صفحه ویژه درگذشت ایرج فرجاد عزیز

مراسم بزرگداشت ایرج فرجاد. پنجشنبه ۶ژانویه ٢٠٢٢

مراسم بزرگداشت ایرج فرجاد. پنجشنبه ۶ژانویه ٢٠٢٢ ساعت ١٩ بوقت اروپای مرکزی

حزب کمونیست کارگری ایران: قلب ایرج فرجاد عزیز از حرکت باز ایستاد!

سیاوش مدرسی, دبیر کمیته خارج کشور حزب کمونیست کارگری: ایرج عزیزمان را از دست دادیم!

WPI Announcement- On the loss of our dear comrade Iraj Farjad

الحزب الشيوعي العمالي اليساري العراقي: رسالة تعزية ومواساة لرحيل الرفيق إيرج فرجاد!
اعلن الحزب الشيوعي العمالي الأيراني خبر وفاة الرفيق ايرج فرجاد احد الكوادر البارزة و المعروفة للحزب بسبب اصابته بمرض كورونا.
رفيق ايرج فرجاد كان انسانا مناضلا صادقا ووفيا لقضيته وكفاحه في النضال الشيوعي العمالي و النضال من اجل مجتمع اشتراكي و انساني لأكثر من اربعة عقود منذ نعومة اظافره و هو كان احد الشخصيات المناضلة ضد السلطة الشاهنشاهية في ايران و احد الرموز البارزة في مدينة سنندج و شارك في الثورة الأيرانية في عام 1979 و استمر في النضال ضد الجمهورية الأسلامية و انتمى للحزب الشيوعي الأيراني وانخرط في صفوف ذلك الحزب و شغل مناصب كثيرة في صفوفه اثناء النضال السري و بعد ذلك النضال المسلح في كردستان ضد الجمهورية الأسلامية و في بداية تسعينات القرن الماضي هاجر الى الخارج و استقر في المانيا و بعد تاسيس الحزب الشيوعي العمالي الأيراني انضم الى صفوفه و ناضل في صفوف الحزب الشيوعي العمالي الأيراني لثلاثة عقود مستمرة كاحد الكوادر الأساسية له، لحين وفاته في 28\12\2021 عن عمر ناهز ال 75 سنة.
وفاة رفيق ايرج فرجاد خسارة كبيرة للجماهير التواقة للحرية و الأشتراكية في ايران و خاصة جماهير مدينة سنندج.
نعزي عائلة الرفيق ايرج فرجاد وكل محبيه كما نعزي كل كوادر و اعضاء الحزب الشيوعي العمالي الأيراني و كل الجماهير الثورية في ايران.
ان ذكرى الرفيق ايرج فرجاد ستبقى حية في قلوبنا !!

الحزب الشيوعي العمالي اليساري العراقي
28\12\2021


دفتر مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست: پیام تسلیت به مناسبت درگذشت رفیق ایرج فرجاد!
با تاسف فراوان اطلاع یافتیم که امروز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱، رفیق ایرج فرجاد کادر سرشناس و قدیمی حزب کمونیست کارگری ایران و از چهره های محبوب و سرشناس شهر سنندج در انقلاب ۱۳۵۷ که از مدتی پیش به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده بود، در بیمارستانی در شهر کلن آلمان درگذشت.
ایرج فرجاد چهره ای محبوب، صمیمی، مهربان و خوش طبع بود و زندگی اش را وقف مبارزه برای تحقق آرمانهایش کرد. ما درگذشت رفیق ایرج فرجاد را به اعضای خانواده و بستگان، همسنگران و رفقای سالهای طولانی مبارزه سوسیالیستی و رفقایش در حزب کمونیست کارگری ایران صمیمانه تسلیت میگویم. یاد ایرج عزیز گرامی باد!
دفتر مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
۲۸ دسامبر ۲۰۲۱


حمید تقوائی: درد جانکاهی است.
حزب ما یکی از قدیمی ترین، محکم ترین و دوست داشتنی ترین کادرهای خود را از دست داد. ایرج فرجاد عزیز از میان ما رفت و “روزنه ای به زندگی میلیاردها انسان” خاموش شد. درگذشت او را به همسرش منیر عزیز، فرزندان و نوه هایش و همه همرزمانش صمیمانه تسلیت میگویم.
حمید تقوائی
٢٨ دسامبر ٢١


کاوه فرجاد: جهت اطلاع همه رفقا و دوستان عزیز!
پدرم ، دوست و رفیق عزیزم ما را تنها گذاشت . امروز به تاریخ ۲۸ . ۱۲ . ۲۰۲۱ پدرم ایرج فرجاد درسن ۷۵ سالگی از میان ما رفت. در گذشت پدرم بی گمان خسارت بزرگ و جبران ناپذیر برای همه ماست. من میدونم ایرج فقط به ما متعلق نبود ، او تنها دوست و یاور ما نبود بلکه ایرج به همه ما و دوستان و رفقایش متعلق بود از این رو از طرف همه خانواده فرجاد به همه شما عزیزان تسلیت میگویم. مرگ ایرج بسیار غیر منتظره و همه ما راشوک کرد . در حقیقت امروز صف انسانیت، صف آزادیخواهی و برابری طلبی یکی از متعهدترین یاران خود را از دست داد. ایرج انسانی سوسیالیست و چپ بود . مبارزی فعال و خستگی ناپذیر برای آرمانهای انسانی و سوسیالیستی از خصوصیات برجسته بود. متاسفانه امروز این انسان بزرگ و دوست داشتنی از میان ما رفت:
دوستان عزیز شرایط ویژه کرونا به ما وضعیتی بر خلاف میل خودمان تحمیل کرده است و ما نمی توانیم آن را در نظر نگیریم. همچنانکه خود میدانید تجمع بیشتر از ۱۰ نفر در یک اتاق ممنوع است .بنابراین در حال حاضر هیچ مراسمی در منزل خصوصی ایرج برگزار نخواهد شد. ما احساسات شما عزیزان را درک میکنیم دوست داشتیم در این روزهای سخت شما را کنار خود داشته باشیم ولی همه ما باید این شرایط ویژه را رعایت کنیم . لذا از همه شما عزیزان خواهش میکنیم برای ابراز همدردی با شمارهای تلفنهای زیر تماس بگیرید و از مراجعه به منزل شخصی ایرج خودداری کنید . در مورد برگذاری مراسم یاد بود ایرج فرجاد بعدا اطلاع رسانی خواهد شد. شماره های تماس:
Kawa Farjad +491632367895
Woria Ahmadi +4915735164636
Sahar Farjad +4917670893847
کاوه فرجاد


دبيرخانه كميته مركزى حزب كمونيست ايران: ياد ايرج فرجاد عزیز گرامی باد!
با تاسف فراوان اطلاع یافتیم که روز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱، رفیق ایرج فرجاد کادر سرشناس و قدیمی جنبش چپ و كمونيستى ایران به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستانی در شهر کلن آلمان درگذشت. ايرج فرجاد از چهره های مبارز و سرشناس شهر سنندج و از کادرهای قديمى حزب كمونيست ايران و كومه له و متعاقب آن از كادرهاى حزب كمونيست كارگرى ايران بود.
ایرج فرجاد چهره ای محبوب، صمیمی، مهربان، قابل اتكا و مورد اعتماد بود و زندگی اش را وقف مبارزه برای تحقق آرمان هاى انسانى اش کرد.
ما درگذشت رفیق ایرج فرجاد را به اعضای خانواده، بستگان و همسنگرانش در حزب کمونیست کارگری ایران صمیمانه تسلیت میگویم.
ياد ايرج فرجاد عزیز گرامی باد!
دبيرخانه كميته مركزى حزب كمونيست ايران
۲۸ دسامبر ۲۰۲۱


مبارزان کمونیست: پیام تسلیت به خانواده رفیق ایرج فرجاد و حزب کمونیست کارگری ایران!
با نهایت تاسف امروز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۷ دیماه ۱۴۰۰) ویروس کووید ۱۹ ایرج فرجاد عزیز را در بیمارستان شهر کلن آلمان از ما گرفت و زندگی پر بار و افتخارآمیزش به پایان رسید.
درگذشت رفیق ایرج را به حزب کمونیست کارگری ایران و اعضا آن، به همسرش منیر شریفپوریان، و فرزندان عزیزش سحر، کاوه، و سوما، و به دیگر رفقا و دوستانش در اروپا و شهر سنندج تسلیت میگوئیم.
رفیق ایرج کمونیست محبوب و سرشناسی در شهر سنندج و کادر برجسته و خستگی ناپذیری در آن حزب بود که بیش از چهار دهه زندگیش را صرف مبارزه در راه عدالتخواهی و آزادی برای ایجاد جامعه‌ سوسیالیستی کرد. استواری و عزم او در شرایط‌های مختلف مبارزاتی و مهربانی و صبوریش در برخورد به اطرافیان هنگام بروز مشکلات و در روزهای سخت کم نظیر و سرمشق بود. ایرج تنها فعال محبوبی در حزب خود نبود و از جمله کادرهائی است که در میان دیگر احزاب کمونیسم کارگری جایگاه و محبوبیت ویژه داشت. او در میان مردم شهر سنندج هم از جمله شناخته شده‌ترین و محبوب ترین کمونیستها این شهر است.
امروز روز دردناکی برای خانواده و دوستان و تمام رفقایش است. درگذشت ایرج فرجاد ضایعه‌ای برای آن حزب و کسانی است که برای رهائی انسان و ایجاد جامعه‌ سوسیالیستی عاری از هر گونه تبعیض و نابرابری تلاش میکنند.
یاد عزیزش گرامی
مبارزان کمونیست
۲۸ دسامبر ۲۰۲۱
۷ دیماه ۱۴۰۰


ناصر کشکولی از طرف کمیته آلمان حزب کمونيست کارگری: ایرج فرجاد ما را تنها گذاشت!

تسلیت به همه رفقای حزب ! تسلیت به خانواده عزیزش!
ایرج فرجاد کمونیست و چهره سرشناس که بیش از چهل سال علیه یکی از هارترین حکومت های سرمایه‌داری جهان مبارزه کرد. ایرج از دوران مبارزه پارتیزانی اش، قابل اتکا بودنش یکی از خصوصیت های برجسته او بود. او محبوب و قابل اعتماد همرزمانش بود و در میان مردم کردستان و شهر سنندج صمیمیت و صداقتش بر سر زبانها بود.
ایرج آرزو داشت سرنگونی جمهوری اسلامی را با چشم های خودش ببیند، اما او در طی سال ها مبارزه اش با همسنگرانش در حزب کمونیست ایران و حزب کمونیست کارگری ایران سرنگونی حکومت اسلامی را در همه عرصه ها دید ، آبان ۹۸ را دید ، دختران انقلاب را دید که چگونه حجاب را پرتاب کردند، جنبش ضدمذهب و جنبش زنان را دید، اداره شورایی را شنید که چگونه کارگران از همین حالا در هفت تپه‌ حکومت شورایی را در ایران ترسیم می‌کنند. ایرج شخصیت برجسته این مبارزات بود. از همه مهم‌تر او در صفوف حزبی بود که کمتر از سرنگونی حکومت اسلامی و برپایی سوسیالیسم قانع نیست .
ایرج متاسفانه بر اثر مبتلا به بیماری کرونا در تاریخ ۲۷دسامبر ۲۰۲۱ در شهر کلن -آلمان ما را با خاطرات زیبایش و مبارزه پرشورش تنها گذاشت. ایرج در کنار خانواده خود یک خانواده حزبی داشت بیشک برای هر دو‌ خانواده از دست دادن چنین انسان دوست داشتنی واقعا جای تاسف فراوان دارد و بدین جهت به همه رفقای حزبی تسلیت میگوییم .
به خانواده گرامی و عزیزش !
از صمیم قلب به شما تسلیت میگوییم و ما را در غم خودتان شریک بدانید.
ایرج ادامه راه باشکوهش را به ما سپرد . بدرود قهرمان هزاران نفر
ناصر کشکولی: کمیته آلمان حزب کمونيست کارگری ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱


شهلا دانشفر: ایرج فرجاد، عزیز و دوست داشتنی برای همه ما بود. یک ستون محکم این حزب بود. سمبل انسانیت و آزادیخواهی بود. انسانی ثابث قدم و عاشق انسانها که بیش از 4 دهه برای آزادی و انسانیت جنگید. پای سخنانش مینشستی سرشار از خاطره های زیبا و یک پارچه شور زندگی بود. انسانی کمونیست و نمونه. حقیقتا انسانهایی مثل ایرج قهرمانان افسانه هایی هستند که سینه به سینه در میان مردم از آنها سخن است. او محبوب همه بود. درگذشت این عزیز برای همه ما ناگوار و شوک بود. جانباختن این عزیز را به همسرش منیر شریفپوریان و به فرزندان عزیزش، سحر و سوما و کاوه و سایر بستگان او، به اعضا و دوستداران حزب و به همه مردم معترض صمیمانه تسلیت میگویم.


بهنام ابراهیم زاده: تسلیت به خانواده ودوستان وهمرزمانش .
یاد ایرج فرجاد، این انسان بزرگ و دوست داشتنی، همیشه در قلب ما باقی خواهد ماند.
یادش گرامی


عبدل گلپریان: در عمق غمی بزرگ
می گویند وقتی آدم غم سنگین انباشته شده بر قلبش را بیان میکند اندکی سبک می شود. خواستم این کار را بکنم چون امروز غم بزرگی بر تمام وجودم سنگینی میکند و باید این چند جمله را درباره ایرج عزیزم می نوشتم تا اندکی آرام بگیرم. بیش از نیم قرن رفاقت، بیش از نیم قرن دوستی، همنشینی و خاطرات شیرین. حتی سخت ترین و تلخ ترین خاطرات برایمان شیرین بودند.
ایرج تنها عزیز من نبود، رفیق ترین رفیق منیر، سحر،سوما، کاوه و نوه هایش و عزیز صدها انسان شریفی بود که او را از دور و نزدیک می شناختند.
امروز غمی بس عمیق را با خود دارم که بیان آن برایم ساده نیست.
من و ما ایرج عزیز را از دست دادیم.
عزیزی که لحظه به لحظه بیش از آن نیم قرن را بار دیگر در مقابل چشمانم زنده تر کرد. عزیزی کمیاب به شهادت گفته هایش در:
“روزنه ای به زندگی میلیاردها انسان هم سرنوشتم”
عزیزان زیادی را از دست داده ام اما غم از دست دان ایرج برایم بس عمیق بود. یادش برایم همیشه عزیز و گرامی است.


کاظم نیکخواه: ایرج فرجاد انسان محبوب را از دست دادیم
از دیروز که ایرج عزیز ما را تنها گذاشت غمی سنگین تمام وجودم را گرفته است و دستم به هیچ کاری نمیرود. هرکس که او را از نزدیک بشناسد میداند که چه انسان عزیز و دوست داشتنی و مهربان و رزمنده ای را از دست دادیم. او کم سخن میگفت اما بسیار عمیق و سراپا شور و انسان دوستی بود. از جوانی در مبارزه علیه ظلم و ستم و نابرابری و دیکتاتوری جنگید و طی چهار دهه مبارزه بسیاری از دوستان و بستگان نزدیکش را از دست داد. اما ذره ای در اراده اش خلل ایجاد نشد . او یک کمونیست قدیمی و تمام عیار بود.
ایرج همیشه امیدوار و خوش بین و خوش طبع بود و فضای دلچسبی در اطراف خود ایجاد میکرد. او به دوروبریهایش امید میداد. متاسفانه او زنده نماند که سرنگونی حکومت جنایتکار اسلامی را در کنار مردم این کشور جشن بگیرد و کرونای لعنتی او را از ما گرفت. خاطرات ایرج فرجاد یک دنیا جنگ و جدال و مبارزه و افت و خیز را نشان میدهد. درگذشت ایرج را به منیر همسرش و به فرزندان و کل خانواده و همه دوستدارانش، و به رفقای حزب کمونیست کارگری تسلیت میگویم
یاد ایرج فرجاد عزیز همیشه در قلب همه ما زنده است


مجید حسینی: غم سنگینی است و بسیار بسیار متاسفم، یار دیرین و مهربان خود، رفیق روزهای سخت، همرزم دوره تاریخ گذشته تا به امروز را از دست دادیم. جای خالی او پر شدنی نیست. به همسرش منیر و فرزندانش سحر و کاوه و سوما و به بستگان و دوستانش در شهر سنندج به تمام رفقایش و به حزب کمونیست کارگری ایران و اعضای آن و به خودم تسلیت میگویم و عمیقا شریک غم و اندوه تان هستم. یادش همیشه گرامی است.


پروین کابلی ، کیومرث کابلی: منیر عزیز و فرزندان گرامی رفیق ایرج فرجاد .
در دو هفته گذشته با نگرانی دورا دور در جریان پروسه ی درمان رفیق ایرج فرجاد عزیز که به بیماری کرونا دچار شده بود قرار گرفته بودیم. امروز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ خبر درگذشت ایرج مهربان و صمیمی و مردمدار ما را غمگین و عزادار نمود. با ایرج از طریق دیدارهای والدینمان که برای ملاقات با ما کوه و دشتها را درمی نوردیدند در اردوگاه کردستان عراق آشنا شدیم که از قدیم با خانواده وی آشنا بودند و هر بار برای دیدن ما می آمدند حتما از پدر و مادرم دیدار می کرد. از آن زمان رابطه ای صمیمی و دوستانه برقرار کردیم. خاطرات زیبا و صمیمت ایرج عزیز هرگز از خاطره ها نخواهد رفت. بدینوسیله به منیر همسر ایرج، و فرزندانش و دوستان و خانواده اش و بستگان در سنندج تسلیت می گویم.
پروین کابلی ، کیومرث کابلی
۲۸ دسامبر ۲۰۲۱


مینا احدی: آسمان شهر ما امشب، غمگین و غمبار است. کلن بدون تو، چه سرد و بی روح است. امروز در این شهر، قلبی از حرکت ایستاد که بیش از شصت سال برای آزادی و خوشبختی برای همه تپیده بود، امروز انسان بزرگی برای همیشه چشمهایش را بست که نگران همه مردم ایران و دنیا بود و هر لحظه و هر روزش را با تلاش برای بهبود زندگی همگان سپری میکرد. امروز برادرم، رفیقم، همیشه محافظم و تکیه گاهم را از دست دام.وقتی هفت سال پیش برادر من در تهران بر اثر بیماری و بعد از اینکه سی و پنج سال او را ندیدم، درگذشت، وقتی پیش ایرج فرجاد گریه کردم، گفتم اسمش ایرج بود، ولی من ترا دارم، کسی که میتوانم بدون کمترین تردید به او تکیه کنم و امروز تو رفتی و ما را و بویژه همسر مهربانت و فرزندانت و نوه هایت را تنها گذاشتی، بدرود قهرمان هزاران نفر، بدرود ستاره درخشان حزب کمونیست کارگری ایران، بدرود ایرج فرجاد. خیلی دوستت دارم برای همیشه در قلب همه ما خواهی ماند.


عبه سیدمرادی: ایرج دوست داشتنی ومهربانمان رفت
باید فکرم را متمرکز کنم و تا به خود بقبولانم که دیگر ایرج در بین ما نیست و دیگر صدایش را نمیشنوم که بگوید بلند شوید برویم و ضروریست ، بریم جلو سفارت را بگیریم و آرامشان نگذاریم
برویم به سوی برلین به پاریس به لندن به اسکاندیناوی صدای اعتراض و صدای کارگران، زنان، و مردم رنج دیده را فریاد بزنیم و رسوا کنیم معامله و رابطه دولت‌های اروپایی را با آدمخواران اسلامی حاکم بر ایران.
چقدر سخت است که دوست و همراه و راهنما و دلسوز را از دست بدهی توصیف شخصیت انسانی و دوست داشتنی ایرج به مثابه یک پدر یک شریک زندگی و یک رفیق در این لحظات سخت است ، تلاش‌های بی شمار ‌فداکاری و گذشت از زندگی شخصی ‌هزینه کردن آن برای نجات جامعه و ساختن یک دنیای بهتر فلسفه زندگی ایرج بود.
ایرج موفق شد مختصری از زندگی و تلاشش برای یک دنیای بهتر را در یک کتاب به ترسیم دراورد و به خواننده کتاب تصویر سالها و ماهها و روزهای سخت و جو ارعاب و پلیسی اوایل دهه شصت خورشیدی را به تصویر بکشد تا ابعاد هولوکاوس اسلامی را همان ابتدای حاکمیت سیاه و خونین نشان دهد ایرج بنا به پوشش کاریش و خونسردی و تجاربش در آن سیاه روزها که دستگیری‌ها و اعدام‌ها به پهنا و وسعت ایران در جریان بود بازهم کار و ماموریت انقلابی را به شکلی ناباورانه ادامه داد تا جاییکه دیگر به دام انداختنش و دستگیریش به ساعتها نه روزها نزدیک شده بود اما موفق شد از دست گشتیها و بازدید بین راهها وشکارچیان انسان‌های کمونیست و انقلابی به تشکیلات علنی و به پیشمرگان کومه له ملحق شود.
در همان اوایل دهه شصت در منطقه لیلاخ سنندج ما نزدیک روستای باخچه مریم بودیم که ایرج عزیز توانست خود را به ما برساند و از همان ایام دوستی و رفاقت ما لحظه ای دچار خلل نشد و هر چی به سال‌های گذشته و به عقب برمیگردم همه لحظات و روزهها و هفته های خوب و خوش زندگی ولحظات تلخ آن ایرج همراه و پای ثابت جمع نسبتا بزرگ ما بوده است هنوز تصور فردا بدون ایرج گنگ و سخت خواهد بود، بخصوص برای خانواده ایرج که به شکل غیر قابل وصفی آنها را دوست داشت وتمام تلاشش را میکرد که آنها شاد و خوشبخت باشند اگر برای اولین بار هم به منزل آنها میرفتی متوجه رابطه بینهایت صمیمی آنها میشدی ایرج در همه طول زندگیش هم شریک زندگی منیر خانم بود و هم رفیقی دلسوز و هم پدر مهربان و هم رفیقشان و بچه ها “ ایجی” صدایش میزدند .به عزیزان ایرج یعنی منیر ، سحر ،کاوه ، سوما و وریا و نوه هایش و کاک حاجی و اغا نادر و خانواده های گرامیشان تسلیت میگم و با همه این عزیزان هم غم و هم دردم و آرزوی صبر و تحمل دارم.

امیر توکلی از طرف سایت روزنه: یاد ایرج عزیز همیشه در قلب ما است

ایرج دلسوز و مهربان، ایرج خستگی ناپذیر را ناباورانه از دست دادیم، ایرج سمبل صداقت و از خود گذشتگی بود. او از همان دوران نوجوانی اش با کار سخت و طاقت فرسا جوهر ضدانسانی نظام سرمایه داری را با تمام وجودش حس کرد و به مقابله با آن برخاست. او طی سالیان دراز چه در کردستان، چه در تهران و دیگر شهرهای ایران و همینطور در شهرهای مختلف اروپا بطور خستگی ناپذیر علیه اوباشان اسلامی فعالیت کرد، او همواره از سازماندهندگان و از ستونهای حزب بود.

او همچنین پدری مهربان و مسئول بود، او ستونی محکم در خانواده اش بود. همینجا به منیر عزیز، سحر، سوما، کاوه و وریا عزیز و تمامی خانواده اش صمیمانه تسلیت میگویم. ما هم در غم از دست دادن ایرج عزیز شریک هستیم، یاد او همیشه با ما است.


عبداله اسدی: ایرج فرجاد عزیز را هم از دست دادیم
در مسیر رفتن برای برگزاری آکسیونی در حمایت از معلمان بودم که خبر درگذشت او را شنیدم. خبر مرگ ایرج برای من که نزدیک به ۴۰ سال شانس رفاقت و دوستی با وی را داشتم، بسیار دردناک و ناباورانه بود. خبر مرگ ایرج خبری نابهنگام بود.
ایرج فرجاد شخصیتی بسیار بزرگ و دوست داشتنی بود، دوست داشتنی بود نه تنها برای من بلکه برای همه کسانی که او را از نزدیک می‌شناختند. ایرج در میان مردم سنندج و در میان دوستان و همسنگرانش چه آن زمان که در کومله فعالیت میکرد و بعدا که در حزب کمونیست کارگری ایران بود شخصیتی بسیار پر نفوذ و قابل احترام بود. ایرج کمونیستی مبارز و به تمام معنا انساندوست و برابری طلب بود.
رفتار همیشه سنجیده و دوستانه‌ اش، رفاقت و صمیمیت و مهربانی هایش فراموش نشدنی است.
از صمیم قلب درگذشت ایرج عزیز را به همسرش منیر عزیز و فرزندانش، سحر و سوما و کاوه تسلیت میگم و خود را در غم و اندوهشان شریک می‌دانم
یاد عزیزش همیشه با ما و در قلب ما خواهد ماند

صالح سرداری: بدرود ايرج عزيز و مهربان.
با كمال تاسف امروز رفيق عزيزمان ايرج فرجاد در شهر كلن المان زندگي را بدرود گفت.
ايرج فرزند كار و رنج و در عين حال مبارزي انقلابي و كمونيستي پيگير براي تغيير اين دنياي. نابرابر بود. او در دوران مبارزاتيش، چه وقتي كه در تشكيلان مخفي كومله كار ميكرد، و چه بعداز ان كه به صفوف. پيشمرگان كومله پيوست، نمونه يك كارگر اگاه و كمونيست بود كه در راه تحقق ارمان هايش از هيچگونه فداكاري دريغ نكرد.
وقتيكه به خارج كشور هم امد، به مبارزه و اعتراض عليه جمهوري اسلامي ادامه داد و كمتر اعتراض و تظاهراتي در شهرهاي اروپا شاهدبوديم، كه ايرج با ان پرچم سرخي كه هميشه در دست داشت در ان حضور نداشته باشد. متاسفانه بعد از چهل سال رفاقت و همرزمي با ايرج عزيز و فداكار، امروز او را از دست داديم.
بدينوسيله. به همسرش منير عزيز و فرزندانش سحر و كاوه و سوما و همچنين به خواهران و برادران. و دوستانش صميمان تسليت ميگويم.
ياد عزيزش نزد همه ما گرامي است.
عكس ، سال ٩٣ ايرج و مادرم كلن المان

کاوه دوستکامی: کرونا کاری را که گماردگان تا دندان مسلح سرمایه در هدف قرار دادن کاک ایرج فرجاد از انجامش ناکام مانده بودند، به انجام رساند!
کاک ایرج در طول بیش از چهار دهه مبارزه بر علیه نمایندگان اسلامی سرمایه حاکم بر ایران، با اراده ای پولادین، بدون چشمداشت و بدون قید و شرط در سنگرها و موقعیتهای گوناگون و پر خطر چه در شهر و چه در کوه، نقشی بسیار فعال ایفا کرد و در طول آن سالها، نمونه ای از پاکدامنی و متعهد بودن به آرمانهای رهایی ستمدیدگان را از خود به یادگار گذاشت. کاک ایرج تا آخرین روزهای پربار زندگیش همچنان برای رسیدن به آن آرمانها که همانا ایجاد به جامعه ای آزاد و برابر بود، پایدار ماند.
طی سالهای طولانی زندگی و مبارزه و برخورد با انسانها و شخصیتهای گوناگون اجتماعی میتوان به این نتیجه رسید که، بهترین معیار شناخت هر شخص صرفنظر از هر ادعا و جایگاهی که دارد، نحوه برخورد روزمره او با نزدیکان و جامعه محل زندگیش است. بر پایه همین معیار ساده میتوان به نقش و شخصیت واقعی و برجسته کاک ایرج فرجاد پی برد. از سالهای دور من و خانواده ام ارتباطی نزدیک با ایشان و خانواده گرامیش داشتیم. در هر دیدار چیزی که برجسته می نمود، یک رابطه مملو از عشق و احترام متقابل کاک ایرج و نزدیکانش با همدیگر بود و به جرئت میتوان به نقش ایشان در به وجود آوردن آن فضای سالم و صمیمانه اشاره کرد.
درگذشت آن رفیق دلسوز، مهربان و آن شخصیت مبارز و فداکار را به منیر خانم، سحر، کاوه، سوما و همه نزدیکان و عزیزان آن گرامی، تسلیت گفته و عمیقا خود را در غم و اندوه آنها شریک میدانم.
یاد و خاطره های صمیمانه و پربار کاک ایرج گرامی میداریم!
کاوه دوستکامی
28 دسامبر 2021

شمه صلواتی:《پایان دل واپسی ها 》
ای شقایق ها پرپر شد،
درختان افتاده بر خاک!
بشنوید از من،
خبر مرگ درخت تنومندی که در برابر با طوفان ها از ریشه نیافتد بود.
آن انسان باران ديده خبر می‌دهم
*اتفاقی که نباید می افتاده‌، افتاده‌ و-
من در غم رفتنش اشک می ریزم.
از پایان رابطه‌ی چهل ساله سیاسی و عاطفی،
رابط شکل گرفته که ریشه در مبارزات طبقاتی داشت
پایان بسیار غم انگیز و پر درد برای من و عزیزانش.
پایانی برای پایان زندگی
پایانی پر درد برای همیشه
پایانی برای روابط چندین ساله سیاسی و اجتماعی
پایانی برای پایان با او بودن در لحظه های پر درد و دلتنگی
در یک کلام ایرج همچون‌ برادر بزرگ تنی من بود.
رفیق بسیار عزیز و با خاطرات فراوان ما را تنها گذشت.
۲۰۲۱/۱۲/۲۸ شمی صلواتی

صابر رحیمی: ایرج فرجاد عزیز، انسانی با قلب بزرگ، انسانی رنج کشیده، انسانی از تبار مبارزه طبقاتی، کسی که تمام عمر خود را صرف مبارزه با ظلم و ستم و استثمار کرد. انسانی که هدفی جز آزادی و برابری و رهایی انسان از ستم سیستم گندیده و اسنثمارگرسرمایه داری نداشت از میان ما رفت.
بدینوسیله به همسر، فرزندان، همه بازماندگان و همه رفقا و دوستان آن عزیز تسلیت میگویم و خود را شریک غم آنها میدانم.


محمدامین کمانگر: ایرج فرجاد عزیز جهان را بدرود گفت!
مرگ رفیق ایرج، مرگ این شخصیت صمیمی و محبوب، مرگِ این انسان انسان دوست، نه تنها برای خانواده و اطرافیان و نزدیکانِ خودِ او ، بلکه هزاران انسانِ انسان دوست، هزاران انسان آزادیخواه و انقلابی را داغدارو متأثر نمود. برای مرگ ایرج به هر انسان آزادیخواه، به هر انسان چپ و کمونیستی باید تسلیت گفت. ایرج کسی بود که زندگی را، آینده را، به جوانان، میانسالان، و کهنسالان در قالبِ جملاتی بسیار ساده و زبیا تعریف می نمود.
رفقا، هر جا کمک لازم بود ایرج آنجا بود. ایرج معنای خیلی از واژه ها بود. رفاقت و صمیمیت و مهربانی، دوست داشتن، چپ بودن، صداقت و منصف بودن، کمونیستی بود پیگیر، با چهره ای بسیار مهربان، شاداب و خنده رو، افسوس او پس از 4 دهه مبارزه برای آزادی و برابری و خوشبختی در بین انسانها، دیشب توسط کرونا، دیده از جهان فرو بست. یاد عزیزش، همراه با خاطره های با شکوهش جاودانه شد.
محمدامین کمانگر. 28.دسامبر 2021

کیومرث صآبری: ایرج فرجاد یار ویاور جنبش کمونیستی با غم و اندوه بی پایان ما را ترک کرد . شخصیت بسیار قابل اتکا ،اجتماعی و دوست داشتنی بود با یک سلام و علیک گویی سالهاست او را می شناسی ! ایرج فرجاد کادر برجسته خستگی ناپذیر و سر شناس ، یار و یاور همه جنبش های اجتماعی بود و قلبش همواره برای رهایی انسانیت می تپید .
یاد عزیزش گرامی! به تمام اعضا خانواده فامیل و آشنایان ، حزب و همرزمانش تسلیت میگویم!


حیدر گویلی: ایرج فرجادعزیز کمونیست خستگی ناپذیررفیق ویار دیرینم وهمرزم ویار ویاور روزهای سخت زندگی و مبارزه
مارا تنها گذاشت وغیره منتظره براثر کرونا چشم از جهان فروبست
غم ازدست دادن ایرج
برایم بسیار سخت است
منیر عزیز ،وسحر، کاوه ،وسوما وعزیزان ایرج ازصمیم قلب به شماوحزب کمونیست کارگری ایران برای ازدست دادن کادر برجسته و خستگی ناپذیر ازصمیم قلب تسلیت میگوییم.


مریم سلطانی – همایون گدازگر: مرگ دردناک یک رفیق عزیز
در مدت کمتر از یکماه ، رفیق عزیز ومهربان ، شوخ طبع و دلسوز همه ما ایرج فرجاد طعمه کرونای لعنتی شد . رفتن غیر قابل انتظار ایرج همه ما را بخصوص در شهر کلن آلمان در شوک و بهت عمیقی فرو برد .
ایرج عزیز جدا از یک عمر کار ورنج ومبارزه علیه بی عدالتی ، با خصوصیاتی بغایت انسانی و سر شار از احساس مسئولیت در قبال محیط پیرامونی ، به شخصیتی دوست داشتنی ‌و محبوب نزد همگان بدل شده بود . درون پر شور ونا آرام علیه بی عدالتی و تنفر عمیق از رژیم هار اسلامی در تمام لحظات زندگی او موج می زد . انقلابی ای پر شور و سخت کوش که تمام زندگی خود را وقف آرمان‌هایش کرد . بدون شک یاد عزیز و پر خروش و فداکاریهایش در رزم علیه رژیم جانی اسلامی همراه ما خواهد بود .
در غم از دست دادن ایرج عزیز ، با منیر و کاوه ‌و سحروسوما و خانواده هایشان شریک هستیم و برایشان استقامت آرزو می کنیم .
مریم سلطانی – همایون گدازگر


حسن صالحی: ایرج فرجاد عزیز و نازنین که در این ویدئو از اعدام ۲۱ نفر از فعالین سیاسی و منجمله برادرش در سال ۱۳۶۱ توسط رژیم جنایتکار اسلامی سخن می گوید متاسفانه روز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ در اثر بیماری کوید ۱۹ و در سن ۷۵ سالگی درگذشت.
او بعنوان یک مبارز کمونیست از همان ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی در مقابل رژیم اسلامی ایستاد. پایداری انسانهایی مثل او یکی از حماسی ترین مقاومت های توده ای را در واکنش به حمله جمهوری اسلامی به کردستان آفرید. او یک شخصیت بسیار اجتماعی و بی اندازه محبوب بود. همه او را بعنوان اسطوره مبارزه و خستگی ناپذیری دوست داشتند. او گنجینه گرانبهایی از تجربه، صمیمیت و انسانیت بود. او مدتی قبل از مرگش این گنجینه غنی زندگی را از طریق نوشتن کتابی به چندین میلیارد انسان هم سرنوشت خودش تقدیم کرده بود.
او با بازگو کردن خاطرات خود و منجمله در این ویدئو کوتاه می خواست به ما بگوید که نباید آنچه را که رژیم اسلامی در طول بیش از چهار دهه بر سر مردم ایران آورده است به دست فراموشی سپرد. جنایات و مظالم رژیم را باید ثبت کرد و باید به خاطر آورد تا هم بتوانیم مسببین این وضع را به دست عدالت بسپاریم و هم از تکرار این فجایع در آینده جلوگیری کنیم. ایرج بخشی از یک تاریخ فراموش نشدنی است. تاریخی که فقط با جنایات و ستمگری های این رژیم نوشته نمی شود بلکه در همان حال تاریخ مردمانی است که در مقابل رژیم ددمنش جمهوری اسلامی ایستادند و رشادت های زیادی را از خود نشان دادند. او از انقلاب برآمده بود، انقلابی بود و مردم را همواره به انقلاب علیه وضع موجود دعوت می کرد.
یادش همیشه عزیز و گرامی است!

https://www.facebook.com/100057012572751/videos/204835548440809


رئوف افسایی: افسوس! هزاران افسوس!
برای درگذشت یک یار قدیمی، رفیق ایرج فرجاد
خبر را دو ساعت پیش شنیدم. خبری دردناک و باورنکردنی، ایرج فرجاد این مبارز نستوه و صمیمی امروز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ در شهر کلن آلمان بر اثر کووید-۱۹ لعنتی درگذشته است.
باورش بسیار سخت بود، زیرا ایرج همیشه انسانی فعال و سرزنده و امیدوار به زندگی و امیدوار به مبارزه و سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی ایران بود. همچنین همیشه تنی سالم و روحیه بلندی داشت. اما این ویروس لعنتی جان خیلی از انسان‌ها و همچنین رفقا و دوستان قدیمی ما را هم گرفت و غم و اندوه فراوان را به ما تحمیل کرده است.
برای نسل ما که عمدتاً آشنایی و رفاقتمان را در پس از انقلاب ۱۳۵۷ و در مبارزهٔ متشکل و حزبی در کردستان و در کومه‌له و حزب کمونیست ایران شروع شد و بعداً به اشکال متفاوت ادامه داشت و دارد، مرگ هر رفیق و همسنگر کمونیست و مبارز قدیمی، حال با هر اختلاف سیاسی و حزب متفاوت، به لحاظ عاطفی و رفاقت و مبارزهٔ مشترک برای سرنگونی رژیم اسلامی ایران و برقراری سوسیالیسم ضایعه‌ای بزرگ و غمی دردناک است.
رفیق ایرج فرجاد یکی از این انسان‌های بزرگ، مبارز و فداکار و یک دوست صمیمی و عزیز بود. شخصاً رابطه‌ای صمیمی و مالامال از احترام و اعتماد با او داشتم.
رفیق ايرج فرجاد از مبارازان قدیمی، کارگر آگاه، محبوب و شناخته شدهٔ شهر سنندج و عضو تشکیلات مخفی و ارتباطات قديمى کومه‌له و حزب كمونيست ايران در سال‌های اولیه و خطرناک دههٔ ۱۳۶۰ در کردستان و تهران و سپس کادر و پیشمرگ علنی کومه‌له تا سال ۱۳۷۰ و بدنبال از كادرهاى فعال حزب كمونيست كارگرى ايران بود و زحمات و فداکاریهای زیادی انجام داد.
او چهره‌ای محبوب، دوست‌داشتنی و صمیمی، مهربان، قابل اعتماد و احترام بود و بخش عمدهٔ زندگی خودش را وقف مبارزه برای تحقق آرمانهاى سوسیالیستی و یک دنیایی بهتر کرد.
ضمن ابراز غم و اندوه فراوان خودم برای درگذشت این یار قدیمی و این انسان بزرگ و آن قلب مهربان، به خانواده و بستگان و دوستان و همقطارانش در حزب کمونیست کارگری ایران تسلیت می‌گویم و خودم بخشی از این غم بزرگم.
یاد و خاطرات ایرج عزیز همیشه زنده و گرامی است.
به درود! به درود!


محمد راستی: ایرج فرجاد عزیز، رفیق عزیزو یکی از همرزمان قابل اتکا ازمیان ما رفت!
‎ داغ سنگینی را برروح وجان وتنمان گذاشت. خیلی زود بود، غافلگیرانە و درمدت خیلی کمی کمترازدوهفتە پیش بود که تصویری مثل همیشە باهم صحبت میکردیم حال همدیگر را پرسیدیم و بعد از شوخی وخندیدن، گفت کمی سرما خوردەام.گفتم دکتر رفتی؟ گفت آرە رفتم قرص سرماخوردگی دادەاند و دارم مصرف میکنم ، و همین.
‎همینکە میبینند قرصها تأثیری ندارد با وریای عزیز فورا بە بیمارستان میروند ودیگر نە ایرج را دیدم نە تلفن کرد و نە …
‎ایرجمان رفت کە رفت. خیلی متأسف و …خیلی ناراحتیم و
‎از کجای زندگیش بگویم، از کدامین رنجهایش بگویم،از۱٤ سالگیش بگویم که نان آور خانوادە شد، ازکمک رانندگی درسرمای سخت زمستان درمیان برف و کولاک و زنجیر بستن ماشین سنگین بگویم، ،ازرانندگیهای شبانە روزی در راە بندر بەشهرستانها و بالاخرە ازآبدیدە شدن چون مبارزی کمونیست وخستگی ناپذیر و آمادە شدن برای تلاش هرچە بیشتر علیە ستم ونابرابری ومذهب وجهل وخرافە باید بگویم.
‎ نمیدانم دقیق ازکی فعالیت سیاسی را بطور سازمانی شروع کردە بود، اما میدانم کمکهای رانندەگان را اوجمع آوری می کرد و بدست تشکیلات قبل ازتشکیل کوملە قدیم میرساند.
‎هنگام حملە جمهوریا سلامی به نیروهای کمونیست و انقلابی، بادقت و رعایت مسائل امنیتی رفقای زیادی را از زیرتیغ این سیستم جنایتکار نجات داد و بە کردستان رساند وبا قبول ریسکهای زیادی رفقا را بەمناطق آزاد شدە میرساند .
‎واقعا امکان بیان آنهمە فداکاری و زحمات ایرج عزیز غیر ممکن است.
‎واما این سالها کە درنزدیک هم بودیم،با منیر عزیز درفکر همەمان بودند، چەبرای آکسیونها وتظاهراتها و هرنوع اعتراض ونارضایتی علیە جمهوری اسلامی، جزو اولین نفر ها بودند کە با وسائل و امکانات کامل درمحل حاضرمیشدند.
‎غیر از عرصەهای مبارزاتی در روابط ومناسبات بین رفقا هم، نقش خوبی داشتند و در همفکری ودخالت صمیمانە و با احساس مسؤلیت درمشکلات ومصیبتها کەبرای هرکدام از رفقا وحتا دیگران پیش میآمد،باید بگویم، ستون محکمی برای همه ی رفقا بودند.
‎درمیان خانوادە وهمگی ماجایگاە بخصوصی داشت همگی عمیقا دوستش داشتیم.
‎در وصف نکات خوب ومثبت ایرج عزیز هرچه بگویم،ممکن نیست بتوانم گوشه ایی از عظمت و شخصیت دلسوز و دوست داشتنی این رفیق عزیزم را بازگو کنم و بازهم کم است . تنها باید بگویم بسیار متأسفم وصمیمانە بە منیر عزیز وهمە عزیزان، سوما، سحر، کاوە، فریدون ، نادر ، وریا، و نوە های عزیز و همە رفقای عزیز و همچنین خودم تسلیت می گویم.
‎ بەامید سلامتی وسعادت همە عزیزان


تسلیت جمعی از دوستان از شهر کاسل آلمان: خبر درگذشت ایرج فرجاد همه ما را در شوک فرو برد. ایرج فرجاد چهره‌ آشنا و خوش‌ نام جنبش کمونیست کارگری، یکی از کادرهای قدیمی حزب کمونيست کارگری ایران، با بیش از پنچ دههٔ فعالیت سیاسی با حضور پررنگ در جنبش چپ کردستان نامی ماندگار از خود بجای گذاشت.
ما جمعی از سوسیالیستها و آزادیخواهان و برابری طلبان شهر کاسل ضمن تسلیت به خانواده و تمام رفقا و همرزمانش و همچنین به تمام کسانیکه او را میشناختند. یاد این انسان بزرگ و دوست داشتنی را گرامی میداریم.وفا نصرت پور. رویا ترقی.شمی صلواتی.راضیه صلواتی. صلاح صمدی.صباح زارعی. اکرم مشتاقی.آرام عنایتی.سیامک زارع.جمال زمانی.شهلا صلواتی. رزگار ویسی.چیا صلواتی.بهمن یوسفی.بهنام ابراهیم زاده عیسی ابراهیم زاده. شیوا رشیدی. کمال محمدی. طلا نوری.شهرام رضائی.بهروز نقشی….


جلیل جلیلی: ايرج فرجاد انسانى شريف، مهربان و دوست داشتنى بود. او عزيز همه ما بود. از دست دادن ايرج غم بزرگى بر زندگى من و همه دوستانش افزود. درگذشت ايرج را به خوانواده اش و به همه دوستان و آشنايانش از صميم قلب تسليت ميگویم!


اینرا هم بخوانید

توماج صالحی، خواننده معترض، توسط دادگاه انقلاب اصفهان به «اعدام» محکوم شد

رادیو فردا وکیل توماج صالحی می‌گوید دادگاه انقلاب در اقدامی «بی‌سابقه» حکم دیوان عالی درباره …