شورای حقوق بشر سازمان ملل با اکثریت آرا به تحقیقات درباره ‘جنایات’ سربازان روس رای داد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع به آغاز تحقیقات درباره ‘جنایات ‘ ادعایی سربازان روسیه در آغاز درگیری در اوکراین رای داده است.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است که در هفته‌های اخیر ۱۰۰۰ جسد در مناطق اطراف کی‌یف، پایتخت پیدا شده است.سازمان ملل می‌گوید که شواهدی از نقض عمده حقوق بشر جمع‌آوری کرده که می تواند “جنایات جنگی” محسوب شود.

خانم باشله به شورای حقوق بشر مستقر در ژنو گفت: “میزان قتل‌های غیرقانونی از جمله نشانه‌هایی از اعدام‌های بدون محاکمه در نواحی اطراف کی‌یف، شوکه کننده است.”

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل افزوده: “در حالی که ما اطلاعاتی در مورد ۳۰۰ قتل از این نوع داریم، اما با پیدا شدن شواهد جدید، بر شمار کسانی که به این طریق کشته شدند، افزوده می‌شود.”

خانم باشله همچنین گفت: “این کشتار غیرنظامیان اغلب عمدی به نظر می‌رسد که توسط تک تیراندازان و سربازان انجام شده است. غیرنظامیان هنگام عبور از جاده‌ها یا خروج از پناهگاه‌های خود در جستجوی غذا و آب کشته می‌شوند. برخی دیگر هنگام فرار در خودروهای خود کشته می‌شوند. مردان غیرمسلح کشته می‌شوند، زیرا سربازان روسی به آن‌ها مشکوک بودند که از نیروهای اوکراینی حمایت می‌کنند یا تهدیدی بالقوه هستند. برخی از آن‌ها قبل از کشته شدن شکنجه شده‌اند.”چین و اریتره تنها کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. روسیه عضو این شورا نیست.از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

صدیقه وسمقی از زندان اوین: سیاست حجاب اجباری یک سیاستِ شکست خورده است

صدیقه وسمقی از زندان اوین: سیاست حجاب اجباری یک سیاستِ شکست خورده است. وی در …