عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌ بشر ایران: نگران آزادی بیان هستیم

گفتگوی اختصاصی با عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌ بشر ایران: نگران آزادی بیان هستیم/وی گفت: مساله دوم، زندانیان سیاسی اند. برخورد با آنها پیامی است به سایر افراد که اگر با ما موافق نباشید با شما این طور رفتار می شود، و این غیر قابل قبول است.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌ بشر ایران از نبود آزادی بیان در ایران انتقاد کرد.

خانم جهانگیر روز دوشنبه ۲۳ اسفند در گفت و گوی اختصاصی با صدای آمریکا گفت در مورد آزادی بیان، نگرانی من این است که وقتی که افراد بازداشت، و مرعوب شوند، حرفی نمی زنند و هنگامی که آزادی بیان نداشته باشند نتیجه این می شود. بعد هم می بینیم که جوانان و وبلاگ نویسان را زندانی می کنند.

گفت و گو با خانم جهانگیر بعد از اولین گزارش او در سی و چهارمین نشست حقوق بشر سازمان ملل صورت گرفت.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌ بشر ایران در گزارش خود به موارد متعدد نقض حقوق بشر اشاره کرد.

عاصمه جهانگیر روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با نیلوفر پورابراهیم خبرنگار صدای آمریکا، مسئله زندانیان سیاسی را به عنوان دومین موضوع مهم نقض حقوق بشر در ایران دانست.

وی گفت: مساله دوم، زندانیان سیاسی اند. برخورد با آنها پیامی است به سایر افراد که اگر با ما موافق نباشید با شما این طور رفتار می شود، و این غیر قابل قبول است.

گزارشگر سازمان ملل همچنین افزود: بعد هم مساله وکلا را داریم. وکلا را قاضی انتخاب می کند. کانون وکلا در کنترل قضات است. جلو کار خیلی از وکلا گرفته شده. وکلائی که از موکلانی دفاع می کنند که زندانی سیاسی یا زندانی عقیده اند، زندانی می شوند.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل که به جای احمد شهید کار خود را از چند ماه پیش آغاز کرده، از عملکرد قوه قضاییه ایران انتقاد کرد و گفت: نگاه کنید به دستگاه قضائی که همه کاره است . در نهایت همه چیز متکی به رای قاضی است قاضی ها هم که مستقل و بیطرف نیستند. پس در اجرای عدالت، به حکومت قانون احترام گذاشته نمی شود. اینها نکاتی اولیه در مورد دستگاه قضائی ایران است که تا وقتی وجودداشته باشد جوّ ارعاب و ترس از میان نخواهد رفت.

گزارش کامل خانم جهانگیر درباره ایران

خانم جهانگیر هفته پیش یک نسخه از گزارش کامل خود را در اختیار رسانه ها قرار داده بود. او این گزارش را امروز در نشست حقوق بشر سازمان ملل قرائت کرد.

خانم جهانگیر در گزارش خود از جمهوری اسلامی ایران خواست تا اعدام در ملاء عام افراد را متوقف کند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران به موارد زیاد نقض حقوق بشر در ایران از جمله آمار بالای اعدام‌، محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه اقلیت‌های قومی، دینی و زنان اشاره کرد.

برغم انتقادات، خانم جهانگیر در بخشی از گزارش خود از اصلاحات در قوانین قضایی ایران استقبال کرد. به گفته او تغییرات در قانون جزا و آیین دادرسی کیفری یک گام مثبت است.

اینرا هم بخوانید

صدیقه وسمقی از رندان اوین: راحله راحمی‌پور «مبتلا به تومور مغزی» است

صدیقه وسمقی که در زندان اوین به سر می‌برد، در باره وضعیت راحله راحمی‌پور و …