را آزاد کنند و «طبق توصیه کارگروه سازمان ملل در مورد بازداشت خودسرانه، به او حق دریافت غرامت» اعطا کنند.
در این فراخوان بر حق برخورداری جلالی از محاکمه عادلانه، مراقبت‌های پزشکی کافی، و محافظت از او در مقابل شکنجه و بدرفتاری تاکید شده است.
ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز روز چهارشنبه در واکنش به گزارش یک خبرگزاری رسمی ایران مبنی بر تصمیم حکومت اسلامی برای «اعدام احمدرضا جلالی» پیش از پایان اردیبهشت، به صدای آمریکا گفت که «ایران سابقه‌ای طولانی در زندانی کردن اتباع خارجی دارد تا از آن‌ها به عنوان اهرم سیاسی استفاده کند.»

پیام توییتی آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد
پیش‌تر آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد، در پیامی در توییتر ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به این گزارش، گفته است: «سوئد و اتحادیه اروپا این مجازات اعدام را محکوم می‌کنند و خواستار آزادی جلالی هستند. ما بارها این را به نمایندگان ایران بیان کرده‌ایم» و سوئد در این رابطه با ایران در تماس است.

دستگیری یک مرد حدودا سی‌ سالهسوئدی در ایران
روزنامه سوئدی آفتونبلادت در گزارشی نوشت فرد بازداشت شده یک مرد حدودا سی‌ ساله است.آفتونبلادت دستگیری این فرد را به محاکمه حمید نوری، از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در ایران مرتبط دانسته است.
نام فرد سوئدی بازداشت شده در ایران اعلام نشده است.
به نوشته آفتونبلادت این فرد به‌همراه گروه دیگری از شهروندان سوئد به‌عنوان گردشگر به ایران سفر کرده بودو هفته پیش حین خروج از ایران بازداشت شد.بنا بر این گزارش، سفارت سوئد در تهران در حال مذاکره با مقام‌های ایرانی برای آزادی این گردشگر است.

دولت سوئد: از سفر به ایران خودداری کنید
دولت سوئد هفته گذشته از شهروندان این کشور خواسته بود تا از سفر به ایران خودداری کنند.
در پی درخواست دادستانی سوئد مبنی بر صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج، وزارت خارجه این کشور به شهروندان خود درباره سفر به ایران هشدار داد.
وزارت خارجه سوئد روز پنج‌شنبه، هشتم اردیبهشت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این هشدار به دلیل «تغییرات در وضعیت امنیتی» اعلام می‌شود و از شهروندان این کشور خواسته است که از «سفرهای غیرضروری به ایران» خودداری کنند.
این اطلاعیه چند ساعت پس از آن منتشر شد که دادستانی سوئد برای حمید نوری تقاضای صدور حکم حبس ابد کرد و او را به «جنایت جنگی» و «قتل عمدی» متهم کرد.

زندانیان دوتابعیتی در ایران
از میان شهروندان ایرانی-بریتانیایی شناخته شده، امروز نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری در ازای پرداخت 530 میلیون دلار بدهی ایران آزاد شدند. مراد طاهباز که همچنان در ایران است، تابعیت آمریکا را هم دارد.
نزار زکا، شهروند لبنانی آمریکایی بعد از چند سال حبس خرداد ماه 1398 آزاد شد. وی شهریور 1394 به‌دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رییس‌جمهور برای شرکت در یک کنفرانس به ایران رفته بود که بازداشت شد.

ژیائو وانگ، شهروند چینی‌تبار آمریکا و دانشجوی دکترای تاریخ دانشگاه پرینستون و محقق دوره قاجار ایران، مرداد 1395 بازداشت و به 10 سال زندان محکوم شد. وی آذرماه 1398 با مسعود سلیمانی، پژوهش‌گر سلول‌های بنیادی، که در آمریکا زندانی بود مبادله و آزاد شد.

رضا (رابین)‌ شاهینی، تابستان 1395 بازداشت و به گفته خودش به جرم همکاری با دولت متخاصم، به 18 سال حبس محکوم شد. وی یک سال بعد با وثیقه‌ای معادل یک میلیارد تومان آزاد شد.

کارن وفاداری و آفرین نیساری، این دو شهروند زرتشتی ایرانی که یکی‌شان تابعیت آمریکا و دیگری برگ سبز اقامت داشت، تیرماه 1397 بعد از دو سال زندان با حکمی که قاضی صلواتی صادر کرده بود، در ازای پرداخت وثیقه 40 میلیارد تومانی آزاد شدند.

مراد طاهباز: شهروند ایران، بریتانیا و آمریکا است که هم‌زمان با اعلام خبر آزادی دو شهروند دیگر بریتانیایی ایرانی، اعلام شد به مرخصی فرستاده شده است. هرچند دولت بریتانیا بیش‌تر بر آزادی او تاکید کرده اما او تابعیت آمریکا را هم دارد. طاهباز یکی از هفت نفری است که بهمن 1396 در جریان پرونده امنیتی معروف فعالان محیط زیست دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند. طاهباز عضو هیات مدیره و از بنیان‌گذاران موسسه حیات وحش میراث پارسیان بود که هدفش جلوگیری از نابودی گونه‌های در معرض انقراض است
آبان 1398 حکم ۱۰ سال حبس وی تایید شد.

مهران رئوف: فعال کارگری و شهروند 64 ساله ایرانی – بریتانیایی مهرماه 1399در ایران بازداشت شد. وی فروردین ماه 1400 در اعتراض به وضعیتش اعتصاب غذا کرد. خانواده‌اش می‌گویند وی در زمان بازداشت بیمار و محتاج مراقبت بوده و حالا وضعیتش بدتر هم شده است. آن‌ها از دولت بریتانیا انتقاد کرده‌اند که برای آزادی آقای رئوف اقدامی انجام نداده است.
حکم وی هم 10 سال زندان است.

سیامک و باقر نمازی: سیامک نمازی، تاجر و شهروند آمریکایی-ایرانی متولد 1350، در تیرماه 1394 به ایران رفت و هنگام بازگشت گذرنامه‌اش از او گرفته شد. او آن زمان، مدیر بخش برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت نفتی کرسنت بود. آقای نمازی بعد از سه ماه احضار و بازجویی، زندانی شد. چند ماه بعد در دادگاهی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به 10 سال زندان محکوم شد. در جریان توافق هسته‌ای حکومت اسلامی ایران در آن سال دو زندانی دو تابعیتی دیگر ایران به نام‌های جیسون رضائیان و امیر حکمتی آزاد شدند اما سیامک نمازی در زندان باقی ماند.
پدر او باقر نمازی هم که بهمن ماه برای پیگیری وضعیت پسرش به تهران رفته بود، در اسفند ماه همان سال بازداشت و با همان اتهام و حکم در زندان ماند. باقر نمازی اوایل سال 1397 به‌دلیل مشکلات جسمی به بیرون زندان منتقل شد اما همچنان ممنوع الخروج است. وی 86 سال دارد. نمازی در دوره پهلوی مدتی استاندار خوزستان و نماینده یونیسف در کشورهای آفریقایی بوده است.

ناهید تقوی: معمار ساکن آلمان و شهروند این کشور سال 1399 بازداشت شد. وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به 10 سال و هشت ماه زندان محکوم شده است. خانم تقوی 67 سال دارد و فرزندش بارها درباره وضعیت جسمی او بعد از هفت ماه انفرادی، ابراز نگرانی کرده است. مریم کلارن، دختر او خبر داده بود که مسئولان زندان با انتقال مادرش به بیمارستان موافقت نکرده‌اند. وی بارها «بدون مشکل» به ایران سفر کرده بود اما اکتبر 2020 ماموران امنیتی به خانه‌اش ریختند و به‌همراه وسایل شخصی و الکترونیکی بازداشتش کردند.

پارسال دولت آلمان اعلام کرد که تعداد زندانیان دوتابعیتی این کشور در ایران بیش از یک نفر است و نام سه نفر دیگر رسانه‌ای نشده است.

مسعود مصاحب: بازرگان و مهندس مکانیک 74 ساله ایرانی اتریشی و رییس انجمنی به‌نام «انجمن دوستی ایران و اتریش» دی‌ماه سال 1397 در ایران بازداشت شد. وی به‌عنوان مشاور یک شرکت پرتودرمانی همراه هیاتی در زمینه درمان سرطان به ایران رفته بود که بازداشت شد. ماموران سپاه از او در هتل محل اقامتش بازجویی می‌کردند. یکی از اتهام‌های او جاسوسی برای سازمان امنیت آلمان عنوان شده است. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای درباره وضعیت جسمانی او هشدار داده و گفته از بیماری قلبی و نارسایی کلیه رنج می‌برد و سکته مغزی کوچک هم داشته است.
وی به 10 سال زندان محکوم شده است.

کامران قادری: بازرگان ایرانی اتریشی به اتهام جاسوسی در سال 1395 در دادگاهی به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی به 10 سال زندان محکوم شده است. وی از یک سال قبل از این حکم در بازداشت بود. قادری زمان بازداشت 55 ساله بود. کامران قادری از دانشگاه تکنیک وین دکتری برق و الکترونیک دارد و فعال حوزه فناوری اطلاعات‌(آی‌تی) است.

فریبا عادل‌خواه و رولان مارشال: فریبا عادل‌خواه، پژوهش‌گر موسسه مطالعاتی سیاسی پاریس‌(سیانس پو) خرداد 1398 در یکی از سفرهایش به ایران بازداشت شد. خانم عادل‌خواه به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به 5 سال زندان محکوم شده است. اتهامی که دولت فرانسه رد می‌کند و خواهان آزادی اوست. وی که اکتبر 2020 با پابند الکترونیکی و قرار وثیقه به‌‌طور موقت آزاد شده بود، دی ماه امسال دوباره به زندان منتقل شد. وی پیش از بازداشت در حال بررسی حرکات روحانیون شیعه میان افغانستان، ایران و عراق بود و دوره‌ای را در شهر قم گذراند.
رولان مارشال همکار و شریک زندگی خانم عادل‌خواه برای دیدار با او به ایران سفر کرد ولی او هم بازداشت شد. حکومت اسلامی ایران بعدا مارشال را آزاد کرد. گزارش شده دولت فرانسه در ازای آزادی مارشال، جلال روح‌الله نژاد مهندس ایرانی را آزاد کرده است.

بنجامین بریر: گردشگر 36 ساله فرانسوی است که سال 1399 بازداشت شد. او به جرم جاسوسی به هشت سال و نیم زندان محکوم شده است. بریر اردیبهشت 1399 با یک خودروی ون به ایران سفر کرده بود و بعد از به پرواز درآوردن پهپاد در مرز ایران و ترکمنستان بازداشت و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد. دستگاه قضایی ایران او را به جرم عکس‌برداری از مناطق ممنوع و جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی محکوم کرده است.
وکیل او از فرانسه این اتهام‌ها را «بی‌اساس» و دادگاه او در اواخر دی‌ماه 1400 را «نمایشی»
شکرالله جبلی: او یک ماه بعد از آزادی کایلی مور گیلبرت، شهروند دیگر استرالیایی که در ایران زندانی بود،‌ بازداشت شد. (کایلی مور گیلبرت که به 10 سال زندان محکوم شده بود، با یک زندانی ایرانی در استرالیا مبادله و آذرماه 1399 آزاد شد.)
جبلی 83 ساله دی ماه 1399 با یک پرونده مالی به شکایت یک مقام وزارت اطلاعات ایران بازداشت شد. سازمان عفو بین‌الملل گزارش داده که از مقام‌های استرالیا خواهان اقدام برای آزادی این شهروند دوتابعیتی شده و تاکید کرده که وضعیت جسمی او خوب نیست. خانواده جبلی می‌گویند او در زندان سکته کرده است.

لازم به یادآوری است که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک گفت‌و‌گوی ویژه خبری در تاریخ 22 تیر 1394 به صراحت گفته بود که ما گروگان می‌گیریم و در قبال پول آزادشان می‌کنیم. محسن رضای در آن گفت‌و‌گو آمریکایی‌ها را تهدید به اسارت گرفتن 1000 نفر از آن‌ها کرده بود. او گفته بود:«برای آزادی این اسرا، هزاران میلیارد غرامت می‌گیریم و مشکل اقتصادی کشور را حل می‌کنیم.»
او اخیرا جزو تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی بود که به‌دلایل نامعلومی از این پست خود کناره گیری کرده است.

در یک کلام کلیت حکومت اسلامی ایران، یک حکومت فاشیستی اسلامی است که به هیچ بنی و بشری و حتی طبیعت و حیوانات نیز رحم نمی‌کند و مانند هیولایی هرچه سر راهش قرار بگیرد نیست و نابود می‌کند. به‌همین دلیل تا روزی که این حکومت بر جامعه ایران حاکمیت می‌کند هم‌چون چهار دهه گذشته اکثریت شهروندان ایرانی آب خوشاز گلوی‌شان پایین نخواهد رفت و روز‌بهه‌روز نیز زندگی و معیشت‌شان بدتر و وخیم‌تر می‌شود و هم‌چنین افکار عمومی جامعه آگاه و انسان‌دوست جهانی نیز غیر از ادامه جهل و جنایت،ترور و اعدام، جنگ و خونریزی، خبر دیگری از آن نخواهند شنید!
جمعه شانزدهم اردیبهشت 1401 – ششم مه
2022

اینرا هم بخوانید

دستمزدهای مصوب، سند فلاکت کارگران- حمید دائمی

آنچه که در روزهای اخیر بیش از هر چیز شاهدیم، جدال همه جانبه اکثریت جامعه …