دختر آبی و جایگاه اش در جنبش زنان

دختر بچه ۵ ساله ای اشکریزان با پدرش دارند از استادیوم فوتبال دور میشوند. مامورین بخاطر دختر بودنش اجازه ندادند به داخل استادیوم تبریز وارد شوند البته چیز تازه ای برای مردم نیست و همیشه حقوق زنان پایمال شده.( این مکالمه به زبان ترکی می باشد و ویدیوی آن در سطح وسیعی منتشر شده است.)

دختر همراه با گریه:  چه زمانی اجازه میدن؟

پدر: گریه نکن بابا هیچ زمانی اجازه نمیدن

دختر: بابا بهش بگو چه سنی اجازه میدن بگو…

پدر: هیچ سنی اجازه نمیدن بابا

دختر اشک ریزان: چه زمانی مثلان یازده سالگی، دوازده سالگی، سیزده سالگی یا چهارده سالگی رااجازه میدهند؟

پدر: هیچ سنی را اجازه نمیدن

فاجعه خود سوزی سحر خدایاری بیان گویای شرایط غیرانسانی زنان در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی است. این شرایط را حتی کودکان هم احساس می کنند و به آن معترضند. ویدئوی کوتاهی که از گفتگوی یک دختر ۵ ساله و پدرش در فضای مجازی پخش شده بخوبی این را نشان می دهد

مرگ سحر و تاثیراتش در جامعه

در ایران بنا به گزارشات در طول یکسال گذشته حدود صد هزار نفر اقدام به خودکشی کرده اند. در این میان اما خودکشی سحر خدایاری در آستانه روز جهانی پیشگیری از خود کشی بیشتر از همه در سطح جامعه و حتی خارج از ایران مطرح شد.

ایران تنها کشوری است که ورود زنان به ورزشگاهها ممنوع است. سحر فقط میخواست به استادیوم برود و بازی تیم مورد علاقه اش را ببیند ولی بخاطرش بازداشت شد و بعد حکم ۶ ماه را بهش دادند. سحر خدایاری اسفند ۱۳۹۷ هنگامی که تلاش می‌کرد با لباس پسرانه و برای تماشای بازی آبی‌پوشان استقلال و تیم العین امارات وارد ورزشگاه آزادی تهران شود توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شد.

او چندی پیش، بعد از آزادی از زندان و پس از مراجعه به دادگاه انقلاب مقابل ساختمان دادگاه خودسوزی کرد و ۱۸ شهریور بر اثر شدت سوختگی در بیمارستان مطهری تهران درگذشت.

خودکشی او اعتراض به این حکم غیرانسانی بود. از طرف دیگر باید پرسید که در دوران بازداشت چقدر مورد توهین و تحقیر قرار گرفت که خودسوزی را به رفتن به زندان و شکنجه گاه های رژیم، ترجیح داد. سحر در واقع به قتل رسید و قاتلش هم جمهوری اسلامی است که زنان را از همه حق و حقوقی انسانی محروم کرده. سحر در اعتراض به آپارتاید جنسی و ضد زن خودکشی کرد او صدای فریاد و اعتراض زنان ایران شد که با مرگ خودش توجه همه دنیا را به مسیله زنان در ایران جلب کرد. دنیا صدای سحر را شنید.

خود سوزی سحر واکنش های بسیاری در ایران ایجاد کرد. و گروههای مختلف مردم از جمله چهره های معروف جامعه ورزشی ایران به حمایت از رفع تبعیض جنسیتی و اجازه حضور زنان در استادیومهای فوتبال پرداختند.

اعتراض به تبعیض جنسیتی و قوانین ضد زن در جمهوری اسلامی ۴۰ سال سابقه دارد و بطور مدام بیشتر میشود. مرگ سحر خدایاری تلنگری شد تا این اعتراضات بالا بگیره و صداها تبدیل به فریاد بشه. بحث درباره تبعیض جنسیتی که در جمهوری اسلامی تابو بود حالا به موضوع صحبت همگانی تبدیل شده. بحثهای زیادی در مدیای اجتماعی در این رابطه در جریان است. حتی رسانه های مجاز در ایران هم در این باره صحبت میکنند و خودسوزی سحر و مسئله تبعیض جنسیتی در ایران در بسیاری از رسانه های معتبر بین المللی مطرح شده است. شخصیت های ورزشی و غیره  به این واقعه عکس العمل نشان داده اند. موجی از خشم علیه قوانین ضد زن اسلامی و بویژه علیه ممنوعیت حضور زنان در استودیوم ها براه افتاده است. ابراز نفرت از قوانین ضد زن و همبستگی با زنان ایران از گوشه و کنار جهان، از سوی شخصیت های ورزشی زن از سوئد و اسپانیا و غیره تا تماشاگران بازی فوتبال ایران- هنگ کنگ فقط گوشه ای از این نفرت و اعلام همبستگی را نشان میدهد.

آپارتاید جنسیتی باید در هم شکسته شود. در استادیوم های ورزشی چه در ایران و در خارج از ایران هزاران نفر با بهمراه داشتن دستبندها و تی شرت های آبی یاد سحر یا دختر آبی را گرامی داشتند.

در سطح جهانی هم خودسوزی سحر یا دختر آبی موجب واکنش های گسترده ای علیه سیاست های ضد زن جمهوری اسلامی شد. تراژدی مرگ سحر افکار عمومی را در سطح جهان بار دیگر متوجه توحش جمهوری اسلامی نسبت به زنان کرد. در داخل ایران می توان گفت نیروهای بیشتری به مبارزه علیه آپارتاید جنسی و قوانین ضد زن پیوستند. مبارزه علیه قوانین ارتجاعی اسلامی و آپارتاید جنسیتی در داخل با جلب حمایت بین المللی میتواند ضربات کارسازی را بر ستون های حکومت ضد زن وارد کند و کمک کند تا زودتر کل بساط ارتجاع حاکم اسلامی از جامعه جارو شود.

حکومت اسلامی سراسیمه دستگاه تبلیغاتی، اطلاعاتی، قضایی و امنیتی خود را برای کنترل و پس زدن این موج بکار گرفته است و از ارسال پیامک به روزنامه ها و برحذر داشتن آنها به پرداختن به این موضوع، تا داستان سرایی در باره علت مرگ سحر و نمایشات تلویزیونی و غیره به مقابله برخاسته است. چرا که ‏مراسم هفتم ‎ سحر خدایاری در قم، شهر محل سکونت و دفن او برگزار نشد و قرار شد این مراسم در روستای سلم در شهرستان کیار واقع در ۴۲ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال وبختیاری برگزار شود. گمانه زنی‌ها حاکی از تهدید خانواده سحر توسط نیروهای امنیتی و نگرانی از حضور جمعیت در این مراسم بود. 

دریک برنامه امنیتی، مستندی تحت عنوان دروغ سحر آبی پخش شد که طبق معمول همیشه با تهدید و تحت فشار گذاشتن برای اعتراف گیری، از پدر سحر اعتراف اجباری گرفته میشود.

مرگ سحر سند محکومیت حکومت اسلامی ایران است. ایران تنها کشوری در جهان است که درب استادیوم های ورزشی آن بروی زنان بسته است. سحر قربانی تبعیض جنسیتی شد. این قانون ارتجاعی و عقب مانده و تبعیض آمیز باید ملغی شود. فیفا که هر بار با انتقادات نیم بند خود التیماتوم های توخالی به جمهوری اسلامی داده است اینبار اعلام کرده است که هیئتی را برای بررسی حضور زنان در استادیوم ها به ایران خواهد فرستاد. بررسی دیگر معنایی ندارد، فیفا و سایر تشکلهای بین المللی در این مورد باید تحت بیشترین فشارها برای مقابله با قوانین ضد زن جمهوری اسلامی و عکس العمل در مقابل آن قرار داده شوند. باید فشار زیادی  به فیفا آورد که با جدیت و قاطعیت عکس العمل نشان بدهد و در صورت ادامه منع ورود زنان به استادیوم‌ها باید جمهوری اسلامی را تحریم کرد. باید به خود جمهوری اسلامی هم فشار آورد. از سوی دیگر در اجتماعات مختلف بویژه مناسبت های ورزشی باید صدای اعتراضات بالا بگیرد. حضورمردان بهمراه زنان برای شکستن درب ممنوعیت ورود زنان به استادیوم ها مهم است. مردان باید در ورزشگاهها بر علیه آپارتاید جنسی اعتراض کنند و متحد با خانمها مقابل در استادیومها تظاهرات کنند و خواهان لغو جداسازیها و تمام قوانین ضد زن جمهوری اسلامی بشوند.

بلافاصله بعد از جانباختن سحر خدایاری زن جوان طرفدار تیم استقلال که بعد از خودسوزی به دختر آبی مشهور شد، خشم عمومی فوران کرد و بموازات آن موج حمایتهای وسیع از حق ورود زنان به استادیومها فضای سیاسی را تکان داد.

بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران به پیشنهاد کاپیتان تیم وریا غفوری، روز یک‌شنبه ۲۴ شهریور قبل از آغاز بازی مقابل تیم نفت مسجد سلیمان برای گرامی ‌داشت یاد سحر خدایاری تی‌شرتی مشکی روی پیراهن ورزشی خود به تن کردند که روی آن عبارت “دختر آبی” به زبان‌های فارسی و انگلیسی به چشم می‌خورد.

به یاد و احترام دختر آبی تیم استقلال و پرسپولیس در شروع تمرینات خود، یک دقیقه سکوت کردند.

زینب صحافی، زن جوان طرفدار پرسپولیس که بارها با ریسک و با گریم مردانه به ورزشگاه رفته است و به یکی از دختران آزادی مشهور است، در پیامهای ویدئویی تاسف خود را از جانباختن دختر آبی اعلام کرد و در اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به استادیومها در پیام تصویری اعلام کرد: “تحریم ورزشگاه روش مناسبی برای باز کردن در ورزشگاه به روی زنان نیست”. این فعال عرصه حق ورود زنان به استادیومها از مردان خواست که با تعداد بالا با همسر، خواهر و مادرشان به استادیوم بروند و بگویند ما با هم می‌خواهیم بازی را ببینیم و اگر راه ندادند، آن وقت وارد استادیوم نشوند و با تجمع در مقابل دربهای استادیوم از مطالبه‌ی ورود زنان به ورزشگاه حمایت کنند. 

تعدادی از هنرمندان در اعتراض به ممنوعیت ها و محدودیتها در اکانتهای شخصی خود در شبکه ها اجتماعی واکنش نشان دادند.

خودسوزی و مرگ سحر خدایاری بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج ایران داشته و بار دیگر به بحث و مناقشه در مورد ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در جمهوری اسلامی دامن زده است.

سایت خبری آقتاب‌نیوز در گزارشی نوشت که صدا و سیمای جمهوری اسلامی گرامی‌داشت یاد سحر خدایاری توسط بازیکنان تیم استقلال را سانسور کرده و پخش زنده بازی این تیم را مقابل نفت مسجد سلیمان با تاخیر انجام پخش کرده تا بینندگان صحنه قرارگرفتن بازیکنان مقابل دوربین خبرنگاران را نبینند.

با این همه، این حرکت بازیکنان استقلال و سرودخوانی تیم باشگاه داماش به یاد سحر خدایاری در ورزشگاه رشت، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

تیم داماش گیلان در ورزشگاه رشت در این سرود نه تنها یاد “دختر آبی ایران” را گرامی داشتند که اعتراض خود به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را نیز بیان کردند:

“تموم عالم بدونن، همه‌مون عین هم هستیم،

مرد و زن فرقی نداره، عاشقای فوتبال هستیم…

 دختر آبی ایران، شده اسم تو جاویدان،

خالیه سکوی فوتبال، از زنان پاک ایران”.

 این مردان برابری طلب نشان دادند که یاد سحر خدایاری دختر آبی ایران جاودانه میماند و ندای آزادیخواهی زنان ایران در استادیومها رساتر میشود.

گرامی‌داشت یاد “دختر آبی” در خارج از ایران

درگذشت “دختر آبی” بازتابی گسترده در جهان داشته است. شماری از دست‌اندرکاران جهان ورزش از فیفا خواسته‌اند در ارتباط با رفع محدودیت‌های ناظر بر حضور زنان در استادیوم‌‌ها در ایران اقدام کند. فیفا هیاتی را به ایران می‌فرستد. موضوع بر سر حضور زنان در دیدارهای مقدماتی جام جهانی است که در ماه اکتبر آغاز می‌شود. این خبر را مسئولان فیفا به خبرنگار خبرگزاری فرانسه اطلاع داده‌اند.

این افراد و نهادها از فدراسیون جهانی فوتبال خواسته‌اند تا در صورت ادامه منع ورود زنان به استادیوم‌ها تیم ملی فوتبال ایران را از حضور در رقابت‌ها محروم کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در همین رابطه تاکید کرده است که منع ورود زنان به استادیوم‌ها نقض آشکار مقررات و موازین فدراسیون جهانی فوتبال است و از این رو، فیفا موظف است برای رفع این محدودیت اقدام کند.

جیانی اینفانتینو، رئيس فیفا پیش از آن از مسئولان حکومت ایران خواسته بود تا در زمینه رفع این محدودیت گام‌های مشخصی بردارند و به زنان اجازه ورود به استادیوم‌ها را بدهند.

درخواست از فیفا

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارش مشابهی از منچستر خبر از افزایش فشار بر فیفا داده است. آرش سبحانی، خواننده نام‌آشنا ایرانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رویترز خواستار اقدام فیفا در رابطه با رفع محدودیت حضور زنان در استادیوم‌ها شده است.

سبحانی گفته است که فیفا باید مادام ایکه این محدودیت رفع نشده است، ایران را از حضور در رقابت‌های جهانی محروم کند.

یسپر مولر، رئيس اتحادیه فوتبال دانمارک نیز خواستار مجازات مسئولان ایران در رابطه با منع حضور زنان در استادیوم‌ها شده است.

از سوی دیگر کرگ فوستر، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال استرالیا و یکی از فعالان حقوق بشر نیز گفته است که فیفا باید به موازین و مقررات خود در این رابطه عمل کند.

واکنش فوتبالیست‌ها

برخی از فوتبالیست‌های مشهور نیز به خودسوزی سحرخدایاری که می‌خواست بازی تیم مورد علاقه‌اش را به صورت زنده تماشا کند واکنش نشان داده‌اند. علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران در صفحه اینستاگرامش رفتن به استادیوم را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرد. این پست علی کریمی تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار بار لایک خورده است.

مسعود شجاعی کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز پس از برد تیم فوتبال ایران در مقابل هنگ‌کنگ در روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور در صفحه اینستاگرامش نوشت: «امروز تلخ‌ترین و غم‌انگیزترین برد تیم ملی بود. ما دو تا گل زدیم و بازی رو تو زمین بردیم ولی برنده نشدیم، باختیم چونکه دیگه سحر نبود. شرم بر من که نتونستم کاری کنم و ننگ بر کسانی که بدیهی‌ترین حق سحر و سحرها را گرفتند».

یاسمن آریانی و منیره عربشاهی از معترضین به حجاب اجباری از زندان اوین درباره دختر آبی “دریغ که انسانی مجبور شود صدایش را به بهای جانش به گوش ما برساند و درد این است که آنان که خواب و خاموشی و تاریکی را ترجیح می‌دهند به دروغ، این ایثار را به انکار عقل و اراده او تنزل می‌دهند و منکر این هستند که برایش مجازات و محکومیت تدارک دیده بودند.” یاسمن آریانی و منیره عربشاهی در بخشی از پیام خود با اشاره به وضعیت صدور احکام برای فعالان حوزه زنان تاکید کردند: “حال که بازار انکار داغ است، صرفا برای روشنگری اعلام می‌کنیم که در بخشی از حکم ناروای ما نیز در توصیف متهمین آمده است خواهان آزادی ورود زنان به استادیوم ورزش همراه با مردان.”

تعدادی از تماشاگران هنگ‌کنگی پلاکاردهایی با شعارهای “برای آزادی می‌جنگیم، کنار مردم ایران می‌ایستیم” در ابراز همدردی با مرگ “دختر آبی” و حمایت از ورود زنان ایرانی به ورزشگاه در دست داشتند.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار ورود زنان ایرانی به استادیومهای ورزشی شد.

عمر مومنی، مشهورترین كاريكاتوريست ورزشی جهان برای مرگ سحر خدایاری ، دختر آبى طرحی کشید و از عدم حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران انتقاد کرد.

کوزواره اصلانی بازیکن مهاجم تیم ملی فوتبال زنان سوئد، نسبت به مرگ سحر خدایاری واکنش نشان داد و گفت: “فیفا، الان وقت آن رسیده است که شما اقدامی کنید. ما باید زنان ایران را در مبارزه علیه آپارتاید  جنسی کمک کنیم. مسئله بر سر حقوق انسانی است”

مکدالنا اریکسون بازیکن زن شماره ۶ فوتبال سوئد، ضمن وحشتناک خواندن جانباختن سحر خدایاری از فیفا و دیگر سازمانهای بین المللی که امتیاز و قدرت دارند خواست کاری کنند تا این وضع متوقف شود. 

خبر جانباختن سحر خدایاری دختر آبی در رسانه های بین المللی از جمله سی ان ان، گاردین و بیلد منتشر شد. 

باشگاه بارسلونا با انتشار تصویری از سحر خدایاری در بیمارستان ابراز هم‌دردی کرد نوشت: “فوتبال ورزشی برای همه است. مرد و زن باید از تماشای آن در استادیوم و در کنار هم لذت ببرند.”

گرامی‌داشت یاد سحر خدایاری در سطح بین‌المللی نیز بسیار گسترده بود. همزمان با بازی تیم‌های استقلال و نفت در ورزشگاه آزادی تهران، بازیکنان تیم زنان “آ اس رم” پیش از بازی افتتاحیه لیگ فوتبال ایتالیا مقابل تیم “آ ث میلان” به یاد و احترام “دختر آبی” بازوبندهایی به رنگ آبی به بازوی خود بستند.

۲۲ شهریور شماری از تماشاگران در استادیوم فدراسیون فوتبال افغانستان در کابل با درست گرفتن پلاکارهایی که عبارت “هشتگ دختر آبی” روی آن به چشم می‌خورد و با سردادن شعار، با زنان ایرانی و خانواده سحر خدایاری ابراز همدردی و همبستگی کردند.

پوگبا بازیکن منچستریونایتد در واکنش به مرگ سحر خدایاری، با خانواده و دوستان سحر اعلام همبستگی کرد.

اعضای تیم فوتبال زنان نروژ با در دست گرفتن پوسترهای آبی یاد سحر خدایاری، دختر آبی را گرامی داشتند.

بازیکنان تیم فوتبال زنان کلن در بازی خود در برابر توربین پوتسدام با مچ بند آبی به یاد سحر دختر آبی به میدان رفتند.

هواداران باشگاه ‎وردربرمن آلمان بنرهایی را با خود به ورزشگاه بردند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «نه به ممنوعیت جنسیتی در ورزشگاه‌ها»، «هواداری، حقوق بشر است» و «به یاد ‎ سحر خدایاری ».

هدویگ لیندال، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان سوئد نیز در صفحه اینستاگرامش با اشتراک گذاشتن یک عکس نوشته: «این عکس متعلق به زمانی است که ما در مقابل تیم ایران، در اولین دیدار دوستانه‌‌شان در اروپا بازی کردیم. گامی مهم برای این زنان و برای دختران و زنان مظلوم در سراسر جهان».

این بازیکن سوئدی ادامه داده: «من این عکس را به یاد دختر آبی سحر خدایاری به اشتراک می‌گذارم که می‌خواست بازی تیم مورد علاقه‌اش را تماشا کند، دستگیر و به شش ماه زندان محکوم شد. او در حرکتی اعتراضی خودسوزی کرد و امروز جان سپرد».

هدویگ لیندال در پایان پست اینستاگرامی‌اش خطاب به فدراسیون بین‌المللی فوتبال نوشته است: «فیفا! این درست نیست».

باشگاه آسه رم نیز پس از مرگ سحر خدایاری لوگوی خود را که زرد و قرمز است به زرد و آبی تغییر داد و در توییتر فارسی خود با هشتگ “سحر” نوشت: «اکنون وقت آن رسیده که زنان و مردان در ایران در کنار هم از تماشای فوتبال در استادیوم لذت ببرند».

آتش “دختر آبی”‌ به خارج از کشور زبانه کشید

کسی فکر نمی‌کرد زمان ممنوعیت حضور زنان ایران در ورزشگاه‌ها هشتگی به نام “بلوگرل” پدید بیاورد. طرفداران فوتبال در سراسر جهان با این هشتگ به سوگ دختری نشسته‌اند که روزی “با عشق تیم استقلال به ورزشگاه آزادی رفته بود”.

کریستوف بکر از هیأت تحریریه ورزشی روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” واکنش فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به مرگ سحر را توییت کرده است.

صفحه‌ای با نام کاربری FLAF در توییتر که به دست هواداران فوتبال اداره می‌شود در واکنش به مرگ سحر موقعیت زنانی که در ایران می‌خواهند بازی فوتبال را از نزدیک ببینند “مأیوس‌کننده” خوانده است. در این صفحه نوشته شده که مرگ “دختر آبی” فراخوانی برای تحریم دیدار بازی‌های فوتبال در ایران تا زمانی که زنان نیز اجازه ورود یابند را پدید آورده است.

رائول کالواپالا از هیأت تحریریه “یو‌ آو نیوز” در توییتی می‌پرسد: «جرم او چه بود؟ این که طرفدار فوتبال است؟» او این که فیفا ایران را با این ممنوعیت “قرون وسطایی” هنوز از حضور در همه رقابت‌های بین‌المللی منع نکرده “مایه تعجب” می‌داند.

خبر بیش از آن تکان‌دهنده بود که به رسانه‌های بین‌المللی راه نیابد. از شبکه‌های خبری “سی‌ان‌ان” و “بی‌بی‌سی” گرفته تا روزنامه‌های “واشنگتن‌پست”، “گاردین” و خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز و فرانسه همه از این موضوع گزارش داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که در گزارش‌های مجزا به تفصیل به این ماجرا پرداخته در توییتر خلاصه‌ای از ماجرای سحر را روایت کرده و آورده که او برای مشاهده بازی فوتبال تیم مورد علاقه‌اش خود را به شکل مردها درآورده بود.

رسانه های آلمانی همه این خبر را منعکس کردند. از جمله: روزنامه اشپیگل، روزنامه بیلد و نشریه عما که یک نشریه معتبر فمینیستی آلمانی است، همه در این مورد نوشتند.

بخش‌های آلمانی و انگلیسی‌ دویچه وله نیز به سحر پرداخته‌اند.

“دویچلندفونک اشپورت” در توییتی از ماجرای “این زن جوان” که در “حرکتی اعتراضی” خود را به دست شعله‌های آتش سپرد سخن گفته است.

“دی ناخریشتن” نیز نوشت: «او خود را به آتش کشید، چون تهدیدش کردند، به دلیل نقض ممنوعیت ورود به ورزشگاه به زندان می‌رود.»

حمایت طرفداران تراکتور سازی تبریزاز زنان توسط خواندن سرود برابری زن و مرد به زبان ترکی با صدای بلند در استادیوم سهند روز شنبه ۳۰ شهریور.

آنام، باجیم، حیات یولداشیم

قادینسین، قادین

ارککله قادین، بیردیر، قارداشدیر

میداندا اولماق، حاقیندیر، حاقین

تورک قادینی، قالخ، تورک قادینی، آل حاقینی

ترجمه فارسی:
مادرم، خواهرم و رفیق زندگیم، همسرم
مرد و زن با هم برابر هستند
حضور در تمامی میادین حق طبیعی تو است
برخیز، برخیز و حقوق خود را بستان

اروز یکشنبه ۳۱ شهریورماه ۹۸، تعدادی از تماشاگران حاضر در استادیوم آزادی، پیش از شروع بازی بین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس با خواندن سرودی دسته جمعی یاد “دختر آبی” را گرامی داشتند.

«مگان راپینو»، کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا؛ هنگام دریافت جایزه بهترین بازیکن زن سال به «دختر آبی» ادای احترام کرد. او «دختر آبی» و مبارزه‌اش برای حق ورود زنان ایرانی به استادیوم‌ها را از منابع الهام‌بخش زندگی خود دانست. نام راپینو به خاطراعتراض‌‌‌‌‌هایش به سیاست‌های آمریکا و حمایتش ازحقوق زنان، درجام جهانی فوتبال بر سر زبان‌ها افتاد».

جیانی اینفانتینو رییس فیفا، روز ١٩ سپتامبر با صدور یک بیانیه رسمی گفت “امیدوارم فدراسیون فوتبال ایران و مسئولان این کشور متوجه خواسته‌های متعدد ما در مورد این وضعیت غیر قابل قبول شده باشند. در چند وقت اخیر، من و بخش اداری فیفا بارها با آن‌ها تماس گرفته‌ایم. ما نمایندگانی از اعضای فیفا را در حال حاضر در ایران داریم و منتظرم اخبار خوبی از آن‌ها بشنوم.
موضع ما شفاف و قاطع است، زنان در ایران باید اجازه حضور در ورزشگاه‌های فوتبال را داشته باشند. ما متوجه هستیم که پیش از این کار باید قدم‌هایی برداشته شود تا این حضور در مسیری امن و مناسب باشد اما اکنون زمان ایجاد این تغییرات فرا رسیده است و فیفا توقع پیشرفت مثبت در این مسئله را از بازی خانگی تیم ملی فوتبال ایران در ماه اکتبر (ماه آینده) دارد.”

مبارزه با آپارتاید جنسی در میادین ورزشی در ایران ادامه دارد. فیفا و به دنبال آن مقامات جمهوری اسلامی در مقابل این جنبش وسیع ناچار به عقب نشینی شده اند. هیچگونه جداسازی جنسیتی در هیچ کجا و از جمله در استادیومها را نباید پذیرفت. برای بزرگداشت خاطره سحر دختر آبی و در حمایت از هزاران هزار زنی که توسط جمهوری اسلامی مورد توهین، تحقیر و آزار و شکنجه قرار گرفته اند باید این مبارزه را گسترش داد. باید دراستادیومها را به روی زنان باز کرد. اگر در ورزشگاهها را باز کنیم یک عقب نشینی و یک شکست بزرگی را به حکومت اسلامی تحمیل کردیم.

سپتامبر 2019

اینرا هم بخوانید

۴۰ سال جنبش زنان و هشت مارس

حمله به زنان قبل از ۸ مارس در اواخر سال ۱۳۵۷ آغاز شده بود. هنوز …