خود کرده را تدبیر نیست

انترناسیونال 776

محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق چند روز پیش در نشستی با نمایندگان ادوار مجلس پانزدهم، دیدار و صحبتی  داشت.او در این ملاقات صحبتها و راهکارهایی برای ” برون رفت از وضعیت فعلی ” ارائه داده است. رئیس جمهور دولتهای هفتم و هشتم و رهبر اصلاح طلبان دولتی درعین حال درهمین جلسه از مردم “عذرخواهی” کرده که بقول خودش نتوانسته اند بهتر از این به مردم خدمت کنند.اما همین آقای خاتمی درعین حال فراموش نکرده است که بگوید: “با تمام وجود از نظام جمهوری اسلامی و برای پیشبرد اصلاحات دفاع می کند”.

بنظر میرسد که گویا آقای خاتمی فراموش کرده است که بگوید؛ خود و دیگراصلاح طلبان دولتی بعلاوه هاشمی رفسنجانی نزدیک به نیمی از عمر سیاه و ننگین ٤٠ ساله جمهوری اسلامی را در حاکمیت بوده اند و بقیه اش هم در پیکره وبدنه نظام و از سیاست گذاران و سرکردگان این نظام همچون امروز که اشاره دارد از حافظان این نظم جهنمی و این توحش افسار گسیخته بوده است.آقای خاتمی در عین حال با ریاکاری خودش را به کوچه علی چپ میزند و گویا نفهمیده که مردم از کل نظام و از جمله از اصلاح طلبان دولتی، چه شناخته شده و کهنه کار و چه ناشناخته و تازه کار؛ و با حضورشان درخیابان عبور کرده اند.

الان ماهها است که شعار “اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا” یکی از شعارهای هرروزه مردم در اعتراضات و تظاهرات است. آقای خاتمی بنظرمی آید ضرب المثل قدیمی فارسی را هم که میگوید: “آزموده را آزمون خطاست” فراموش کرده است. هر چند ایشان مدتی هم درراس پروژه “گفتگوی تمدن ها” قرارداشت و قرار بود که در مدت زمامدارای شان پیام آور آشتی تمدن های شرق و غرب باشد. که بتدریج حنای این قبیل پروژه ها هم طی مبارزه مردم رنگ باخت و اقای خاتمی به ته صف رانده شد.

بهرحال این خاصیت همه نظام های ارتجاعی و ضد مردمی است که با آمدن مردم معترض به خیابان و آغاز ریزش و فروپاشی سیستم، دستگاه شروع میکنند که از مهره های ابزاری و سوخته و نیمه سوخته خود استفاده کنند و وقت بخرند و به عمرننگین خود ادامه بدهند. صحبت های اخیر محمد خاتمی و امثالهم در این چهارچوب قابل توضیح است.

و گرنه مردم با تمام قدرت جمهوری اسلامی را با اصلاح طلبان و بی اصلاح طلبان بزیر خواهند کشید و طومار چهل سال جنایت و وحشیگری را خاتمه خواهند داد. خوشبختانه این پروسه در حال کلید خوردن است.

اینرا هم بخوانید

بحران کرونا و روی آوری به تشکل های کارگری

این روزها شاهد پدیده های استثنایی و درعین حال جالبی هستیم که فی نفسه و …