جمعی از ساکنان رفسنجان:٤٠ سال است بی شناسنامه‌ایم. بیش از٥ هزار نفر بی شنامه اند!

حسین جلالی نماینده رفسنجان در مجلس در گفتگو با ایلنا مدعی شده:” مشکل هویتی این افراد در رفسنجان به بیش از 30 سال قبل بازمی گردد و تعدادی از آنها متولد رفسنجان هستند. متاسفانه این افراد هیچ گونه مدرکی دال بر ایرانی بودن شان ندارند.”

مردم می گویند مسئولان حکومت جوابشان را نمی دهند.لازم به توضیح است بیش از ٥ هزار نفر در حال حاضر شناسنامه ندارند.

گزارش ایلنا:در طول دهه‌های گذشته به دلیل سیل، خشکسالی و مشکلات معیشتی اهالی روستاهای مرزی استان سیستان و بلوچستان مجبور به کوچ اقلیمی به استان هایی از جمله کرمان، گلستان، قم و… شدند . در حال حاضر 5 هزار نفر از این افراد در رفسنجان استان کرمان ساکن و می گویند به رغم اسناد و مدارکی که ایرانی بودن شان را ثابت می‌کند هنوز اداره ثبت احوال این شهرستان برای آنها شناسنامه صادر نکرده است. بیشتر این افراد وضعیت مالی مناسبی ندارند. بیشتر این افراد وضعیت مالی مناسبی ندارند.

علی ذوالفقاری یکی از این افراد بدون هویت و شناسنامه می گوید: بارها جلوی در فرمانداری و اداره ثبت احوال شهرستان رفسنجان برای مشکل بی هویتی مان تجمع کرده‌ و به نماینده رفسنجان در مجلس مراجعه کردیم اما هیچ مسئولی به مشکل مان رسیدگی  نمی‌کند . برای حل مشکل هویتی‌مان هر مدرکی که خواسته‌اند را هم تهیه کرده‌ایم اما هر بار بهانه‌ای آورده و ما را از سرشان باز می کنند.

از آزمایش دی. ان.ای گرفته تا گرفتن نامه از مرزبانی محل سکونت قبلی‌مان در استان سیستان و بلوچستان  را تهیه کرده و به مسئولان شهرستان و استان کرمان ارائه داده‌ایم ولی هر بار سنگی جدید جلوی پای مان می اندازند و بهانه ای تازه می‌تراشند . 29 سالم است  و چند سال است که ازدواج کرده‌ام که حاصل ازدواجم نیز دختری مثل خودم بی‌هویت است.

حمید دهمرده یکی دیگر از افرادی که بدون شناسنامه است می گوید:  از سال 60 پدران ما برای شناسنامه به اداره ثبت احوال رفسنجان درخواست داده‌اند و همه مراحل قانونی را تاکنون طی کرده‌اند که هنوز بی نتیجه مانده است.سال ها پیش پدران‌مان از روستای جهان‌آباد  سیستان و بلوچستان به دلیل سیل و مشکلات معیشتی مجبور به مهاجرت به دیگر مناطق کشور شدند که در طول این همه سال موفق به دریافت شناسنامه برای خود و فرزندان‌شان نشدند. از طریق پلیس امنیت از اهالی همان روستا استشهاد محلی گرفته‌ایم که تایید شده پدرم سال 1340 در همان روستا به دنیا آمده و سال 1362 برای کارگری به رفسنجان مهاجرت کرده است. حتی اداره ثبت احوال رفسنجان از ما نامه ولادت از بیمارستان خواست که تهیه کردیم اما متاسفانه هیچگونه جوابی به ما نمی دهند.

حسین جلالی نماینده رفسنجان در مجلس مدعی شده:” مشکل هویتی این افراد در رفسنجان به بیش از 30 سال قبل بازمی گردد و تعدادی از آنها متولد رفسنجان هستند. متاسفانه این افراد هیچ گونه مدرکی دال بر ایرانی بودن شان ندارند.”

وی در ادامه می گوید:” این افراد در رفسنجان سابقه سکوت زیادی دارند که نه کارت اقامت و نه کارت هویت دارند. ما در این شهرستان اردوگاه افغان‌ها را داریم که حدود 7 هزار نفر تحت نظر سازمان ملل در این اردوگاه زندگی می‌کنند. و حدودا 70 هزار نفر نیز جمعیت پنهان اتباع غیر ایرانی را در شهرستان رفسنجان داریم که این افراد از سهمیه آرد، برق، آب، بهداشت، درمان و آموزش استفاده می کنند و جزو سرانه شهر رفسنجان محسوب نمی شوند چرا که غیرقانونی و به صورت مهاجر در این شهرستان سکونت پیدا کرده اند”.

اینرا هم بخوانید

صدیقه وسمقی از زندان اوین: سیاست حجاب اجباری یک سیاستِ شکست خورده است

صدیقه وسمقی از زندان اوین: سیاست حجاب اجباری یک سیاستِ شکست خورده است. وی در …