حزب کمونیست کارگری ایران‌:تداوم اعتراضات کارگری با شروع سال جدید. کارگران ایران پوپلین رشت همکاران اخراجی را به سر کار بازگرداندند. کارگران نیشکر هفت تپه مدیران را فراری دادند

 

از اولین روز شروع سال جدید، کارگران با ادامه اعتصابات و تجمعات اعتراضی خود اعلام کردند که وضعیت فلاکتبار اقتصادی، بیکاری، گرانی و حقوقهای چندبار زیر خط فقر را تحمل نخواهند کرد. اعتراضات با قدرت ادامه خواهد یافت.

 

– ۶ فروردین‌:

کارگران ایران پوپلین رشت همکاران اخراجی خود را به کار باز میگردانند

کارگران ایران پوپلین رشت با دو روز تجمع اعتراضی موفق شدند ٤ همکار اخراجی خود را به سر کار بازگردانند. ۴ نماینده کارگران در جریان اعتراض بخاطر دستمزدهای پرداخت نشده اخراج شده بودند که با تجمع اعتراضی کارگران در روزهای ۵ و ٦ فروردین، کارفرما مجبور شد آنها را به کار بازگرداند.

موضوع دیگر اعتراض کارگران ایران پوبلین تعویق پرداخت ٣ ماه دستمزدشان است. علاوه بر دستمزدهای معوقه، کارگران این کارخانه با مشکل قراردادهای موقت روبرو هستند. به گفته کارگران آنها قبلا با قراردادهای موقت سه‌ ماهه استخدام می‌شدند اما اکنون قراردادهای آنها به یک ماه رسیده  ‌است. لازم به توضیح است که قبلا ۲۲۰۰ کارگر در کارخانه ایران پوپلین کار می‌کردند، اما امروز تعداد کارگران شاغل به ۳۱۴ نفر رسیده است.

 

– ٧ فروردین:

اعتصاب قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه
روز ٧ فروردین تمام بخش های کشاوری نیشکر دست از کار کشیدند و خواهان پیگیری خواستهای خود شدند. این حرکت اعتراضی در پی عدم پرداخت مطالبات و واگذاری زمینهای کشاورزی به محصولگرا (پیمانکاری) صورت گرفت. بنا بر خبرها با واگذاری زمین های کشاورزی به پیمانکار تمامی کارگران اقبالی و روزمزدی در اردیبهشت ماه، اخراج خواهند شد. در حرکت اعتراضی هفتم فروردین، کارگران در محوطه شرکت تجمع کردند و با سر دادن شعاره اعتراضشان را اعلام کردند. کارگران تمام بخش های کشاورزی نیشکر به سمت بازار هفت تپه حرکت کرده و با شعار “کارگر هفت تپه، گرسنه ایم گرسنه” دست به راهپیمایی زدند. کارگران در مسیر حرکتشان بنر نصب شده از طرف کارفرما برای تبریک سال نو را آتش زدند.

کارگران نیشکر هفت تپه در آخرین روزهای سال ٩٦بابت عدم تحقق وعده های داده شده اعتراضاتی داشتند که در نتیجه آن مقرر شد تمامی شکرهای تولید شده در انبار دپو شود و پول فروش آن جهت پرداخت مطالبات کارگران هزینه شود. متعاقب این تصمیم کارگران در این مدت از بارگیری شکر جلوگیری کردند و نگذاشتند شکر از شرکت خارج شود. در این مدت بخشی از کارگران حقوق بهمن ماه را دریافت کردند. کارگران دستمزد اسفند و عیدی آخر سال خود را نیز طلب دارند. خواست فوری کارگران، عدم حضور محصولگرا و باز شدن سهمیه آب جهت آبیاری و پرداخت حقوق ها و مطالباتشان است.

 

٨ فروردین: کارگران نیشکر به کوی مدیران هجوم بردند و آنها را فراری دادند

روز ۸ فروردین‌ در دومین روز اعتصاب، کارگران بخش کشاورزی شرکت نیشکر در محوطه کارخانه تجمع کرده و سپس کارگران قسمت های مختلف نیشکر به آنان پیوستند و بطرف کوی ایلام که محله مسکونی مهندسین شرکت است به راه افتادند. کارگران در بدو ورود با حراست شهرک درگیر شدند و پس از عبور از حراست به سمت منازل مسکونی مدیران شرکت، رستمی و اسد بیگی، حرکت کردند. در اینجا نیروی بادیگارد مدیران با کارگران درگیر شد و یکی از آنان که توسط کارگران شناسایی شد، شروع به تیراندازی کرد، اما کارگران عقب ننشستند و با نیروی باریگاد مدیران درگیر شدند و به سمت منازل مدیران هجوم آوردند که باعث فرار آنها و مسئولین کوی ایلام شدند. لازم به توضیح است که کارگران قصد داشتند جاده ترانزیتی اندیمشک اهواز را اشغال کنند که بدلیل تصادف دو ماشین کارگران و زخمی شدن برخی از آنها، به شرکت برگشتند و به اعتصاب ادامه دادند. شب گذشته نیز مدیریت با همکاری نیروی انتظامی قصد بارگیری شکر موجود در انبار شرکت را داشت که با تجمع بموقع کارگران در مقابل انبار شکر و درگیرشدنشان با نیروهای اعزام شده، جلو بارگیری کیسه های شکر را گرفتند.

 

در هفت تپه در واقع جنگی میان کارگران و خانواده هایشان و مدیران شرکت و نیروهای سرکوب و ارگانهای دولتی جریان دارد. کارگران مدتها است درگیر مبارزه سرسختانه ای هستند تا جلو اخراج همکاران خود را بگیرند و دستمزدهای بالاکشیده شده خود توسط مدیران را نقد کنند. کارگران هفت تپه نمونه ای از اتحاد، عزم و اراده و کاردانی را به نمایش گذاشته اند. در مواردی خانواده های کارگران نیشکر فعالانه به میدان آمده اند و حتی جاده را اشغال کرده اند. چند هزار کارگر نیشکر و خانواده های آنها میتوانند مبارزات خود را به موفقیت کامل برسانند. خانواده های کارگران باید فعالانه سازمان یابند، مجامع عمومی کارگران برای همفکری و تصمیم گیری مشترک مرتب برگزار شود، کارگران از سندیکای خود و رهبران خود قاطعانه حمایت کنند و جلو هر نوع تفرقه و به انحراف کشانده شدن مباررزه خود را بگیرند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ فروردین ۱۳۹۷، ۲۸ مارس ۲۰۱۷

 

اینرا هم بخوانید

بیانیه کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران در خصوص گسترده کردن مبارزه علیه حجاب و عفاف

زنان مبارز و انقلابی کردستان! جواب ما علیه قانون حجاب و عفاف،، بی حجابی همگانی …