«سیسمونی گیت»:فایل صوتی مهدی طائب، افشاگری در مورد قالیباف و باقی ماجراها

فایل صوتی مهدی طائب رییس قرارگاه عمار و برادر رییس سازمان اطلاعات سپاه، از سفرهای قبلی محمد باقر قالیباف به ترکیه در همکاری با سپاه قدس خبر داده و افشای سفر اخیر خانواده او را به برادر داماد ابراهیم رئیسی نسبت داده است. وب سایت حکومتی رویداد ٢٤ گزارشی از این ماجراهامنتشر با عنوان”:فایل صوتی مهدی طائب / نقش مقداد نیلی در افشاگری علیه قالیباف چیست؟ ، منتشر کرده است. گزارش برگرفته از این وب سایت ضمیمه است. روزنه

ایران کشور افشای فایل‌های صوتی و تصویری است! از فایل صوتی جلسه آیت الله منتظری درباره اعدام‌های دهه ۶۰ یا افشای فیلم اعترافات قتل‌های زنجیره‌ای در سال‌های دور گرفته تا فایل صوتی ظریف و سردار عزیز جعفری. این بار هم فایل صوتی از مهدی طائب فرمانده قرارگاه عمار منتشر شده که اطلاعات جالبی از روابط پشت پرده در آن وجود دارد.

موضوع سیسمونی گیت به فراموشی سپرده می‌شد و بحث به گرانی نان و ماکارونی و آرد و نقد شدید دولت رسیده بود که بار دیگر یک فایل صوتی منتشر شد و حواس را از دولت به سمت مجلس برد. این بار فایل صوتی منتسب به حجت‌الاسلام مهدی طائب در رسانه ایران اینترنشنال افشا شد که در آن پای خانواده ابراهیم رئیسی هم به میان کشیده شد.

مهدی طائب کیست؟

مهدی طائب از روحانیون شناخته‌شده و امنیتی ایران است که عمده اهمیتش به خاطر برادرش حسین طائب (رئیس سازمان اطلاعات سپاه) و پدرزنش غلامحسین حقانی نماینده مجلس اول است که در جریان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ کشته شد.

سخنان مهدی طائب همواره حاشیه‌ساز بوده است؛ مثلا زمانی سوریه را سی و پنجمین استان ایران خواند و گفت: «اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد، اولویت با این است که سوریه را نگه داریم، چون اگر سوریه را نگه داریم، می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم، اما اگر سوریه را از دست بدهیم، تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم.»

شاید کارکرد طائب در بیان چنین سخنانی باشد که بتواند نیروهای ارزشی را تهییج کند اما اطمینان به او در اندازه‌ای نیست که پستی بگیرد؛ چنانکه حتی زمانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرد، اما او را رد صلاحیت کردند. با این حال فعالیت او در قرارگاه عمار همچنان ادامه داشت.

قرارگاه عمار سال ۸۸ و پس از حوادث انتخابات آن سال تاسیس شد. در آن دوره مهدی طائب نیروهای اصولگرا و ارزشی را برای نحوه مقابله با حوادث مختلف توجیه می‌کرد. هرچند جایگاه قرارگاه عمار آهسته آهسته افول کرد، اما مهدی طائب به دو دلیل همچنان تاثیرگذاری خود را در میان نیروهای ارزشی حفظ کرد؛ اول آنکه او برادر حسین طائب فرمانده سازمان اطلاعات سپاه بود. بنابراین بخشی از سخنان او برای مخاطبانش، بیش از آنکه ارزش تحلیلی داشته باشد، ارزش خبری داشت. از سوی دیگر قرارگاه عمار محملی برای معرفی نیروهای وفادار برای همکاری با دستگاه‌های امنیتی نیز بود، به همین دلایل با تغییر ماهیت و کارکرد قرارگاه و البته افول آن، اثرگذاری مهدی طائب همچنان ادامه داشت؛ در این حد که درباره موضوع فایل صوتی اخیر برخی از فعالان سیاسی معتقد بودند حرف‌های مهدی طائب با تفکر برادرش همخوانی دارد و به نوعی می‌توان با شنیدن آن به دیدگاه آن نهاد امنیتی نیز پی برد و مهمتر اینکه با دفاعیات محکم مهدی طائب از قالیباف تا حدودی می‌توان نتیجه گرفت که نظر سازمان اطلاعات سپاه درباره قالیباف چیست.

مهدی طائب در فایل صوتی افشاشده چه گفت؟

آنچنانکه از فایل صوتی هم مشخص است، در جلسه افرادی حضور دارند که محافظ شخصیت‌های نظام هستند، کما آنکه یکی از حاضران در جلسه می‌گوید در سفرهای مختلف با قالیباف بوده است. بر همین اساس گفته می‌شود جلسه مهدی طائب با اعضای سپاه حفاظت انصار المهدی (نهاد محافظت فیزیکی از مقام‌های جمهوری اسلامی) بوده است.

طائب در این نشست ظاهرا قرار است به برخی تردیدهای محافظان پاسخ بدهد و آنها را برای ادامه خدمت و وظیفه‌ای که دارند، استوارتر کند. محور جلسه هم موضوع سفر خانواده قالیباف به ترکیه است. حاضران در جلسه نسبت به عملکرد قالیباف و خانواده‌اش شبهاتی دارند و آن را در تراز یک «سردار انقلابی» نمی‌بینند. طائب در پاسخ از محسنات قالیباف می‌گوید و اینکه نماز ظهر و عصر را جدا می‌خواند! و می‌گوید: «افشای سفر قالیباف به ترکیه توسط میثم نیلی، برادر داماد ابراهیم رئیسی، انجام شده و مطمئن نیستیم که وزارت اطلاعات در این باره نقشی داشته است.»

پس از انتشار فایل صوتی در ایران اینترنشنال، یک فایل حدودا دوازده‌ دقیقه‌ای دیگر هم در بی‌بی‌سی فارسی منتشر شد که اطلاعات بیشتری داشت. به گزارش رویداد۲۴ تمام سخنان طائب در این فایل صوتی حاوی حمایت از قالیباف است و با اینکه حاضران جلسه منتقد حمایت‌ها هستند و آن را به چالش می‌کشند، اما طائب به شدت حمایت می‌کند و معتقد است قالیباف از مدیران مظلوم و خدایی و آزمایش‌شده در جمهوری اسلامی است که هیچگاه از رهبری به نفع خودش هزینه و استفاده نکرده است.

در بخش دیگر هم طائب می‌گوید: یکی از مخالفان بزرگ قالیباف، علیرضا زاکانی بود که وقتی قالیباف به مجلس آمد، با زاکانی مثل کارد و پنیر بودند. خود زاکانی هم گفت من یکی از سرشاخه‌های مخالفت ریاست قالیباف بر مجلس بودم.»

طائب در این جلسه می‌گوید: «ماجرا برای من مشکوک است اما می‌دانم عدالتخواهان، احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌ها و اصلاح‌طلبان دست به دست هم داده‌اند تا قالیباف در انتخابات [انتخابات هیات رئیسه مجلس] رئیس مجلس نباشد.»

البته طائب در پاسخ به یکی از حاضران که درباره رابطه آقاتهرانی و قالیباف می‌گوید، پاسخ می‌دهد «آقای آقاتهرانی در جبهه پایداری هیچکاره است.» در جای دیگری از فایل صوتی یکی از محافظان که در سفرهای مختلف با قالیباف بوده، نسبت به ساده‌زیستی قالیباف اظهار تردید می‌کند و می‌پرسد «ترددهایی که به استانبول داشته بابت چه کاری بوده است؟ یک پاسدار سردار چه کاری در استانبول دارد؟» طائب نیز پاسخ می‌دهد که این سفرها به خاطر همکاری با سردار سلیمانی بوده است.



نقش خانواده نیلی در افشاگری علیه قالیباف چیست؟

در ادامه این نشست پای داماد رئیسی به میان می‌آید که البته از آن به نام «میثم نیلی» یاد می‌کنند، در حالیکه داماد ابراهیم رئیسی «مقداد نیلی» است که احتمالا اشتباه سهوی بوده است. با این حال آنچه در این فایل صوتی مورد توجه قرار گرفت، همین بخش دخالت خانواده رئیسی در حمله به قالیباف بود بسیار مورد توجه قرار گرفت. 

آنچه در شبکه‌های‌ اجتماعی و همچنین میان فعالان سیاسی مورد بحث قرار گرفت این بود که دلیل افزایش انتقادها از قالیباف چه بوده است؟ یکی از سناریوهای مطرح شده، این بود که اتفاقات رخ‌داده توسط مقداد نیلی مدیریت و خط‌دهی می‌شود.

مقداد نیلی داماد ابراهیم رئیسی است؛ چهره‌ای اثرگذار در دولت رئیسی و البته پشت پرده! چنانچه حتی اگر نام او را در اینترنت جستجو کنید، به جز یک تصویر که مربوط به دوران جوانی وی است، هیچ تصویری از او وجود ندارد؛ با این حال آنچنان که نقل محافل است، برخی انتصابات مهم دولت رئیسی با نظر او انجام می‌شود. محمود احمدی بیغش نماینده مجلس یازدهم نیز به این موضوع اشاره کرده و در نطق خود خطاب به رئیسی چنین گفته است: «در دولت شما نیز پدیده مقدادیسم همان نقش غلطی را ایفاء می‌کند که آشناییسم در دولت روحانی ایفاء می‌کرد.»

اگر اخبار خبرگزاری ایرنا در بروز برخی اختلافات میان دولت و مجلس را کنار هم بگذاریم، شاید ماجرا بهتر مشخص شود. حدود دو ماه گذشته وقتی فشار بر دولت افزایش یافت، خبرگزاری ایرنا رسانه دولت، خط خبری حمله به مجلس را کلید زد و نمایندگان را در انتصابات دولت، متهم به سهم‌خواهی کرد و گزارش‌های متعددی با کلیدواژه «سهم‌خواهی از دولت» منتشر شد. طبیعی بود که جریان اصلاح‌طلب در این فضا جایی نداشت و سویه نقد کاملا متوجه جریان‌های مختلف اصولگرایان بود. این اختلاف البته پیش از آن هم وجود داشت؛ چنانچه حدادعادل هم از همفکران خود درخواست کرده بود به اختلافات دامن نزنند زیرا برای همه جا هست.

اگر موضوع اختلاف را جدی بدانیم (چنانچه خود اصولگرایان به آن اذعان دارند و فایل‌های صوتی از سمت خود و نهادهای زیرمجموعه آنها منتشر می‌شود) سوال اصلی این است که هدف از بیان اختلافات و افشاگری‌ها چیست؟ و نکته مهمتر اینکه تا کنون افشاگری‌ها از چهره‌ای مثل قالیباف چندان آشکار نبود اما مدتی است که دیگر همه چیز عیان شده و نیاز به مخفی‌کاری نیست!

یکی از دلایلی که در تحلیل اختلافات گفته شده، انتخابات سال سوم هیات رئیسه مجلس است که ۴ خرداد برگزار می‌شود. مهدی طائب نیز در فایل صوتی ادعا کرده این افشاگری‌ها برای حذف قالیباف از صندلی ریاست مجلس انجام می‌شود و خط آن نیز در دست میثم نیلی است. (که احتمالا منظور او مقداد نیلی باشد نه میثم)

اگر چنین فرضی درست باشد، یک سوال پیش می‌آید؛ و آن اینکه تا این لحظه قالیباف تمام استیضاح‌های مجلس؛ خصوصا استیضاح وزرای اقتصادی را مدیریت کرده و به زعم برخی نمایندگان، آنها را بایکوت کرده و در دستور جلسه قرار نداده است. به این ترتیب آنچه در توان قالیباف بوده حتی برای وزرای ناکارآمدی همچون رضا فاطمی امین و حجت عبدالملکی به کار گرفته شده تا آنها در وزارت بمانند. نکته جالب آنکه چه فاطمی امین و چه عبدالملکی هر دو از تیم نزدیک به خود رئیسی هستند که در ستاد او فعالیت داشتند و معرفی هر دو آنها با حمایت جریان نزدیک به رئیسی (تیم مقداد نیلی) بوده است؛ این یعنی تا اینجای کار دست‌کم قالیباف از نزدیکان رئیسی حمایت کرده است، بنابراین پرسش مهم این است که وقتی چنین حمایتی توسط قالیباف وجود دارد، چرا باید خطی با محوریت داماد رئیسی برای حذف قالیباف ایجاد شود؟ آیا بازی بزرگتری در میان است؟

وضعیت رقبای قالیباف در مجلس

تا این لحظه هیچ تحرک خاصی از سوی نمایندگان مدعی همچون علی نیکزاد و حمیدرضا حاجی بابایی و الیاس نادران دیده نشده است. البته شنیده شده برخی جلسات توسط الیاس نادران گرفته شده اما ظاهرا جلسات در حدی نبوده که بتواند اثرگذار باشد.

از جبهه پایداری نیز، بیژن نوباوه در آستانه انتخابات هیات رئیسه حمله تندی به قالیباف کرد و او را به جعل متهم کرده است: «رئیس دستگاه قانونگذاری برای بازگشت حیثیت مخدوش خود متن نامه میثاق با رهبری از سوی نمایندگان را به نفع خود جعل کرده است.» ادعای نوباوه البته با حمایت هیچکدام از نمایندگان همراه نشد و کسی حاضر نبود این نقدها را ادامه و بسط دهد، بنابراین با وجود آنکه اختلافات جبهه پایداری و محمد باقر قالیباف وافعا عیان است، اما سخت بتوان تصور کرد که در شرایط فعلی نظر قاطبه جبهه پایداری هم در حذف قالیباف باشد.

درباره علی نیکزاد هم بعید به نظر می‌رسد در شرایط کنونی به دنبال رقابت با قالیباف باشد؛ چراکه می‌داند در شرایط کنونی شانسی برای پیروزی ندارد. حمیدرضا حاجی بابایی نیز یکبار در رقابت از ریاست کنار کشیده و دور از تصور است که دوباره بخواهد با قالیباف رقابت کند. برخی اخبار غیررسمی هم درباره حاجی‌بابایی شنیده شده که احتمال دارد به جای عبدالملکی به عنوان وزیر کار معرفی شود. با این شرایط هیچ داده مشخصی برای پاسخ به این پرسش که دلیل حمله به قالیباف چیست، وجود ندارد، اما می‌توان به یقین گفت که اساسا موضوع انتخابات هیات رئیسه مطرح نیست و هدف‌گذاری افشاگری‌ها برای خرداد ماه ۱۴۰۱ نیست.

اگر چنین فرضی را در نظر بگیریم، می‌توان دلیل دیگری را برای افشاگری‌ها جست؛ انتخابات مجلس سال ۱۴۰۲. در این سناریو ممکن است برخی از جریان‌های اصولگرا به دنبال حذف قالیباف از مجلس بعدی باشند. یعنی برنامه‌ای بلندمدت‌ برای ریاست مجلس در حال تدوین است. چنانکه حتی برخی معتقدند همان جریانی که درباره ماجرای سفر روسیه و سفر خانواده قالیباف به ترکیه افشاگری کرد، در ماجرای اخیر هم نقش داشته است.

قالیباف فعلا در سخت‌ترین دوران سیاسی خود به سر می‌برد؛ گاف‌های پیاپی خود او از یکسو و فشار مخالفانی که به کمتر از برکناری‌اش راضی نیستند، قالیباف را موقعیت سختی قرار داده است؛ با این حال حامیان قدرتمندی دارد که همواره در بزنگاه‌های مختلف حمایت از او را فراموش نکرده‌اند.

اینرا هم بخوانید

دستگیری سه نفر به اتهام “توهین‌ به نظام و مقدسات اسلامی” در فضای مجازی در بروجرد

ایرنا به نقل از مهدی مهدوی‌کیا فرمانده انتظامی بروجرد نوشت روز چهارشنبه هشتم فروردین از …