توافق برجام، تناقض حکومت اسلامی!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: “حصول توافق نه قریب الوقوع است و نه قطعی” و وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته است: “به توافق نهایی نزدیک هستیم.”

مشکل چیست؟

واقعیت این است که جمهوری اسلامی بشدت نیاز دارد در مذاکرات برجام به توافقی با آمریکا برسد و به منابع مالی عظیمی دسترسی پیدا کند که در خارج از کشور مسدود شده است. پولی که برای تامین مالی دستگاه سرکوب در داخل، فعال نگه داشتن نیروهای نیابتی در منطقه و البته پُر کردن کیسه های گشاد آیت الله ها و سرداران سپاه و خیل گسترده آقازاده های حکومتی لازم است.

اما جدا از کارشکنی روسیه که همین هفته باعث توقف مذاکرات شد، توافق برجام با یک مانع مهم روبروست که در مذاکرات پنهانی دو طرف خودش را نشان میدهد.

جمهوری اسلامی تلاش میکند آمریکا، سپاه پاسداران را از لیست سازمانهای تروریستی حذف کند. آمریکا هم تلاش میکند فعالیت موشکی و منطقه ای سپاه کنترل شود.

جمهوری اسلامی ممکن است به خاطر نیاز شدیدش به توافق برجام وعده هایی در باره محدود کردن فعالیتهای سپاه بدهد و توافقی هم اعلام شود. اما قطعا این بار هم برجام نمیتواند بادوام باشد. به این دلیل که در کنار ایدئولوژی اسلامی، خصومت تبلیغاتی علیه غرب و آمریکا و فعالیت تروریستی موشکی در منطقه پایه دوم حکومت اسلامی است. تعطیل کردن این فعالیتها یعنی تیر زدن به پای خود و فاتحه حکومت خود را خواندن. این تناقض است که برجام را با هر سطحی از توافق اعلام شده نافرجام خواهد کرد.

مندرج در ژورنال شماره ۶۶

اینرا هم بخوانید

“فساد شویی” امام‌جمعه زمین‌خوار! محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …