حزب کمونیست کارگری: سوت آغاز اعتصاب در میان کارگران پیمانی نفت به صدا در آمد

اخبار نفت

بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت امروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای پیمانی شاغل در شرکت فرجود ( پیمانکاری منوچهر موسوی ) در سایت یک پتروشیمی بوشهر در عسلویه جاده پارسیان به کنگان دست از کار کشیدند و با ترک کارگاه به خوابگاهها بازگشتند. در این روز همچنین کارگران داربست‌بند پیمانکاری علیخانی شاغل در پتروشیمی کیان واقع در عسلویه دست به اعتصاب زدند.

شورا ی سازماندهی قبلا نیز از اینکه کارگران پیمانی پروژه ای نفت برای پیگیری مطالباتشان و در اعتراض به تعرض هر روزه به زندگی و معیشت خود به استقبال اعتصاب سراسری برای روز پنجم اردیبهشت میروند، خبر داده بود. از جمله بنا بر اخبار منتشر شده در کانال تلگرامی آن در پی این تصمیم، کارگران در پالایشگاه اصفهان، فازهای گازی عسلویه و پتروشیمی بوشهر واقع در میانه شهرهای عسلویه و کنگان) به استقبال اعتصاب رفته و با اعلام اعتصاب عزم راسخ خود را جهت پیگیری مطالباتشان به پیمانکاران مفتخور نشان دادند. بر اساس خبر، شیفت کاری بیست روز کار و ده روز استراحت و افزایش حقوقها در سطوح اعلام شده خود کارگران پیمانی، از جمله مطالبات فوری این کارگران است و بر اینکه حقوقها باید متناسب با نرخ واقعی هزینه های زندگی و افزایش هر روزه آن افزایش یابد و مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۶ میلیون باشد، تاکید دارند. همچنین پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و تهدید کارگرن معترض و نیز شرایط کاری و زیستی اسفناک در مراکز نفتی از جمله موضوعات دیگر مورد اعتراض آنهاست. یک خواست فوری کارگران بهبود قابل قبول خوابگاهها، غذاخوریها و وضع غذا در کمپ ها می باشد.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی در بیانیه خبری خود اعلام کرده است که این کارگرن همچون معلمان و بازنشستگان بر خواستهایی چون درمان رایگان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن به عنوان حقوق پایه ای همه کارگران و همه مردم و خاتمه دادن به پرونده سازیهای امنیتی تاکید دارند و خواستار آزادی کارگران زندانی، معلمان زندانی و همه زندانیان سیاسی هستند.

این شورا در بیانیه خود با تاکید بر دو خواست اساسی کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی در مراکز نفتی و برای پیگیری مطالبات خود، چنین اعلام کرده است: ” همراه با معلمان عزیز به استقبال روز جهانی کارگر میرویم. اول ماه مه روز همه ما کارگران و همه مردم درد کشیده از بردگی و استثمار است. همه با هم این روز را گرامی بداریم”.

حدود یکصدهزار نفر از کارگران پروژه‌ای نفت تابستان گذشته دست به اعتصابی ۳ ماهه زدند. برخی از شرکت‌ها خواسته‌های کارگران را بی‌جواب گذاشتند و برخی نیز بخشی از مطالبات آنها را اجر کردند. یک اعتراض کارگران پیمانی نفت به خلف وعده های داده شده است.

گفتنی است که روز ۴ اردیبهشت کارکنان نوبت‌کار زیرمجموعه شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب نیز بنا برفراخوان قبلی در اعتراض به شیفت کاری خود دست به تجمع زدند. کارگران و کارمندان نوبت‌کار زیرمجموعه این شرکت که در بخش عملیات و‌ بهره‌برداری شرکت‌های کارون و مارون، مسجد سلیمان و آغاجاری مشغول به کار هستند خواست آنها تثبیت و استمرار شیفت ۱۲ ساعته و نوبت‌کار ۴ روز کار و ۴ روز استراحت است. به گفته این کارگران تعداد زیاد سفرها و مسافت طولانی در جاده‌های پرخطر برای عزیمت به محل کار، یکی از دلایل مخالفت آنان با شیفت‌های ۸ ساعته است. ضمن اینکه مزد کمتری نیز به آنها پرداخت میشود. پس از چند نوبت اعتراض این کارکنان و زیر فشار آنها شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اعلام کرده است که کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل داده است اما پرسنل نوبت‌کار خواستار اجرای فوری تثبیت شیفت ۱۲ ساعته هستند.

این چنین است که استارت اعتصاب سراسری نفت آنهم در آستانه روز جهانی کارگر زده شده ست و اعتراضات در مراکز نفتی گسترده است. اعتراضات کارگران نفت در کنار اعتراضات قدرتمند معلمان، بازنشستگان و بخش های مختلف جامعه تاثیر خود را بر فضای سیاسی جامعه و فضای روز جهانی کارگر میگذارد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۴ آپریل ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

واگذاری باغ ازگل به کاظم صدیقی در دوره شهرداری احمدی نژاد

وب سایت اکوایران نوشت: بررسی گزارش تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران که در …