گفتگو با بهرام سروش هماهنگ کننده کمپین برای بایکوت رژیم اسلامی

هدف پایه ای این کمپین پایه گذاری یک حرکت جهانی، نظیر جنبش علیه آپارتاید نژادی، برای طرد و انزوای جهانی حکومت اسلامی بعنوان جنایتکار علیه بشریت است

انترناسیونال: اوایل ماه فوریه امسال، شما میزبان یک کنفرانس آنلاین با شرکت سخنرانانی از ایران و در سطح بین المللی بودید. موضوع این کنفرانس اعلام و راه اندازی یک کمپین جهانی برای طرد و انزوای حکومت اسلامی ایران بود. در این کنفرانس شما همچنین بیانیه ای را که به امضا بیش از ۵۰ فعال و چهره سرشناس ایرانی و بین المللی، از جمله ریچارد داوکینز زیست شناس مشهور و پیتر تاچل، فعال سرشناس حقوق بشر، رسیده بود برای اولین بار منتشر کردید. متن این بیانیه را که اکنون در سایت کمپین شما برای امضا در دسترس عموم است در انترناسیونال هفته گذشته چاپ کردیم. لطفا در ابتدا برای خوانندگان ما توضیح دهید چگونه شد که به فکر راه اندازی چنین کمپینی افتادید؟

بهرام سروش: این کمپین کار مشترک گروهی از فعالین شناخته شده در عرصه حقوق زنان، کارگران و حقوق انسانی بطور کلی است که در محور آن بیانیه ای که شما به آن اشاره کردید قرار دارد. هدف ما این بود که پس از جلب حمایت تعدادی از فعالین و چهره های ایرانی و بین المللی بعنوان حامیان و امضاکنندگان اولیه، این بیانیه در سطح عمومی انتشار یابد و به مبنای یک حرکت پرقدرت برای طرد و انزوای جمهوری اسلامی از جامعه جهانی تبدیل شود. گام بعدی بعد از انتشار علنی بیانیه و اعلام موجودیت کمپین که از طریق کنفرانس آنلاین زنده هفته گذشته صورت گرفت باز کردن فراخوان امضا به عموم برای جلب وسیع ترین امضاکنندگان و حامیان برای این کارزار است. این کاری است که هم اکنون صورت گرفته است و همینجا من از فرصت استفاده کرده و از همه خوانندگان نشریه شما دعوت می کنم که به سایت کمپین رجوع کرده، این بیانیه مهم را امضا کرده و با اشتراک گذاشتن پتیشنی که در این سایت هست دوستان و آشنایان خود را به پیوستن به این کمپین فرا بخوانند.

اینکه چگونه شد که به فکر راه اندازی این کمپین افتادیم، و کلا ضرورت بایکوت رژیم اسلامی، بنظرم نیاز به توضیح زیادی ندارد. در حالیکه مردم ایران سالهاست که دست اندر کار سرنگونی این حکومت جنایتکار اند، روشن است که بعنوان بخشی از این مبارزه باید تلاش کرد که این حکومت در سطح جهانی نیز طرد و منزوی شود. هر درجه پیشروی در این جهت، هر درجه تنگ تر کردن حلقه محاصره حکومت در سطح جهانی، تلاش مردم در ایران برای بزیر کشیدن این حکومت را تسهیل خواهد کرد. از طریق این کمپین ما خطاب به مردم جهان می گوئیم که رژیم اسلامی نماینده مردم ایران نیست، قاتل آنهاست و از همه دولت ها و نهادهای بین المللی می خواهیم که از این حکومت سلب برسمیت شناسی سیاسی و دیپلماتیک کرده و آن را برسمیت نشناسند. برسمیت نشناختن یک حکومت و مشخصا رژیم اسلامی ایران، معنی و پیامدهای عملی جدی و فراگیری دارد. این یعنی، این حکومت شایسته حضور حتی بعنوان یک حکومت متعارف در مجامع سیاسی جهانی نیست، و باید از جامعه جهانی و نهادهای بین المللی بیرون رانده شود. سفارت خانه ها، کنسولگری ها و نمایندگی های آن باید بسته شوند. سران و عوامل حکومت که پایشان را خارج از ایران می گذارند باید دستگیر شده و بجرم جنایت علیه بشریت به دادگاه های بین المللی سپرده شوند. از نهادهائی نظیر سازمان جهانی کار اخراج شود. به مجامع ورزشی جهانی مانند المپیک راه داده نشود. فروش اسلحه و هر گونه تجارت تسلیحاتی و نظامی با این حکومت متوقف شود. حساب های بانکی سران و عوامل حکومت که با بالا کشیدن اموال مردم در پایتخت های غربی بر پا کرده اند مسدود شوند. به فستیوال های فیلم و هنر جهانی راه داده نشود و غیره. در یک کلام، ما خواهان بایکوت این حکومت از نظر سیاسی، تسلیحاتی، ورزشی و فرهنگی هستیم.

انترناسیونال: شما از کلمه بایکوت استفاده می کنید و نه تحریم. آیا ممکن است در اینباره کمی توضیح دهید؟

بهرام سروش: منظور از بایکوت اساسا طرد و انزوا است، اینکه مراوده و ارتباط با پدیده ای قطع شود، این موجود از یک جمعی بیرون انداخته شود. در این مورد معین هم، بایکوت یعنی ارتباط سیاسی، ورزشی و فرهنگی با این حکومت قطع شود و از یک دائره ای، از یک جمعی بیرون رانده شود. تحریم، که هم اکنون عملا در مورد رژیم اسلامی بشکل تحریم های اقتصادی وجود دارد، بیشتر نوعی تنبیه است (کلمه انگلیسی sanction هم یک معنی اش اساسا همین است) که متاسفانه ضررش به مردم هم می رسد. ما مخالفتی با تحریم سران و عوامل و نهادهای رژیم اسلامی و بستن حساب های بانکی آنها در سراسر دنیا نداریم که هیچ، از آن استقبال می کنیم. اما هدف این کمپین مطلقا تحریم اقتصادی و تجاری که هم اکنون از طرف دولت های غربی بر ایران اعمال می شود نیست. ما با این تحریم ها مخالفیم. ما بجای تحریم کلمه بایکوت را بکار می بریم چون معنائی متفاوت و فراتر از تحریم و تنبیه دارد، و همانطور که گفتم به معنی بستن درها بر روی یک دولت است. عدم برسمیت شناسی آن حتی در همان سطح متعارف روابط بین المللی بعنوان یک دولت است. قطع رابطه سیاسی و دیپلماتیک با آن است. راه ندادنش به مجامع بین المللی، چه سیاسی، چه کارگری، چه ورزشی و چه فرهنگی و هنری است. بنابراین، ما کلمه بایکوت را بعنوان طرد و انزوا بکار می بریم. برای همین است که بیانیه مان هم همین عنوان را دارد.

انترناسیونال: فراخوان شما، هم به مردم جهان است و هم به دولت های جهان و نهادهای بین المللی. بنظر شما تا چه حد دولت های جهان، و مشخصا آمریکا و اروپا و نهادی مانند سازمان ملل، به چنین فراخوانی پاسخ مثبت می دهند؟

بهرام سروش: ببینید، هدف این کمپین مانند هر کارزار دیگری در وهله اول ایجاد یک گفتمان و حرکت است. ما می خواهیم که خواست عمومی بایکوت جمهوری اسلامی به خواست های مشخص همه حرکات اعتراضی علیه حکومت اضافه شود و با آنها مرتبط شود. هر مورد جنایات رژیم، اعدام، زندانی کردن، شکنجه، شلاق زدن، آدم ربائی، گروگانگیری، تبعیض جنسیتی و غیره، ادله ای برای طرح خواست بایکوت این حکومت است. ما می خواهیم که این خواست هر چه صریح تر به خواست عمومی همه حرکات اعتراضی علیه حکومت تبدیل شود. از طرف دیگر، هدف ما دامن زدن به یک جنبش جهانی برای بایکوت حکومت اسلامی است. ما می خواهیم فعالین، چهره ها و نهادهای انساندوست هر چه بیشتری به این کمپین جهانی به پیوندند، به آن یاری برسانند و به بخشی از آن تبدیل شوند. هم اکنون بیش از ۵۰ فعال و شخصیت ایرانی و بین المللی، بعنوان تائید کنندگان و حمایت کنندگان اولیه، امضایشان را پای این بیانیه و کمپین گذاشته اند و حال که بیانیه علنی شده است، پتیشن کمپین بسرعت در حال جلب امضاها در سطح گسترده عمومی است. بایکوت رژیم اسلامی تنها بر چنین زمینه و بر مبنای چنین گفتمان و حرکتی می تواند صورت بگیرد. اینکه عملا تا چه حد دولت ها، که همواره اساسا بطور پراگماتیستی منافع مشخص خود را در سیاست خارجی و روابط بین المللی دنبال می کنند، پای بایکوت بروند به درجه این فشار اجتماعی و سیاسی و اوضاع و احوال خود حکومت اسلامی بر می گردد. ممکن است بایکوت عملی همه جانبه جمهوری اسلامی آخرین اتفاقی باشد که در جریان سرنگونی این حکومت رخ می دهد. اما به هر درجه ای که این کمپین موفق شود که پای این حکومت را از مجامع بین المللی کوتاه کند و حلقه محاصره جهانی دور آن را تنگ تر و تنگ تر کند به همان درجه به هدف خود نزدیک تر شده است. موفقیت در این حرکت سیاه و سفید نیست. طرد و انزوای جهانی حکومت اسلامی به هر درجه، محیط مانور و فعالیت این جنایتکاران را محدودتر و امر سرنگونی آن بدست مردم ایران را آسان تر می کند.

انترناسیونال: بیانیه کمپین شما به مورد تاریخی رژیم و سیستم آپارتاید نژادی آفریقای جنوبی در اواخر قرن بیست و جنبش جهانی بایکوت آن حکومت بعنوان یک نمونه موفق اشاره می کند. تا چه حد این قیاس تاریخی درست است؟

بهرام سروش: شنیع بودن حکومت آپارتاید نژادی و وحشیگری، تبعیض و جنایات آن علیه شهروندان سیاهپوست آن کشور، که در عین حال اکثریت جمعیت آن را تشکیل می دادند، مردم جهان را به راه انداختن یک جنبش جهانی برای بایکوت آن حکومت کشاند. بنظر ما امروز در قرن بیست و یک همین کار در مورد حکومتی که با اعدام های دهها هزار نفره، شکنجه، شلاق،‌ سنگسار، قطع دست و پا، قتل های زنجیره ای، پرتاب همجنسگرایان از بلندی، اعدام رویگردانان از اسلام، مذهب و خرافه، اعمال تبعیض، جداسازی و آپارتاید جنسیتی علیه نیمی از جامعه، شلیک عامدانه به هواپیمای مسافربری، قتل عام معترضین، و در یک کلام با نسل کشی سرپا مانده است، بمراتب بیشتر معنی دارد. همانطور که در بیانیه ما گفته شده، هر لحظه وجود و ادامه این حکومت لکه ننگی بر وجدان بشریت است. رها شدن از شر این حکومت نیاز و امر فوری نه تنها مردم ایران بلکه همه مردم جهان است. این کمپین هدفش این است که مردم جهان را متوجه این پیوند و هم سرنوشتی انسانی و ضرورت همبستگی با مبارزات مردم ایران بکند، و در عین حال، با قرار دادن پرونده جنایات این رژیم جلوی چشم جهانیان، کاری کند که هر درجه نزدیکی و مماشات با این حکومت مایه ننگ و شرم برای هر دولت، نهاد و فردی باشد که با آن رابطه برقرار می کند. در انتهای قرن گذشته، جنبش جهانی بایکوتِ حکومت آپارتاید نژادی در آفریقای جنوبی به مردم آن کشور کمک کرد که خود را از شر آن لکه ننگ رها سازند. جنبش جهانی بایکوت رژیم اسلامی به مردم ایران که دست اندر کار بزیر  کشیدن این حکومت اند کمک خواهد کرد که هر چه پرقدرت تر، سریع تر و آسان تر خود و جهان را از لکه ننگ دیگری بر وجدان بشریت در قرن بیست و یک رها سازند.

انترناسیونال:‌ گام های فوری کمپین شما بعد از کنفرانس موفقی که داشتید چیست؟

بهرام سروش: همانطور که در ابتدا اشاره کردم، بیانیه کمپین بدنبال کنفرانس اخیر ما اکنون در سایت کمپین منتشر شده است و فوری ترین فراخوان ما امضای بیانیه از طرف تعداد هر چه بیشتری از مردم در سطح ایران و جهان است. این بیانیه فی الحال از طرف فعالین و چهره های سرشناسی از ایران، عراق،‌ سوریه، مصر، عربستان سعودی، انگلستان، آلمان، سوئیس، سوئد و کشورهای دیگر امضا شده است. هدف ما این است که هزاران و دهها هزار نفر دیگر در سطح ایران و جهان به این حرکت بپیوندند. بیانیه کمپین بزودی به زبان های بیشتری ترجمه خواهد شد (هم اکنون به انگلیسی و عربی موجود است) و ویدئوهای سخنرانی های کنفرانس از همین هفته در سایت کمپین قابل دسترسی اند. هدف پایه ای این کمپین پایه گذاری یک حرکت جهانی، نظیر جنبش علیه آپارتاید نژادی، برای طرد و انزوای جهانی حکومت اسلامی بعنوان جنایتکار علیه بشریت است. یک بار دیگر از این فرصت استفاده کرده خوانندگان نشریه و همگان را به امضای بیانیه و تشویق دوستان و آشنایان خود به پیوستن به این حرکت مهم فرا می خوانم.

انترناسیونال 908

سایت کمپین:

www.boycottislamicregimeofiran.com

ایمیل برای تماس:

info@boycottislamicregimeofiran.com

اینرا هم بخوانید

تظاهرات مردم انگلیس علیه برگزیت:‌ نه به جدائی، آری به همبستگی انسانی!

دو تظاهرات طی دو هفته گذشته دو تظاهرات بر سر برگزیت (رای به جدائی از …