زلزله و سونامی در ژاپن و زلزله در ایران

در مورد زلزله و سونامی سال 2011 ژاپن گفتنیها بسیار است. بویژه آنکه تخریب و وقوع انفجار و توقف ژنراتورهای برق رسانی در نیروگاه های اتمی فوکوشیما موجبات هراس و نگرانی و بیش از آن موجبات فاش شدن حقایق کتمان شده بسیاری در مورد وضعیت امنیتی آنها را در نزد افکار عمومی داخلی و بین المللی دامن زد. متاسفانه آنچه که موجبات بیشترین خسارات جانی و مالی را در این دوره از زلزله فوکوشیما شد همانا سونامی قوی و کم سابقه آن بود. نیز از آنجایی که رادیواکتیوهای نشت یافته از مخازن نیروگاهها محیط پیرامون را شدیدا آلوده نموده بود امکان امداد رسانی های فوری و اضطراری بهمردم این منطقه را محدود ساخته بود. جدال و بحثها در رابطه با ادامه کاری این نیروگاهها امروز و پس از گذشت 6 سال از آن فاجعه کم سابقه تاریخی همچنان یکی از جدال و بحثهای داغ جامعه ژاپن محسوب میشود. قصدم از این نوشته و یادآوری از زلزله و سونامی ماه مارس 2011 ژاپن پرداختن به این بخش از معضلات نیروگاههای اتمی و امن و یا غیر امن بودن آنها نیست. نکته اصلی مد نظرم در اینجا نحوه و سرعت عمل در تهیه و ارسال کمکهای مالی و اجناس اضطراری و وسعت آن در فاصله زمانی بسیار کوتاه بود. از شماره حسابهای بانکی اعلام شده از سوی مراکز دولتی گرفته تا شرکت گسترده احزاب و سازمانها و تشکلات تا اقدامات مستقیم مردم عادی و بطور منفردانه و شخصی همگی بطور مشخص و منظم و برنامه ریزی شده شروع به تدارک و جمع آوری و ارسال وسائل جمع آوری شده و کمکهایشان نمودند. چند روز بعد اما رسانه ها اعلام داشتند که بویژه از ارسال کمکهای خوراکی و اجناس ممانعت به عمل بیاید. چرا که وسعت کمکها تا بدانجا بود که دیگر امکان حفظ و نگهداری از این اجناس و خوراک نبود.
از سوی دیگر و در اسرع وقت مراکز دولتی و یا سازمان و ارگانهای داوطلب شرکت کننده با ارسال سوله ها و اتاقکهای قابل نصب موقتی تلاش نمودند تا بدین طریق امکان اسکان مردم آسیب دیده و خانه و آشیانه از دست داده را فراهم بیاورند. ضمنا، در طی تدارک و نصب این اتاقکها مدارس و یا مراکز دولتی که امن محسوب میشدند در اختیار زلزله زدگان قرار گرفته بود. دیری نپایید که مردم به این اتاقکهای تعبیه شده دارای امکانات نصبی گرمایی و حمام و بهداشت منتقل شدند. هر چند مشکلاتی موجود خواهد بود اما در صورت ضرورت و اضطرار میتوان در این اتاقکها برای ماهها و سالها اسکان گرفت و احساس آسایش و امنیت نسبی نمود. نباید این نکته را نیز فراموش کرد که ماه مارس هنوز ماه و فصل سرمای ژاپن محسوب میشود. بویژه آنکه استان فوکوشیما از جمله استانهای سرد و با ریزشهای برف و باران بسیار است….! ارسال ادوات و ماشین آلات تا نیروهای متخصص امدادی و نجات دهی تا تیمهای پزشکی و دارو و درمان در حد کافی برای این مناطق که جای خود دارد و ضرورتی به پرداختن و تاکید نمودن بر این امر بدیهی ندارد.
و حال این اوضاع را قیاس بکنیم با وضعیت زلزله زدگان در ایران. امروز وارد سومین روز رخداد زلزله مهیب در غرب کشور هستیم. تهیه و ارسال و نصب سوله و اتاقکهای پیش ساخته که جای خود دارد(ظاهرا بسیار تجملاتی تصور میشود!!) حتی از ارسال چادرهای قابل اسکان، تا لوازم و وسایل و کالاهای گرمایی در حد کافی خبری نیست. لوازم بهداشتی و دارو بویژه برای زنان و کودکان و مسدومان، تا خوراکی و آب آشامیدنی نیز یا خبری نیست و یا شدیدا اعلام کمبود آنها میشود. گویا ظاهرا و بر اساس تعریف الله و حکومت ضد انسانیش بلازدگان باید همچنان و تا انتها دچار درد و عذاب بیشتر بشوند!! گویا برای الله و اسلام آنچه معنی و مفهومی ندارد همانا درد و عذاب و مشقات انسانیست. گاها پس از گذشت یک هفته الی ده روز انسانها از زیر آوارها زنده یافت میشوند. اما هنوز و پس از گذشت 3 روز حتی یک نشانه و تصویر از ماشین آلات و نیروهای تخصصی امداد رسانی که در جستجوی انسانهای گرفتار در زیر آوارها باشند در جایی دیده نمیشود. گویا هیچ اتفاق مهمی رخ نداده و بر همین اساس نیز لزومی بر اطلاع رسانی عمومی موجود نیست!؟ گویا این کشور یک کشور فقیر و فلاکت زده و عقبمانده و محروم و بی ثروت است. گویا آخونها و آقا زاده های میلیاردر که از ثروتهای دزدیده شده از همین مردم فلاکت زده جیبهایشان انباشته شده خوش خوشانشان است وجود خارجی ندارند. گویا اطلاع رسانی در مورد این مردم و منطقه گرفتار شده در بلای طبیعی امنیت این اوباش چپاولگر و جانی و مستبد را به خبر میاندازد.
این اوباش اسلامی حتی وشحت دارند از اینکه کمکهای جمع آوری شده مردمی به دست این مصیبت زدگان و مسدومین برسد. نباید اجازه داد که حکومت شیادان اسلامی باری دیگر و در فضاحتبارترین و ضد انسانی ترین شکل آن در راستای حفظ منافع سیاسی و اجتماعی و اقتصادیش اقدام به قربانی کردن مردم در مناطق زلزله زده بنمایند. اطلاع رسانی هر چه وسیع، سازماندهی وسیع جمع آوری کمک در همه جنبه های ضروری و لازمه آن از سوی خود مردم، برپایی تجمعات مطالباتی و اعتراضی در مقابل مراکز دولتی و دفاتر رسانه ها در هر کجا که ممکن است و بمنظور تحت فشار قرار دادن هر چه بیشتر حکومت برای تعجیل در فراهم نمودن امکانات امدادی به زلزله زدگان را باید در اسرع وقت انجام داد. این اعتراضات و افشاگریهای بویژه در سطح خارجی و بین المللی نیز ضروریست و باید فورا عملی بشود. نباید اجازه داد اوباش اسلامی به رکوب و خفقان و سانسور زلزله زدگان غرب کشور را قربانی مطامع سیاسی و اجتماعی خود بکنند. باید قدرت و توان اعتراضی مردمی را نشانشان داد.