سازمان سوسیالیستهای کارگری افغانستان & کانون کارگران سوسیالیست: عفرین توسط نیروهای فاشیستی اردوغان اشغال شد

دولت ارتجاعی و تا دندان مسلح ترکیه به کمک بقایای داعش و شبه‌ نظامیان گروه فیلق‌الشام، یکی از نیروهای اسلامی مخالف رژیم بشار الاسد، با هجوم نظامی موسوم به «شاخه زیتون» که از ۲۰جنوری (ژانویه) تحت عنوان پاکسازی منطقۀ مرزی میان سوریه و ترکیه از وجود یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) آغاز شده بود، شهر عفرین را اشغال کرد.

قبل از تسخیرعفرین، جنگنده‌های شکاری و زرادخانۀ توپچی ارتش ترکیه این شهر را از زمین و هوا به طور مداوم بمباران کردند. اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بیشرمانه و مزورانه اعلام کرده بود که ارتش ترکیه تلاش می‌کند تا از کشتار غیرنظامیان جلوگیری شود. اما در این حمله فاشیستی شمار زیادی از شهروندان بی دفاع و بی گناه عفرین کشته و زخمی و صدها هزار نفر از آنها آواره شده اند. شبه نظامیان فیلق‌الشام با حمایت نیروهای فاشیست ترکیه پس از اشغال عفرین اموال مردم و امکانات و تأسیسات عمومی را چون غنیمت جنگی به غارت بردند.

امپریالیستها برای تثبیت و حفظ منافع خود شان در منطقه این بار عفرین را نشانه گرفتند. عملیات ارتش ترکیه علیه کردهای سوریه با دخالت و طرح و نقشۀ مستقیم روسیه در۲۰جنوری(ژانویه) سال جاری آغاز شد. یک روز قبل از آغاز این عملیات، آنکارا ساخت دومین خط لوله زیردریایی گاز ترکیش استریم توسط گازپروم (شرکت نفت و گاز روسی) را تصوب کرد. این خط لوله‌ گازپروم را به سواحل ترکیه متصل می‌کند. دولت تجاوزگر اردوغان در این عملیات شوم نه تنها منافع اقتصادی خود و اربابان امپریالیستی اش را حفظ نموده بلکه از نظر سیاسی در نظر دارد در چارچوب یک توافق نظامی با دولت مرکزی عراق عملیات مشترکی را علیه حزب کارگران کردستان (نیروهای پ ک ک) در خاک عراق نیز آغاز کند و همچنین بر آن است که پس از تصرف عفرین، به مبارزه با یگان‌های مدافع خلق در منبج، کوبانی، تل ابیض، راس العین و قامشلی ادامه دهد.

امپریالیستها در جنگ قدرت با هم و کسب منافع بیشتر در منطقه تا کنون دست به هر جنایتی زده اند. از خلق داعش تا حمایت از نیروهای فاشیستی گرفته تا ایجاد رژیم های دست نشانده، تصرف منابع اقتصادی و گسترش قلمرو و سرکوب هر صدای حق طلبانه، سیاست هایی که تا به امروز به قیمت نابودی یک بخش از بشریت و مدنیت تمام شده است. دریورش وحشیانۀ ارتش ترکیه به عفرین تمام دولتها با سکوت خود مُهر تائیدی بر اعمال جنایتکارانۀ اردوغان و حامیانش زدند. بورژوازی جهانی و مدیا و رسانه های مزدورهم با کمال بیشرمی سعی دارند به اینهمه آدمکشی و تجاوز علنی مشروعیت داده و آن را امری موجه جلوه دهند. همچنین سران پیمان ناتو سلاخی و جنایت ترکیه در عفرین را با این عنوان که ترکیه حق دارد از خاک خود پاسداری کند، موجه شمردند. نسل کشی آشکار عفرین بار دیگر پرده از چهرۀ واقعی تمامی دولتهای سرمایه داری و سران آنها برداشت و ماهیت ضد بشری ارگانهای بین المللی و حقوق بشری که دست در دست دولتهای سرمایه داری دارند را رو کرد.

تنها متحد و حامی واقعی مردم در عفرین کارگران و زحمتکشان و افکار عمومی مترقی جهانی بوده و هست، که با اعتراض و همبستگی خود می توانند پرده از سیاستهای کثیف دولتهای امپریالیستی و قدرت های منطقه یی برداشته و جنایات اعمال شده بر عفرین را در نزد بشریت آزادی خواه جهان افشاء نمایند؛ اگر زمانی هیتلر برای پیشبرد اندیشه های فاشیستی خود نخست یهودی ها، سپس کمونیست ها، روشنفکران و حتا سوسیال دمکرات ها را هدف گرفت، خشن ترین و هارترین روش ها را برای نابودی آنان بکار برد. امروز تحت سیاستهای کشورهای امپریالیستی و دست نشاندگان آنها مانند اردوغان و بشار اسد میلیون ها انسان بیگناه کشته و زخمی و آواره شده اند.

هرچند که چند دهه ازسلطۀ نازیسم و فاشیسم به رهبری هیتلرمی گذرد و جنایات و قساوت و سیاستهای ضد بشری آن برای همیشه ثبت تاریخ بشریت شده است، اما آنچه که همچنان زیر سوال است و وجدان انسان های آزادیخواه و مترقی را همواره عذاب می دهد این است که چرا نتوانستند با همکاری و همبسته گی شان از این فاجعۀ هولناک و ضدبشری پیشگیری کنند. امروز اردوغان و امثال او دقیقا سیاستهای نازیسم هیتلری را اتخاذ نموده و اجرا می نمایند. تنها نیرویی که میتواند با اعتراضات میلیونی اش این جنایات ضد بشری وسیاستهای امپریالیستها و دست نشاندگان آنها همچون اردوغان را افشاء نموده و به این تجاوز و جنگ افروزی خاتمه دهد، طبقۀ کارگر و بشریت آزادی خواه است.

 

ما در ضمن محکومیت شدید این حرکت تجاوزگرانۀ دولت اسلامی- فاشیستی ترکیه به رهبری اردوغان، حمایت خود را از حرکتهای آزادیخواهانه و اعتراضات سراسری در افشاگری این عمل فاشیستی و در دفاع از مردم عفرین اعلام میداریم .

 

سازمان سوسیالیستهای کارگری افغانستان

کانون کارگران سوسیالیست

مارچ ۲۰۱۸؛ حوت/ اسفند ۱۳۹۶

 

اینرا هم بخوانید

کمپین برای آزادی کارگران زندانی: اخباری از کارگران و معلمان زندانی و احضارها و کارزارها

– یکی از کارگران ساختمانی به نام نوروز رخداد، در دهدشت برای روز ۱۴ فروردین  با اتهامات  …