سنندج، آب آشامیدنی آلوده به فاضلاب, ‎به این وضعیت اعتراض کنید!


آب آشامیدنی و لوله کشی شهر سنندج مدتهاست که آلوده شده و مردم شهر مجبورهستند آب شرب مورد نیازشان را از چشمه‌های کنار کوه آبیدر تأمین کنند. بنا به اخبار رسیده از سنندج متاسفانه هنوز مشکل آلودگی آب شرب حل نشده و همین باعث عاصی شدن مردم شهر شده است. شهروندان سنندج مجبور به خرید آب معدنی و یا استفاده از آب چشمه های اطراف شهر هستند. تقریبا مدت زیادی است که ساکنان برخی از مناطق شهر سنندج از “مزه خاک و بوی بد” آب شهر میگویند و به این وضعیت اعتراض دارند. آنها می‌گویند آب قابل استفاده نیست و نوشیدن آن افراد را دچار حالت تهوع میکند.
‎معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم کیفیت آب سنندج را “پایین” اعلام کرده است اما تاکنون برای حل این مسئله مهم از طرف مسئولان شهر هیچ اقدامی صورت نگرفته است. اعلام نظر جدید مدیر عامل آب و فاضلاب شهری کردستان در باره وضعیت آب شرب سنندج روشن میکند که آب آشامیدنی و لوله، به فاضلاب آلوده شده است. وی گفته است: “طعم و بوی موجود در آب که در برخی مناطق شهر سنندج حس می‌شود نیز با تثبیت شرایط دمایی و به تندریج طی روزهای آینده برطرف خواهد شد.”

حال سئوال جدی و محوری این است، شهروندان چطور باید آبی را که به اذعان خود مسئولان حکومت اسلامی طعم و بوی فاضلاب دارد و از کیفیت پایین برخوردار است مصرف کنند؟
‎مسئولان این شهر مخصوصا مدیر عامل آلفا کردستان، این مسئله مهم و حیاتی را موضوعی فرعی قلمداد کرده و فقط از عملکرد آب و فاضلاب شهری استان” ابراز نارضایتی کرده” اما هیچ اقدام جدی دیگری صورت نداده اند. تنها اقدام آنها تغییر مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوده است. آنهم تغییر یک مدیر بی خاصیت که حتی مسئله آب و مخاطرات پیش روی سلامتی مردم را هم نمیتواند حل کند.

در ادامه این موضوع، اخیرا جمعی از تشکل های زیست محیطی، مدنی، ورزشی، موسسات خیریه، انجمنها و شهروندان سنندجی در خصوص وضعیت نامطوب آب شرب سنندج وعدم رسیدگی به خواست و مطالبات عمومی مردم خطات به مسئولین شهر سنندج بیانیه ای نوشته اند و رسیدگی به این مسئله و راه حل اساسی و کاربردی حل مشکل آب شرب سنندج را به عنوان یک مطالبه عمومی از مسئولان ذیربط خصوصا استاندار، شرکت آب و فاضلاب، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان محیط زیست، شورای شهر و سایر ادارات و ارگانهای مربوطه را درخواست نمودند که شامل بروز رسانی تجهزات و تکنولوژی تصفیه خانه های موجود منطبق با استانداردهای روز و انتقال مستقیم آب سد آزاد به تصفیه خانه ها می باشند.
لازم به گفتن است سد وحدت سنندج در زمره سدهای فرسوده قرار گرفته است ، کیفیت آب علی الخصوص طعم و بوی نا مطبوع که ناشی از رسوبات و لجن های انباشته شده در داخل سد و سرازیر شدن فاضلابهای خانگی روستاهای بالا دست سد و آلاینده های کود و سموم شیمیایی اراضی کشاورزان اطراف سد است منجر به کاهش عمر مفید سد و آلوده شدن با مواد زاید شده (ساخت سد ۱۳۵۳ – ۱۳۵۸ )

عملا سد وحدت در زمره سدهای فرسوده قرار گرفته و عمر مفید سد جهت تامین آب شرب سنندج به پایان رسیده. کمپین در یک کانل تلگرامی نظر سنجی از مردم شهر در خواست پشتیبانی نموده و تا بحال هزاران نفر از شهروندان سنندجی ضمن پشتیبانی از این کمپین با ارسال عکس و فیلم از مناطق مختلف شهر پشتیبانی خود ازاین کمپین را اعلام نموده اند.
نوشیدن آب یکی از روش های افزایش سطح سلامت زندگی است. با این حال نوشیدن آب تصفیه شده و سالم نیز به همان اندازه از اهمیت زیادی برخوردار است. آب آشامیدنی باید عاری از هرگونه آلاینده ای باشد.
آلودگی آب شرب به فاضلاب شهروندان را در معرض انواع بیماریها قرار میدهد و مردم سنندج نباید این رفتار لاقیدانه و بی تفاوتی مسئولان مفتخور و فاسد شهر را بپذیرند. ضروری است به این مسئله اعتراض جمعی و گسترده کرد تا مقامات و کاربدستان ریز و درشت حکومت اسلامی را به اقدام جدی و فوری برای رفع آلودگی آب شرب شهر وادار کرد.

۲۶ آبان ۹۹
۱۶ نوامبر ۲۰۲۰
ایسکرا ۷ ۱۰٦