رادیو آلمان:اخراج پناهجویان افغان از آلمان متوقف شد

در پی بالا گرفتن انتقادها از دولت آلمان برای اخراج پناهجویان افغان از این کشور، آنگلا مرکل با خواست روسای دولت ایالت‌های آلمان مبنی بر توقف اخراج پناهجویان افغان موافقت کرد. افغانستان کشوری امن اعلام شده بود.

در پی حمله تروریستی شدید در کابل، دولت آلمان بازگرداندن برنامه‌ریزی شده افغان‌هایی که با تقاضای پناهندگی‌شان در آلمان مخالفت شده، را متوقف کرد. این تصمیم به جز در چند مورد اجرا خواهد شد. بر اثر انفجار بزرگی که صبح چهارشنبه (۳۱ مه/ ۱۰ خرداد) در کابل روی داد، بیش از ۹۰ نفر کشته و ۴۵۰ تن زخمی شدند.

در جلسه‌ای که عصر روز پنج‌شنبه (اول ژوئن/ ۱۱ خرداد) با حضور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و روسای دولت ایالت‌های مختلف این کشور برگزار شد، صدراعظم آلمان با نظر نخست‌وزیران ایالات مبنی بر توقف اخراج پناهجویان افغان موافقت کرد.

تا ماه ژوئیه وزارت خارجه آلمان باید اوضاع امنیتی افغانستان را بار دیگر بررسی و نظر خود را در این باره ابراز کند. عصر چهار‌شنبه (۱۰ خرداد / ۳۱ مه) نیز پرواز هواپیمایی که قرار بود از آلمان به سمت افغانستان پرواز کند و افغان‌هایی که با تقاضای پناهندگی‌شان در آلمان مخالفت شده بود را به این کشور بازگرداند، انجام نگرفت.

تا کنون دولت آلمان شهرهای بزرگ افغانستان مانند کابل را شهرهای امنی می‌دانست و بر این نظر بود که افغان‌هایی که دولت آلمان با تقاضای پناهندگی‌شان مخالفت کرده را می‌توان به طور جمعی به این شهرها بازگرداند.

بنا به نظر دولت آلمان تا زمانی که سفارت آلمان در کابل به طور کامل راه‌اندازی نشده است، اخراج پناهجویان افغان متوقف خواهد ماند.

وزیر کشور آلمان دلیل این توقف را “رعایت حال کارمندان سفارت” اعلام کرد. او روز چهارشنبه گفت که کارمندان سفارت آلمان در افغانستان در ارتباط با انفجار اخیر در نزدیکی سفارت این کشور در کابل بسیار مشغول هستند و نمی‌توانند به امور پناهجویانی که از آلمان به فرودگاه کابل وارد می‌شوند، بپردازند.

اپوزیسیون آلمان اما خواستار توقف کامل بازگرداندن پناهجویان به افغانستان است. به گفته‌ی خانم کاتیا کیپینگ، رئیس حزب چپ‌های آلمان، این اقدامی “غیرانسانی” است که افغانستان را کشوری امن بدانیم و “همچنان پناهجویان را به این کشور بازگردانیم.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

تمدید پنج ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

ایرنانوشت: تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به مدت پنج سال با در نظر گرفتن …