حزب کمونیست کارگری ایران:خبرهایی از جدال و مبارزه مداوم کارگران

جدال هرروزه ای میان بخشهای مختلف کارگران از یک طرف و کارفرمایان و حکومت اسلامی شان از طرف دیگر، جریان دارد. این جدال فضایی از همبستگی و اتحاد را در میان کارگران ایجاد کرده و بر کل فضای سیاسی سراسری جامعه نیز تاثیرات مهمی دارد. این همبستگی و اتحاد کارگری را باید به سکویی برای حرکتهای سراسری و همزمان کارگران برای پرداخت فوری دستمزدها و همچنین افزایش چندین برابر دستمزدها و سایر مطالباتشان تبدیل کرد.

 

در دو سه روز گذشته از جمله شاهد اعتراضات کارگران گروه ملی صنعت فولاد اهواز، نیشکر هفت تپه، پیمانکاران پالایشگاه آبادان، مناطق دکل ملی حفاری، سد سرنی میناب و همچین اولتیماتوم معلمان حق التدریسی بودیم. در این اعتراضات یک خواست مشترک کارگران پرداخت به موقع دستمزدها و طلبهایشان است.

 

گروه ملی صنعت فولاد اهواز:

کارگران گروه ملی صنعت فولاد اهواز روز ٣٠ بهمن برای دومین روز متوالی در مقابل دفتر مدیریت این مجتمع جمع شدند و با بستن درب ورودی کارخانه قدرتمندانه اعلام کردند که تا تسویه مطالباتشان اجازه تولید و ورود خروج کالا را نخواهند داد. ٤٠٠٠ کارگر این مجتمع علاوه بر عدم پرداخت دستمزدها، به عدم پرداخت حق بیمه خود به صندوق سازمان تامین اجتماعی و کاهش سرویس ایاب و ذهاب نیز اعتراض دارند.

 

نیشکر هفت تپه

از صبح روز ٣٠ بهمن همراه با تجمع بازنشستگان مجتمع هفت تپه مقابل این شرکت، کارگران بخشهای تولید شکر و مهندسی و تجهیزات مکانیکی نیز دست به اعتصاب زدند و در محل کار خود تحصن کردند. کارگران به عملی نشدن وعده پرداخت حقوقهایشان اعتراض دارند. کارگران بازنشسته ابتدا قصد خاموش کردن کوره کارخانه را داشتند اما بعد از دخالت درخشانی و حراست و وعده عملی شدن خواستها از این کار منصرف شدند. بازنشستگان هفت تپه به دلیل عدم پرداخت ٤ درصد سهم بیمه از طرف کارفرما، حقوقی از سازمان تامین اجتماعی دریافت نمیکنند. بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران با ادامه اعتراضات کارگران هفت تپه، مدیریت فورا شروع به پرداخت بخشی از حقوقها کرد.

 

شرکت واحد اتوبوسرانی

رانندگان شرکت واحد در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان از جمله عدم پرداخت تسهیلات بلاعوض مسکن، تصمیم گرفتند که روز یکشنبه ٦ اسفند چراغهای اتوبوسها را روشن کنند و این نشانه ای از شروع دوری از اعتراضات این رانندگان است.

 

پالایشگاه آبادان

روز شنبه ٢٨ بهمن ماه جمعی از کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود و شرایط برده وار کار در مناطق ویژه اقتصادی مقابل دفتر استغال منطقه آزاد اروند تجمع کردند. به اعتقاد این کارگران، به دلیل شرایط برده واری که در مقررات اشتغال این منطقه برای کارگران وضع شده است، کمتر کارگری شانس پیروزی در برابر کارفرمایان و پیمانکاران در محاکم کار ویژه این مناطق دارد.

 

اولتیماتوم معلمان حق التدریسی

صدها نفر از معلمان سراسر کشور در همان دقایق اولیه تشکیل کمپین پیگیری پرداخت حق التدریس ها با ثبت اسامی خود طی توماری به آموزش و پرورش اعلام کرده اند که از پایان بهمن ماه جاری در کلاسهای درس حاضر نخواهند شد. معلمان علاوه بر حق التدریس سال جاری، حق الزحمه امتحانات سال گذشته را نیز دریافت نکرده اند.

 

دکل ملی حفاری

کارگران دکل ملی حفاری به دلیل ده ماه حقوقهای پرداخت نشده دست به تجمع زدند و حقوقهای خود را طلب کردند.

 

سد سرنی میناب

روز ٢٨ بهمن کارگران سد سرنی میناب در اعتراض به عدم پرداخت ماهها حقوق برای چهارمین بار دست به اعتصاب زدند. مدیریت هربار وعده هایی میدهد و عمل نمیکند. کارگران سد سرنی شهرستان میناب از مهرماه تا کنون حق و حقوشان را دریافت نکرده اند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۹ فوریه ٢٠١٨

اینرا هم بخوانید

ادامه اعتراضات کارگران کاغذ پارس، مالباختگان رضایت خودرو، پرستاران

امروز پنجم اردیبهشت ماه بدنبال اعتراض متوالی کارگران کاغذ پارس علیه اخراج صد نفر از …