شورای امنیت کره شمالی را تهدید کرد: احتمال وضع تحریم‌های جدید

شورای امنیت سازمان ملل که هم‌اکنون ریاست آن بر عهده آمریکاست روز پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه، آخرین آزمایش موشکی کره شمالی را «شدیدا» محکوم کرد.

اعضای این شورا همچنین با اتفاق نظر به پیونگ‌یانگ هشدار دادند که «رفتار شدیدا بی‌ثبات‌کننده‌اش» می‌تواند به وضع تحریم‌هایی جدید منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آن طور که در بیانیه این شورا آمده است، پاسخ به «بحران» موشکی کره شمالی می‌تواند «اقدامات مهم دیگر از جمله تحریم جدید» باشد.

نیکی هیلی، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل، روز پنج شنبه در ادامه واکنش شورای امنیت تاکید کرد که «هیچ یک از اعضای شورا نمی‌خواهد کره شمالی به آزمایش یا پرتاب موشک جدید دست بزند».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که بیانیه مورد نظر آمریکا پس از آن مورد موافقت همگان قرار گرفته که عبارت مورد نظر روسیه درباره لزوم رسیدن به راه حلی صلح‌آمیز «از راه دیالوگ و گفت‌وگو» در متن بیانیه گنجانده شده است.

پیشتر وزیر خارجه روسیه در روز دوشنبه، ‌۲۸ فروردین، ابراز امیدواری کرده بود که واشینگتن درباره کره شمالی «یک‌جانبه» عمل نکند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای لاوروف گفت که اگر سخنان اخیر معاون رئیس جمهور آمریکا به معنی در پیش گرفتن روشی «یک‌جانبه» علیه کره شمالی باشد، آن گاه «این مسیری بسیار پرخطر خواهد بود».

ساعاتی پیش از این سخنان وزیر امور خارجه روسیه، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، هشدار داده بود که «دوران صبر استراتژیک» ایالات متحده درباره کره شمالی «به پایان رسیده است».

یک روز پیش از صدور بیانیه تهدیدآمیز شورای امنیت نیز آقای پنس با اشاره به روابط تنش‌آلود کشورش با کره شمالی گفته بود که ایالات متحده آمریکا همیشه به دنبال صلح خواهد بود، اما در عین حال به هر گونه حمله «با پاسخی کوبنده» واکنش نشان خواهد داد.

در ادامه واکنش به اقدامات کره شمالی، ایالات متحده همچنین برای هفته آینده نشستی در سطح وزیر تدارک دیده است که قرار است با ریاست رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور، برگزار شود.

آن طور که در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است،‌ در نشست هفته آینده در روز ۲۸ آوریل «قرار نیست» قطعنامه‌ای تصویب شود، اما انتظار بر این است که کشورهای غربی فشار بر چین را برای کنترل کره شمالی افزایش دهند.

چین مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حامی کره شمالی در منطقه و جهان به شمار می‌رود.

علاوه بر شش مجموعه تحریم شورای امنیت علیه کره شمالی، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز به طور یک‌جانبه در روز جمعه، ۱۱ فروردین، اعلام کرد که یک شرکت کره شمالی و یازده تبعه این کشور را به دلیل ارتباط با برنامه‌های تسلیحاتی، بانکی و تجارت خارجی این کشور تحریم کرده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

آرژانتین خواستار دستگیری احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی به اتهام بمب گذاری در بوئنوس آیرس شد

آرژانتین خواستار دستگیری احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی شدشده است. او متهم بوده است …