سنندج باز هم در دفاع از زندگی

جلادان رژیم اسلامی در سنندج در صدد اجرای حکم اعدام جوانی بنام هیمن اورامی نژاد بودند که در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده بود که با تلاش فعالین “کمپین بخشش شهر سنندج” و دیگر شخصیتهای اجتماعی موجب شد، خانواده پویا ابوالقاسمی از اجرای حکم قصاص فرزندشان خودداری کرده و زندگی را به هیمن اورامی نژاد بازگردانند. این اولین بار نیست که فعالین اجتماعی در سنندج در دفاع از حق حیات رضایت خانواده مقتول را برای بخشش جلب میکنند. در پی همین تلاشهای انسانی بود که دوم شهریور ماه ۹۵ نیز رشاد رشیدی که در سال ۹۱ در نزاعی به اتهام قتل دلیر احمدی حکم اعدام گرفته بود با رضایت خانواده احمدی از مرگ نجات یافت.

روز دوشنبه ۱٢ دیماه نزدیک به سه هزار نفر بر مزار پویا ابوالقاسمی جمع شدند مزار او را گلباران کرده و با خانواده داغدار پویا ابراز همبستگی کردند. در چند سال گذشته بخشش‌ها بطور چشمگیری افزایش یافته و در دیگر شهرهای ایران نیزخانواده های مقتولین بجای کشیدن چهارپایه از زیر پای محکومین به اعدام، طناب را از گردن آنان خارج می کنند. در روانسر کرمانشاه و در برخی شهرهای دیگر مردم بجای تماشای مراسم قتل عمد دولتی در مقابل منزل خانواده مقتول تجمع میکنند و ضمن ابراز همدردی با آنان، درخواست بخشش میکنند. در اینگونه موارد خانواده های داغدار به تجمع کنندگان پاسخ مثبت و انسانی میدهند. این سنت در کشوری جا باز میکند که بالاترین آمار اعدامها در آن صورت میگیرد.

اما داستان به همینجا ختم نمیشود. همزمان با تلاش فعالین اجتماعی در سنندج برای نجات جان هیمن اورامی، فعالین اجتماعی و مردم آزادیخواه در تهران  در دفاع از آزادی، در دفاع از حق حیات و حرمت انسانی در مقابل زندان حکومت آدمکش اسلامی تجمع اعتراضی برپا میکنند و خواهان آزادی زندانیان میشوند. تجمع مردم تهران در مقابل زندان اوین برای آزادی آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی و دیگر زندانیان دربند که دست به اعتصاب غذا زده اند شور و شعف انسانی در دفاع از حق حیات را در جامعه نوید میدهد.

فعالین پیشرو و مردم با رایج ساختن این روشها و جا انداختن آن بعنوان یک سنت و برای نجات جان فرد محکوم به زندان و محکوم به اعدام، تا کنون نشان داده اند که این حکومتگران، قانون قصاص و دیگر قوانین ضد انسانی اسلامی حاکم بر جامعه است که بانی و مسبب تباهی زندگی مردم و جوانان شده است. فقر، بیکاری و تحمیل مشکلات عدیده در جامعه از دلایل بروز اینگونه اتفاقات است که از سوی حکومت اسلامی به مردم تحمیل شده است. قتل عمد دولتی، قانون قصاص، احکام ضد انسانی زندان و غیره، تنها برای ایجاد فضای رعب و وحشت از سوی حاکمیت است. حکومت جمهوری اسلامی ماهیتا ضد انسان است و جان هیچ جانداری برایش پشیزی ارزش ندارد. از سوی دیگر سرکوب و زندانی کردن فعالین سیاسی و اجتماعی بدلیل اعتراض به احکام اعدام، زندان و در اعتراض به نابسامانیهای اقتصادی زندگی روزمره مردم گوشه دیگری از سیاست سرکوب و ساکت کردن صدای آزادیخواهی و عدالت طلبی است. اما جامعه تشنه رفاه، تشنه آزادی و عدالت و تشنه حرمت و کرامت انسانی هیچگاه ساکت نبوده است. ابن بخشش ها و این تجمعات اعتراضی در دفاع از زندگی و در دفاع از زندانیان دربند در اسارتگاههای حاکمان اسلامی، پاسخ محکمی ار سوی مردم به دستگاه آدم کشی جمهوری اسلامی است که هر روز برای ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه جان شماری را از طریق اعدام می گیرد و یا اینکه مدافعان حقوق انسانی را در زندان نگه میدارد.

تلاش فعالین اجتماعی شهر سنندج و همبستگی مردم این شهر با آنان برای دفاع از حق حیات را میتوان در سراسر کشور گسترش داد. این فعالیتهای شورانگیز میتواند قوانین ضد انسانی قصاص و قتل عمد دولتی را تا تعیین تکلیف نهایی مردم با حکومت درمانده و آدم کش اسلامی عقیم سازد.

عبدل گلپریان

۱۴ دی ۹۵

۳ ژانویه ۲۰۱۷

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …