در ستایش کانال جدید!

انترناسیونال 867!
گفتگوی انترناسیونال با کیوان جاوید مدیر تلویزیون کانال جدید.
انترناسیونال:در شروع گفتگویی که قبل از شروع این مصاحبه داشتیم از صحبت هایت بوی ویژه ستایش از کانال جدید به مشام می رسید به همین دلیل تیتر مصاحبه پرطمطراقی را انتخاب کردیم”در ستایش کانال جدید”، آیا نگران نیستید که شما را به خودبزرگ بینی و از خود راضی بودن متهم کنند؟
کیوان جاوید: بنظرمن، ما متهم می شویم اما اگر حوصله کنند و منصف باشند خواهند دید که حزب کمونیست کارگری، کاری در تاریخ سیاسی ایران انجام داده است که سابقه نداشته و به این دلیل شایسته چنین ستایشی هست. اول از تامین مالی یک تلویزیون با استودیو ها و چندین کارمند تمام وقتش بگویم. فکر می کنم سالی ۳۰۰ هزار دلار خرج کانال جدید می شود. این پول کمی برای یک حزب خلاف جریانِ کمونیستی نیست. هیچ دولتی نمی گوید بله اینها حزب خیلی خوبی هستند و باید زیر پر و بال اینها را از نظر مالی گرفت تا جمهوری اسلامی را شکست بدهند. بنابراین فعالین حزب کمونیست کارگری باید همه امکانات مالی را خود فراهم کنند و این کار تا حالا که ۱۶ سال از عمر تلویزیون کانال جدید می گذرد به خوبی پیش رفته است.
دررابطه با پرسنل کانال جدید نیز فکر می کنم یک بدعت گذاری بی نظیر داشته ایم. فعالین و برنامه سازان و کادر فنی و تهیه کنندگان و مصاحبه شوندگان و تهیه کنندگان کلیپ و کسانی که صدای شان را روی کلیپ ها و اطلاعیه ها می شنوید همگی داوطلب و عموما شاغل هستند. یعنی مثل همه کسانی که مجبورند در بیرون کار کنند و نان خودشان را در بیاورند، این فعالین هم کار می کنند و از وقت باقی مانده در زندگی شخصی شان برای فعالیت در کانال جدید استفاده می کنند. این مسئله یک مشکل اساسی بوجود می آورد. بسته به شیفت کاری یا روزهای تعطیلی کادر فنی و مهمانان و تهیه کنندگان برنامه، باید انعطاف زیادی داشت و ما داریم و می بینید که بقول یکی از دوستان حجم تولیدات و تنوع برنامه های کانال جدید خیلی زیاد است.
می توانید شبکه رسمی و دولتی باشید و همه امکانات فنی و کادر تهیه برنامه را با پول گرد بیاورید. شبکه هایی هستند که دولت های مرتجع منطقه سر کیسه را برای آنها شل می کنند و می گردند و با تجربه ترین افراد و پر هزینه ترین دکوراسیون ها را تهیه می کنند. در کانال جدید از تعمیرات و نجاری و بنایی و برق کشی تا کادر فنی داوطلبانه انجام میشود و کار میکنند و به نظر من این یک دستاورد بزرگ برای ما است که بتوانیم با این نیرو کار کنیم، خسته اش نکنیم، امر و نهی هم که در میان نیست. همه با هم برابرند و بحث می کنند و نظر هم دارند و باید از کاری که می کنند راضی باشد و احساس نشاط و سرزندگی کنند، ما این کار را بخوبی انجام داده ایم.


انترناسیونال: جنبه فنی و دستاوردهای اجرایی و تامین مالی یک طرف، از نظر سیاسی چه کار کردید و کجا هستید؟
کیوان جاوید: بگذارید از آخرین نمونه برایتان مثال بزنم. دو روز پیش پیامی داشتم که کد کشوری اش برای من ناآشنا بود. تماس ها با کانال جدید معمولا از ایران و تقریبا ۱۰ درصد تماس ها از افغانستان است. این کد کشوری آشنا نبود. در جواب به یادداشت نوشتم لطفا زنگ بزنید تا صحبت کنیم. ۹ صبح از طریق واتس آپ تماس برقرار شد. یک خانم جوان با چهره ای خندان و مهربان آن سوی خط بود. اولین سئوالم از ایشان این بود که از کدام کشور تماس گرفته اند. جواب داد از تاجیکستان. خب خیلی برایم عجیب بود که کسی از تاجیکستان با کانال جدید در تماس باشد. کلی صحبت کردیم و قرار و مدار گذاشتیم که در یک برنامه مهمان ما باشد. این یک نمونه است. از ایران روزانه دهها تماس تلفنی داریم . کلیپ می فرستند و پیشنهاد می کنند و می خواهند فعال باشند. یک نمونه دیگر یک خانم از کرج زنگ زد و خواهان فعالیت با کانال جدید بود. از ایشان پرسیدم برای اینکه بدانم در چه حوزه ای می توانید همکار ما باشید باید به چند سئوال جواب بدهید. مثلا شاغل هستید یا دانشجو یا خانه دار. در جواب گفت که مهندس آرشیتکت است و همسرش نیر دکتر است و در یکی از بیمارستانهای تهران مشغول به کار است. از این نمونه ها زیاد است. سئوال این است چرا از همه اقشار اجتماعی و بخش قابل ملاحظه ای از فعالین اجتماعی کانال جدید را می بینند و تماس میگیرند و بخشا می خواهند فعال بشوند؟ این ما را به اینجا می رساند که ما در بیان خواستهای مردم و مقابله با جمهوری اسلامی هیچ حد و مرزی نداریم. ما تابو شکنیم و با هیچ فرهنگ عقب مانده ای سر سازش نداریم. آزادیخواهی ما با اما و اگر شروع نمی شود. سرنگونی طلبی ما بی کم و کاست است. برابری طلبی و انسان دوستی حزب و کانال جدید زبانزد است. دفاع از حقوق زن، علیه مذهب بودن و دفاع از حقوق مدنی شهروندان را بی کم و کاست می خواهیم. بینندگان کانال جدید این تفاوتها را بخوبی می بینند و در صداقت و درستی کار ما شک ندارند. این یک دستاورد عظیم سیاسی است. ما با تمام رهبری یک حزب خوش نام و بزرگ جلوی چشم همه مردم ایران هستیم.


انترناسیونال: نکاتی که گفتید خوب و قابل قبول، اما آیا به تعداد کافی بیننده دارید که بگویید یک تاثیر اجتماعی سراسری بر افکار و آرا و مبارزات مردم علیه جمهوری اسلامی می گذارید؟
کیوان جاوید: کانال جدید در همه شهرهای ایران و در هر جایی که یک دیش ماهواره ای در ایران برافراشته است بیینده دارد. دوستی می گفت کانال جدید را جایی که عشایر کوچ نشین زندگی می کنند دیده و در یک قهوه خانه سر راه از صاحبش پرسیده که آیا تلویزیون کانال جدید را می بیند و پاسخ شنیده است بله تلویزیون «حزب کارگری» را می گویی.
از بیرون حزب دوستانی مهمان برنامه ای در کانال جدید بودند که مشاهده آنها جالب است. یکی از این دوستان عزیز می گفت، همان شبی که برای اولین بار مصاحبه با من پخش شد خواهرم از ایران تماس گرفت و گفت همسایه اش که ساکن استان فارس است خبر داده که برادرت در کانال جدید است و همچنین دوست دیگرش که ساکن جنوب است گفته که در کانال جدید او را دیده است. این مشاهده دیگر مهمانان برنامه هم هست که خانواده شان با آنها تماس گرفته و بعضا سورپرایز شدند که او در کانال جدید حضور دارد. این مهمان برنامه می گفت انتظار نداشته که خانواده او بیننده کانال جدید باشند. در انتها اضافه کنم کانال جدید (تلویزیون حزب کمونیست کارگری ایران) در داخل ایران به مراتب از خارج از ایران شناخته شده تر است و اهمیت سیاسی آن بیش از خارج از کشور شناخته شده است. هر چند دوستان و اسپانسورهای کانال جدید عموما در خارج ایران زندگی می کنند و بدون این بخش از دوستداران کانال جدید با دشواری در تداوم فعالیتش روبرو می شود، اما تپش قلب تلویزیون کانال جدید عموما و وسیعا در ایران است که شنیده می شود و این هم از شرایط زندگی مردمی است که عزم کرده اند جمهوری اسلامی را شکست بدهند. مردم ایران با این شبکه آزادیخواه و برابری طلب به سلاحی دست یافته اند که به راحتی نمی شودناسیونالیسم و زن ستیزی و نابرابری اجتماعی را امری ابدی و ازلی جلوه داد. مردم رهایی از شر جمهوری اسلامی را می خواهند. مردم یک جامعه انسانی می خواهند و کانال جدید در ابعاد میلیونی بر فضای فکری و سیاسی و مبارزاتی جامعه تاثیر می گذارد.


انترناسیونال: انتظار ویژه ای از خوانندگان انترناسیونال دارید؟
کیوان جاوید: بله ما داوطلب می خواهیم. برنامه ساز و تهیه کننده و کادر فنی آموزش دیده و اکتویست و گزارشگر می خواهیم. آستین بالا بزنید تا با هم برای ساختن یک دنیای نوین مبارزه کنیم.
انترناسیونال:با تشکر از شما.

اینرا هم بخوانید

خدا جایی زیر عبای صدیقی پنهان است– کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …