جنگ روسیه و اوکراین: دولت‌های ارتجاعی دنبالەرو جنگ

مشخصه جنگ در اوکراین جنگی بین روسیه و نیروهای ناتو است. دولت‌های ارتجاعی سرمایه بحران اوکراین را به میدانی برای رویارویی و به رخ کشیدن ماهیت جنگ طلبانه و قدرقدرتی هر یک از نیروهای سرمایه داری تبدیل کرده‌اند.
دولت دست راستی اوکراین عروسک خیمه شب بازی است تا دولت‌های دو قطب رقابتی یعنی روسیه و بلوک غرب را در مقابله هم قرار دهد. مدیای جهانی با پروپاگاندا آتش بیار محرکه این جنگ در کشتار انسان‌ها و آوارگی و ویرانی شده است. ناتو و همپیمانانش سرباز جنگی خود ولودیمیر زلنسکی را به عنوان قهرمان جنگ به مردم دنیا معرفی میکند. قهرمانی که می توانست با اتخاذ سیاست خردمندانه و از راه مذاکره جلوی تراژدی انسانی و تعرض دولت جنایتکار پوتین شود.

عدم عضویت اوکراین در ناتو و هم در اتحادیه اروپا سیاستهای غلط و قدرت طلبی دولت کنونی زلنسکی را وارد یک گود کرده که خارج شدن از آن می‌تواند ابعاد فاجعه بار و انسانی به همراه داشته باشد.
در جنگ چند روزه ای که روسیه آغازگر آن بوده است دولت‌های مرتجع و ابرقدرت‌های در واقع به بن بست رسیده سرمایه داری با آب و تاب آتش این جنگ را شعله ورتر میکنند. دولت‌های اروپایی عضو ناتو، اتحادیه اروپا و در آن طرف کانادا، استرالیا و آمریکا با تمام قدرت همه امکانات خود را برای نابودی تمام زیرساخت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و غیره علیه نه دولت روسیه بلکه مردم روسیه بکار گرفته‌اند. با سیاست تحریم بانک‌های روسیه و بلاک کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های دولت روسیه هدفشان فلج کردن کل اقتصاد روسیه است.

قدرت‌های ابر امپریالیسم سرمایه با مسدود کردن دارایی‌های روسیه در بانک‌های خارج از روسیه و همچنین اعمال تحریم علیه بانک مرکزی روسیه با هدف بی اعتبار کردن قیمت ارز دولتی روسیه و بروز اختلافات در الیگارشی روسیه با سیاست تحریم‌ها و مسدود کردن شریان اقتصادی عملنا باعث اعتراضات و شورشهای اعتراضی در داخل روسیه می‌شوند.
جنگ و کشتار مردم در هر شرایطی و از جانب هر شخص، دولت و با گروهی بدون هیچ شبەای محکوم و عملی کاملا ضد انسانی و جنایتکارانه است. دولت روسیه رقیب تسلیحاتی با آمریکا است.
از زمان شروع تهاجم روسیه به اوکراین دولت‌های مخالف و یا رقیب روسیه به بهانه دفاع از دولت اوکراین و نه مردم اوکراین اقدام به ارسال و تجهیز نمودن اشکال مختلف تسلیحات کشتار جمعی از جمله ارسال و یا وعده هزاران نوع موشک استینگر و موشکهای ضد تانک و غیره نموده اند. دولت‌های امپریالیستی جنگ طلب میلیاردها دلار را هم برای ارسال به دولت اوکراین و هم مانند دولت آلمان که در چند روز گذشته فورا ۱۱۰ میلیارد یورو بودجه جهت تجهیز کردن ارتش و دیگر نیروهای نظامی اختصاص دادند.

جنگی که در جریان است تنها به اوکراین محدود نخواهد شد مگر اینکه یک صلح یا توافق و آتش بسی صورت بگیرد که غیرممکن بنظر می‌رسد. دامنه این جنگ کل اروپا و دنیا را درگیر خواهد کرد. دولت‌های عضو اتحادیه اروپا برای اولین بار در تاریخ جنگ‌ها که ما قبلا تهاجم و حمله و کشتار مردم در ویتنام، عراق، سوریه، افغانستان، یمن ، لیبی و بسیاری کشورها دیدیم که همین مرتجعین جنایتکار سرمایه در غرب و مهد اروپای به اصطلاح دموکراسی میلیونها انسان را قتل عام ، بی خانمان و آواره کردند و هیچ یک از آن گانگسترهای دنیای سرمایه ککش نگزید امروز در حالی این اتحادیه اروپایی مستقیما مجوز خرید و فروش و تحویل دادن تسلیحات نظامی به اوکراین را تصویب میکند که بیسابقه می‌باشد. ادامه این جنگ لشکرکشی دولت‌های غربی به روسیه را بهمراه خواهد داشت. روسیه ای که در دفاع از خود ممکن است اقدام به دفاع همه جانبه با ماشین کشتاری صورت دهد که دنیا را خواهد لرزاند.
ماشین کشتار جنگی آلمان نازی زمانی علیه شوروی اروپا را را بسیج کرد که منجر به جنگ جهانی دوم شد به احتمال زیاد این بار هم یکی از این دولت‌ پیش قراول جنگ باشد.

آیا جنگ جهانی سومی در خواهد بود؟
رئیس جمهور فاشیست اوکراین هم که در این جنگ به یک دلقک تبدیل شده با استفاده ابزاری از قربانیان تاکنونی و همچنین رسانه پروپاگاندای ارتجاعی سرمایه داری سعی میکند با شعارهای نژادپرستانه و فاشیستی روی انزار عموم دنیا تاثیرات مخدوشی بگذراد. کاش جنگی نمی‌شود و کاش همین امروز این جنگ پایان می یافت و طرفین به صلح میرسیدند. اما متاسفانه سیاست طوری است که فاشیستهای دنیای سرمایه به جنگ نیاز مبرم و حیاتی دارند ، تسلیحات شان را آب میکنند، چهره حقوق بشری بخود میگیرند و دمکراسی پوشالی را مثل همیشه به خورد مردم می‌دهند. و اینکه قلمرو نیروهایشان را در سطح جهان گسترش می‌دهند.
اما زلنسکی که وارد بازی سیاسی شده است ‌با تبلیغات روانی مستقیم و غیرمستقیم نیروهای عضو ناتو را به جنگ علیه دولت روسیه فرامیخواند. فاشیسم و راسیسم در خون راست افراطی جاری است. نه تنها فاشیستها، نازیها و ناسیونالیستهای غربی به این ویروس مبتلا هستند بلکه این قضیه در مورد راستهای ایرانی از ناسیونالیستهای سلطنت طلب و جمهوریخواه و سکولار دموکراتش نیز صدق می کند که همه این جریانات همصدا با کمپ راست و ارتجاعی غرب علیه دولت (مردم) روسیه به خط شده‌اند.
دولت‌های غربی منجمله انگلیس و آمریکا از میان مافیاها و گانگسترهای قاتل و آدمکش و راست افراطی که ماهیتا سفید پوستان نژاد پرستی هستند که در قتل و کشتار دست داشته اند و در کشورهایشان ساکن بودند را برای جنگ به اوکراین بازگرداندەاند.

هدف دولت آمریکا و همتایان اروپایی شان عملنا آماده رویارویی برای جنگ با روسیه است. اروپا را مملو از تسلیحات و نیروهای نظامی کرده‌اند یعنی دیواری دورادور روسیه که نیروهای آمریکایی به تنهایی بیش از صدها هزار نفر می‌باشد.
در بعقوبه این کشمکشهای نظامی دولت روسیه با تمام امکانات آمادگی هر لحظه رویارویی در سطح اروپا را دارد، این در واکنش به طرفین اصلیش که آمریکا و ناتو هستند و تحرکات و اقدامات لحظه به لحظه که اوکراین و ناتو می خواهند یک خط پرواز ممنوع برای رویارویی هوایی بین غرب(آمریکا) با روسیه ایجاد کنند.

پروپاگاندای رسانه ای و کمپین ضد روسی!!
محکومیت جنگ و حمله روسیه کاملا محکوم است. نگاهی میکنیم به کمپین ضد روسی از رسانه‌های دولتی و خصوصی گرفته تا شرکت‌های دولتی و خصوصی و حتی سازمانهای بیطرف که دیگر بی طرف نیستند زمینه‌های همه جانبه برای یک رویارویی غیرقابل تصور فراهم میکنند که در نوع خود شوک برانگیز است. در مدیا و رسانه بوسیله خبرنگار، تحلیلگر، گزارشگر و غیره طرح نابودی دولت روسیه را روی میز سازمان ملل، ناتو و اتحادیه اروپا گذاشتەاند.

تحلیل و پردازش به دو طرف درگیر جنگ یعنی روسیه و اوکراین اگرچه بیطرفانه نیست اما کاملا واضح و آشکار است که رقابت آمریکا با کمپ شرق که روسیه و چین است با طرح و برنامه که جنگ روانی در دنیای مجازی و رسانه‌ای برای تخریب و نابودی کامل ولادیمیر پوتین و دولتش راه افتاده هدف آنهاست ، وگرنه دولت اوکراین هم توسط یک مشت راستگرای افراطی و فاشیستها اداره می‌شود و البته از نژاد سفید اروپایی که چشم آبی هستند و دارای فرهنگ متمدن اروپایی!!

اما غرب به رهبری آمریکا با تدابیر سیاستهای کثیف و سلطەگرانە اش به بهانه شخص پوتین و دولت روسیه در واقع به جنگ مردم روسیه و روسیه ستیزی دامن زده است، سیاستهای تفرقه اندازانه و نفرت پراکنی و ایجاد کمپین جلوگیری مردم روسیه از حضور در عرصه‌های بین‌المللی ورزشی، موسیقی، فرهنگی و غیره و بایکوت کالاهای صادراتی روسیه از سوی کمپانیهای بزرگ دولتی و خصوصی دیگر خصوصیات سردمداران بورژوازی و کمپ امپریالیسم غربی است.

قربانیان این جنگ!!

مردم روسیه و اوکراین از قربانیان این جنگ خودسرانه و خانمانسوزی هستند که آتش زیر خاکستر آن سیستم درهم شکسته و فرو ریخته سرمایه داری است. و استارت این جنگ می‌تواند به معجزەای برای کل سیستم سرماێەداری باشد که به بحران کامل رسیده است. این بحران‌ها در نتیجه افزایش قیمتها در همه سطوح ، از یک طرف پاندمی کرونایی که در ۳ سال پیاپی به جان بشریت افتاده و منجر به مرگ و میر میلیونها نفر شده، بن بست و شکست سرمایه داری در جنگ‌هایی که تروریسم اسلامی را به دنیا پاشیدند، فاصله روزافزون طبقاتی بین فقر و ثروت و بن بست در پاسخ دادن به تمام این اوضاع و شرایط نابسامان دنیای در لجن فرو رفته و منحرف کردن توده‌های از خشم برخاسته است.

جنگ سرمایه داری ضربه به طبقه کارگر!
کارگران، زنان، دانشجویان و هر انسان آزادەای که مخالف جنگ ، کشتار، ویرانی و آوارگی و دیگر اثرات مخرب آن است از همان شروع جنگ و حمله روسیه به اوکراین به درست و کاملا انسانی علیه جنگ و برای متوقف کردن آن در شهرهای مختلف دنیا دست به اعتراض و نارضایتی زدند. جنگ روسیه و اوکراین جنگی است در خدمت ارتجاع و ایجاد تفرقه و شکاف بین طبقه کارگر در هر دو کشور و هزینه این جنگ را مردم زحمتکش باید بپردازند که سودش به جیب جانیان سرمایه می‌رود و حاصل آن فقر و فلاکت و اثرات مخرب و زیانبار آن قربانیان جنگ را در بر خواهد گرفت. سرمایه داری برای برون رفت از بحران سرمایه که گریبانش را گرفته مجبور به دامن زدن و بروز جنگ بین کشورها یا گروه هایی است که وارد مناقشه شده‌اند.

راه حل نهایی به میدان آمدن سوسیالیستها است!!
ادامه این جنگ و پیامدهای ناشی از آن می‌تواند به کابوسی دیگر برای بشریت در قرن حاضر تبدیل شود. در جنگی که در میان است سوسیالیستها و کمونیستها باید سیاستهای راست و انسانی و عملی برای توده مردم و طبقه کارگر نه تنها در روسیه و اوکراین ‌بلکه در سطح جهان با تبلیغات بی طرفانه و با به میدان آوردن جبهه سوم علیه دو قطب ارتجاعی بدور از تبلیغات و شانتاژ و جنگ سردی رسانه‌های دست راستی در جهت منافع توده‌های کارگران برای متحد نمودن آنان با شعارهای سوسیالیستی علیه جنگ و سرمایه‌داری و ارائه نقشه عمل درست برای در اختیار گرفتن پرچم انقلاب سوسیالیستی و برون رفت و جلوگیری از فجایع بیشتر توده‌های تحت ستم و سوسیالیستها را در یک کمپ ضد جنگ و ضد سرمایه داری متحد کند و این کار و اقدامات انسانی تنها از عهده کمونیستها بر می آید.
نه به جنگ
زنده باد سوسیالیسم
هەژار علی پور
دوم مارس ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

هیچ چیز مقدسی وجود ندارد!

در چند روز گذشته در مدیای اجتماعی ویدیوی دست به دست می‌شود که در آن …