دستفروشان و معضل گرانی وکرونا

این روزها امرار معاش دستفروشان برای سیر کردن شکم خود و افراد خانواده شان به یکی از بزرگترین معضلات زندگی برای بخش ضعیف جامعه تبدیل شده است. این مشکل در شریط سخت وجود ویروس کرونا باعث مبتلا شدن هر چه بیشتر شهروندان بویژه در میان بیکاران به این ویروس را دو برابر میکند. دستفروشان برای تامین زندگی بخور و نمیر مجبور میشوند بیرون از خانه مشغول “بکار” باشند. دست فروشی شغل نیست. بیکاری بی حد و مرز و گرانی سرسام آور و بی تامینی بخش عظیمی ازجامعه، این بخش از شهروندان را روانه بازار دست فروشی کرده است و بدلیل بیکاری به این شغل روی آورده اند. در تمام شهرهای ایران، دم بازارها و میادین و پیاده روها مملو از جمعیت دستفروش است. بگفته خود دولت تنها در تهران ۶۰۰۰ نفر دستفزوش وجودارد. آمارهای حکومتی در هر زمینه ای غیر واقعی است و بسیار بیشتر از رقم یاد شده است.
با توجه به وضعیتی که دستفروشان دارند مطمئن نیستد که آیا در ازا روزی چندین ساعت سرپا بودن پول ناچیزی برای تامین زندگی همان روزشان بدست میاورند ولی مجبورند به این کار تن بدهند.
در کنار این شرایط جهنمی بارها ماموران حکومت دستفروشان را مورد ضرب و شتم قرار داده و همان وسایل ناچیزشان را یا بهم ریخته اند یا مصادره کرده اند. بانی و مسبب این وضعیت همانند دیگر مشکلات عدید ه مردم، جمهوری اسلامی و کار بدستان این حکومت هستند. به گوشه ای از این خیمه شب بازی حکومت توچه کنید
تهران (پانا) – مدیرعامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر از ساماندهی ۶هزار دستفروش در تهران خبر داد و گفت رویکرد حمایت از دستفروشان به گونه‌ای است که فعالیتشان را بدون آسیب به حقوق شهروندان ادامه میدهند. گویا دستفروشان به حقوق شهوندان آسیب میرساند. چه کسی است که ندادند حقوق شهواندان از طرف خود حکومت بیشتر از ۴ ده است زیرپا گذاشته میشود وبطور سیستماتیک نقض میشود.
به گزارش مشرق، عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: ‏دو ضلع پاساژ علاءالدین هر ضلع به طول حدود۲۰۰متر، بساط دستفروشان پهن و تراکم جمعیت در حال بازدید و بعضا پیاده رو را مسدود میکند. به گفته همین روزنامه حدود ۷۰ درصد این مردم ماسک ندارند.
اینطوری نیست که مردم به مبتلاشد و مبتلا کردن لاقید باشند و یا برای جان خود و دیگران ارزشی قائل نباشند وضعشان نمیرسد که ماسک بخرند و ویروس کرونا بیشتر پخش میشود.
راه‌ حل شهردار تهران برای فعالیت دستفروشان: شهردار تهران درباره محدویت فعالیت دستفروشان وهمچنین فراهم کردن شرایط برای فعالیت این افراد در بازارهای محلی توضیح داد.
دوباره به گزارش مشرق، پیروز حناجی شهردار تهران در رابطه با دستفروشی اظهار کرد: “در شرایط اقتصادی سخت، جمع‌آوری دستفروشان مطابق قانون باید به مابه ازای آن، راهی برای امرار معاش این افراد باز شود.”
لزوم تسریع در اجرای مصوبه ساماندهی دستفروشان. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تشریح مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون شهر تهران گفت: “تغییر رویکرد مدیریت شهری از تقابل به ساماندهی یکی از دستاوردهای این شورا است.”
تحت فشار اعتراضات مردم است که کاربدستان حکومت دست و پای خود را گم کرده اند وبقول خودشان از تقابل به ساماندهی رسیده اند.
اگر روزی اعتراض این مردم وشعار (حکومت اسلامی نابود باید گردد) بالای سرشان نباشد این رژیم تمکین نخواهند کرد. این قدرت اعتراضات مردم است که جمهوری اسلامی را ناچار میکند تن به خواستهای آنان بدهد.
شرایط و موقعیت زندگی دستفروشان، فقر و فلاکت و صدها معضل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گریبانگیر مردم همراه با اعتراضات روزمره و جاری میتواند زمینه ساز پایان دادن به بیش از چهار دهه تباهی زندگی مردم باشد. تا بر ویرانه های این حکومت دنیایی آزاد، برابرو پراز رفاه و شادی را بنیاد نهند.
۱۹ آبان ۹۹
۹ نوامبر ۲۰۲۰

ایسکرا ٦ ۱۰٦

اینرا هم بخوانید

دستگیری فعالان اجتماعی در کردستان

دستگیری، شکنجه و زندانی کردن شهروندان توسط ماموران رژیم قدمتی به درا زای عمر ننگین …